Stackars katt
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/borlange/article256008.ece
Hoppas innerligt att någonsnabbt fastnar för henne nu. Dom har 3 månadersregel.
menar du att DV i borlänge kör 3 månaders regeln?!
varför då lägga pengar på att kastrera och vaccinera en katt som man iaf ev kommer att avlviva?
Ja, exakt vad jag också tänkte……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
DV Borlänge har tom inom DV dåligt ryckte. Katthem som kör med avlivning satsar inte pengar för kastreringen innan katten är bokad. Vaccineringen är viktigt och kostar inte så mycket.
Djurens vänner i Borlänge vill med sin verksamhet:
- arbeta för ett realistiskt djurskydd där man av olika skäl även måste avliva djur
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Saxat från Spinn, handlar om en hemlös kattmamma med ungar i Borläng:
Ringde djurens vänner för att reda ut det här, och de hävdade att den enda vägen att gå var avlivning för både mamma och bebisar, och att det var kört för att försöka tämja dem eller ta sig an dem. (det går aaaaaaaldrig)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Fy, säger jag! Man mår illa! Varför ser dom sig inte om och ser att andra katthem klarar av det??
tja, amanda och matilda hörde vi ju om de hade plats för, med viss tvekan ( de i borlänge alltså) men de ansåg ju att "vild-katter" mår bäst av att avlivas. nu har jag två förvildade kattungar hemma på väg att bli tama. Fy fasiken för såna!
kom på att de "alltid" har plats för katter. inte så konstigt då kanske….
har hört om en som jobbat där, hon kämpade på för katternas skulle, men blev typ psykiskt knäckt av att vara där…

Av tidningstartikeln framgår inte ens om katten Elvira får sitta där tre månader ens. Det står att hon skall sälljas, omplaceras på annat sätt eller avlivas. DV vill väl bli av med henne fortast möjligt.

Puttar på tråden. Någon i närheten av Borlänge som kan ta hand om Elvira?
Kan juh även berätta att det finns en såkallad 3 månaders regel för alla katthem anslutna till djurhemsföreningen…
http://www.djurhem.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=24&Itemid=69
Ja, det är en stor skandal. Vet att många inte gå efter 3-månadsregeln utan vill bara ha djurhemsföreningens bidrag. Men för andra hem är det en bra ursäkt för sina avlivningsmetoder.
Men det värsta, tycker jag, är den metodiska avliving av många så kallade vildkatter som aldrig få en chans. De har inte ens rätt att leva för de är vildkatter och därmed ska de avlivas.
Jo men som jag uppfattat så e den allmänna uppfattningen från katthem i min del av sverige att de inte har resurser att lägga på "vildkatter" förutom TNR.
Och då det inte enligt mig finns en bra lösning med TNR som presenterats av nån så har jag iaf valt att inte stödja de jag vet jobbar på ett sånt sätt..
Har själv såkallade "vildkatter" hemma som numera ee allt annat än just vilda..
Det finns också bra katthem som engarerar sig för skygga katter. Vi har tävlingen månadens katthem och försöker noga att bara välja ut katthem som inte avliva friska katter.
Andra katthem gör också ett bra jobb, alla katthem är överbelagda. Tama katter behöver ju också hjälp och nya hem. Problemet är att det finns alldeles för få katthem i Sverige.
Ingen som vet vad som hänt stackars lilla Elvira?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nej, ingenting har hänt. Puttar på tråden. Någon som kan rädda henne? Har själv huset fullt och kan inte ta flera katter.
nää fy sjutton blir aldeles ledsen….Hoppas de ger henne en chans…!
En så vacker katt.