Kattungar och mat!
Måste fråga er som är lite mer kunniga och vana med kattungemat. Hur börjar man avvänjningen till fast föda? Hur mycket mat kan man ge och hur många gånger per dag? Vad är bra torrfoder, märke osv.? Sen har jag hört att man kan ge majsvälling till kattungar, stämmer det? Kan man byta från mjölkersättning till majsvälling och ha det som komplement till torrfoder? Det börjar väl bli dax att ge dom lite annan mat snart.
Är akuthem och det bor 6st kattungar hemma hos oss dom är snart 4 veckor. 2st stycken diar (mamma-Anastasia). Sen är det 4st som jag matar med mjölkersättning (mamma Queen Nala vill inte mata dom)
Tacksam för svar!
Ingen som har tips och råd?
*snyft*
Jo då! När de är 4 veckor, så kan du börja ge dem lite ren köötfärs. Det är lättsmält och bra och säkert uppskattat. Det där med majsvälling, det vete 17……HAr du PM:At Naquita? Hon vet!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för tipset! Ska kolla med Naquita också.
Jag kan inte mycket om kattungar men Naquita är kattungeproffs här!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bättre att fortsätta med mjölkersättningen, majsvälling är inte direkt näring för en katt, de behöver fett och proteiner nu när de börjar bli 'äldre'. Nötfärs är bra (men se till att den håller hög kvalitet) och sedan torrisar av kitten-variant. RC har ju babycat, och det funkar bra för många ungar men inte alla (en del får diarré). Fördelen med det fodret är att det är riktigt små bitar. Det finns de som blötlägger torrfodret i början, i mjölkersättning eller vatten, men då måste man tänka på att det snabbt växer bakterier så det är inte något som kan stå framme utan ska ätas på en gång. Bättre då att ha en skål med torrt torrfoder som alltid finnas där så de kan äta när de har lust, även om det kanske tar lite längre tid för ungarna att förstå att det är mat det med. ;-)
Tack för tipset. Jag ska prova. Torrfodermängden som man ska ge till ungarna står säkert på förpackningen. Undrar hur mycket vanlig mat man vågar ge. Tex. nötfärs, fisk osv. Det ordnar väl upp sig ska försöka få tag på Naquita ocså.