Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 722 ggr
Uppkatten
2019-04-13 22:37

Visste du att...

Visste du att….

Katter är mer ljuskänsliga än vi människor.

De hör bättre än vi, och speciellt stressade katter kan därför må bra av ljuddämpade miljöer.

Katter är också känsligare för lukter än vi. Lukt av t ex handsprit, citrus, hund, parfym o s v kan vara jobbigt för katten.

Katter trivs när det är varmare än de 18-20 grader som vi ofta har i våra hem.

Dessa kunskaper kan vara bra att ha med sig som kattägare, på katthemmet o s v….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-04-14 10:53
#1

Brukar du - medvetet - göra något för att underlätta för dina katter (eller för katterna på katthemmet) mot bakgrund av vad som nämns i #0…?

Jag brukar tänka på att använda oparfymerad kattsand till mina katter, att undvika t ex tvättmedel och rengöringsmedel med parfym.

När det gäller ljud så tänker jag på att undvika hög musik/onödigt högt ljud på TVn, och pågår det t ex renoveringsarbete i huset så ser jag till att det finns ljuddämpade kryp in där katterna kan gömma sig (om de vill).

Ett par av deras klösmöbler har jag placerat vid elementet/fönstret så att såväl solen som elementvärmen gör "hänghyllorna" varma och mysiga att sova på.

På katthemmet försöker jag tänka på att vänta en stund sedan jag spritat händerna innan jag börjar gosa med katterna.

Hur tänker du och hur gör du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: