Kattbajs?
Jag har en bekant som påstår att ett bra sätt att få en katt att acceptera en ny katt är att gnugga den nya katten med den andras bajs…jag tycker inte att det låter helt uppåt väggarna, med tanke på lukt och sådär (och luktar gör det ju, så att det står härliga till), men är det effektivt? Kan man göra så?

Låter kränkande.. jag skulle inte pröva…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nej,det låter inte alls bra.
Det är mycket bättre att låta den ena katten vara inlåst i en bur medan den andra nosar utanför.De byter plats sedan så båda får samma chans.
Sen kan de få lukta i varandras lådor förstås men det är ju en helt annan sak (om de är friska alltså).

Ja, jag låter gärna bli det där med bajset…det verkar gå rätt bra ändå…
Hm… ja, när man skall vänja nya smågrisar till en ny mamma, så skall man smörja in alla kultingarna med diesel. Då luktar alla lika. Ok, inte mycket, men man tar en trasa doppad i deisel och drar ett drag över alla, även mammans egna på ryggen. Då accepterar hon de små. Läste här inne om något i den stilen, men inte bajs eller diesel, men något, som gjorde att alla luktade likadant!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Man såg det på hitta hem att de gnuggade den nya katter med filten från sovplatsen eller nåt liknande.
Skulle aldrig ta bajs, måste vara värsta mardröm för en katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, det måste vara förnedrande för dom och dessutom; blä! Skulle väl aldrig kleta bajs på någon överhuvudtaget! Kanske man skulle tänka "skulle jag göra detta mot mina barn" innan man testar nya grejjer på katterna?
(Koppel och sele ute + barn = jäkligt bra idé
)

Jo…fast den logiken faller ju lite på att ens barn inte slickar sig själva i arslet…de varkar ju en lite mer avslappnad attityd till bajs, kissekatterna!
Vi testade en gång att gnida in båda katterna i vinäger utspätt i vatten, det gick bra - tillräckligt starkt luktande för att det skulle dölja "originallukten" och tillräckligt naturligt och milt för att det inte skulle vara alltför hemskt för dem att tvätta bort det sedan…
Jag tyckte att det där med bajset lät lite underligt (låter det dock ligga kvar i lådan lite längre idag, så att de får bekanta sig med varandras lukter - inte helt angenämt för mig…) och funderade också lite på hur det skulle gå till; skulle man bara plocka upp en korv och börja gnida, liksom?!
Tror det mest har att göra med att barn inte når sin egen bak. Dom gräver ju gärna i blöjan..
Hur som helst - skulle aldrig sjunka så lågt att jag gned in mina katter med bajs. Det är en oskriven regel tycker jag..
Nä, inte jag heller…

Nä det låter inge vidare! Huga…

Hmmm…jaha, det visste jag inte att de gjorde… (Jag har för övrigt inga barn…)
Nä, men enligt mig när jag var liten, så är visst bajs gott… Mamma kom på mig när jag var väldigt liten en gång och hon trodde jag hade fått tag i choklad….Bläh!
Jag har inte barn jag heller men jag har 12 syskonbarn och jag tror inte jag vet något barn som inte testat sno sin egen blöja för att leka med det "spännande innehållet". Barn är inte bara ärliga, dom är rätt äckliga också ;)

Nämen Gunilla då….vad äckligt….choklad..hehe…

Jag gnuggade min nya Lillpysen med Rasmus filt innan jag släppte ihop dom, och det blev bara lite lite morr några ggr från Rasmus.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#16 Det tycker jag va bra och fungerar säkert mycket bättre än att förnedra kiatten.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Ja…Ulla har tvärr ingen filt, men jag har testat att borsta den lilla med hennes borste…den har massa Ulla-hår i sig…har inte haft någon vidare effekt än så länge, men det har bara gått ett dygn än, så…

Man måste ge dem lite tid, så vänjer de sig till varandra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
o GUD vad roligt. vad jag skrattade
men hur som. apropå det där med kattungar och mammor och diesel. är det inte risk att mamman inte vill ha att göra med någon av dem då?
Tussilago, vad var så kul? Vill också veta…..
ja, oj. jag vet inte. jag var nog bara lättroad :D men jag tyckte det var så roligt skrivet alltihop. inser nu att det nog säger mer om mitt tillstånd igår än hur roligt det faktiskt var ;) men KUL hade jag :)
Katter är ju extremt renliga djur så att smeta bajs på dom e ju helt galet *s*
Däremot så tar man något som mamman legat på och gnider mot ungarna typ ett täcke , handduk.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Problemet är att det inte är ungens mamma…och att den lilla bara har treåthalvt ben, så jag är lite orolig över hennes försvarsförmåga. Det verkar dock gå bra, även utan bajs eller vinäger, den gamla är mest undvikande, fräser till lite ibland när lillkatten blir alltför närgången. Det går bra att vara i närheten av varandra, men det är inte jätteskoj, tycker Ulla.
Är det den lilla skadade katten från Katthjälpen?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Läst om att man kan ta äkta vanilj och gnugga in båda katterna med
om man vill att dom ska lukta lika. Vanilj sägs även ha en lugnande inverkan… Har inga egna erfarenheter av detta. Kanske nån annan har provat?

He he….har nästan varit lite frestad att gnugga in dem i den skinka jag köpt för att muta dem med när de inte är arga, men har lyckats hålla mig varje gång.
#25 - Ja, om det är Stumpan från Göteborgs Katthjälp du menar, så är det det. Det är ingen hejd på hur roligt man kan ha, även utan tass, väldigt gulligt när hon försöker fånga flugor med stumpen! Hon verkar inte alls särskilt besvärad av att den är borta.
Är du jourhem åt henne eller permanent? Det var väldigt gripande bilder av henne när Mirande skrev om henne. Jättesöt katt!!

Nej, det är tänkt att hon ska stanna här och det verkar som ett Ulla (som jag hämtade från samma ställe för bara några veckor sedan) kommer att kunna finna sig i den idén också. Lillkatten är en riktig glader, hon verkar trivas jättebra, framförallt med att jag har ryamattor, hon ligger och gnuggar sig mot dem hela tiden - och hon kurrar så fort man tar i henne. Hon är helt underbar! *kär*

Härligt att hon fick ett eget hem. Hur går det med hennes ben? Otroligt skönt att höra att hon måt bra!!!

Ja, det är en väldigt trevlig liten katt! Jag tror inte att hon är riktigt medveten om att det är något konstigt med hennes ben och hon verkar inte ha något emot att man tar på det eller så, så hon verkar inte ha ont. Hon stöder på det när hon går ibland, ibland inte. Hon verkar inte det minsta besvärad av det!

Hej Ankah! Vad roligt att se bilder på Stumpan här på hittekatter! Det verkar som hon har installerat sig rätt så bra efter bara några dagar :) Jätteskönt!
Nospuss till Ulla och Stumpan från mig!
/Miranda

Jadå! Ulla är lite misstänksam fortfarande, men det går nog över, det blir lättare och lättare hela tiden. Hon säger ifrån, men det blir tack och lov inga slagsmål! 
#24 det behöver inte vara kattungens mamma.
Utan man tar tåcke, filt eller annat från den katt/katter som kattungen ska var hos och gnider den mot katten. Det handlar nämligen inte om familjeband utan att man vill få en lukt på kattungen som dom andra Katt/Katterna känner igen och acceptera kattungen.
//Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#35 Ja, jag vet, det var någon som sa "mamma" och "unge" bara…om det är mamman och ungen behöver man ju förhoppningsvis inte presentera dem för varandra..! 
#36 sorry skyller på morgondis i hjärnan *s*