Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 1032 ggr
johnnys girl
0

Katthemmen är överfulla

Katthemmen är överfulla och många katter kommer att frysa ihjäl i vinter.

Artikel i tidningen Mitt I

http://www.mitti.se/erez/soderort_l.html

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Klasson
0

En bra artikel.. Men sorglig.. Hadde jag kunnat så hadde jag hjälpt alla..

Men nu är de stopp hemma, itne ett djur till..

Misan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så sorgligt att situationen ska behöva vara så här, tänk om myndigheterna kunde vakna och ta sitt ansvar någon gång.

gråter för alla som fryser.

Igår kom det ca 20-30 centimeter snö och då låg min Svarta hemlösa och tryckte under gamla huset där han har en madrass att krypa upp på, dessvärre är det ju flera som kommer och äter så han får ju inte vara där ostört.

Katarina2
0

Din svarta hemlösa….den  bor inte i närheten av Norrköping?

Misan
0

Tyvärr inte, Länna två mil söder om Stockholm mot Nynäshamn.

Lena
0

I år är det tydligen värre än vanligt. Vem jag än pratar med så säger de samma sak, så här illa har de aldrig varit med om att det varit med hemlösa katter.

Det måste hända något snart - det här går bara inte!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

JAg fattar inte… hur kan det bli värre? Folk har väl inte blivit mindre informerade?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Antar det hänger ihop med den milda vintern vi har haft.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Det är samma hos oss, konstanta samtal men inte plats. Det är så sorgligt. De som säljer de där katthusen borde skänka en massa, sedan kan de ha sin reklam på det men då får kissarna kanske lite värme i kylan. Det är så hemskt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Misan
0

Igår satt vi och pratade om just det fenomenet med att det är så extremt mycket katter i år, en gissning som kom från en av de aktiva i Djurhjälpen var att det har varit så mycket fokus på hemlösa katter med Hitta hem och artiklar m.m. att det kanske har öppnat ögonen på folk. I vanliga fall kanske folk hade gått förbi och bara sett en katt och inte tänkt så mycket på den utan förutsatt att den har ett hem, idag "ser" folk katterna ute på ett annat sätt.

Så frågan är om det verkligen är flera katter i år eller fler folk som reagerar?

Lisa

evamojje
0

#9 du har nog en poäng där

Märker när man pratar med folk som kanske inte e katt eller hund människor har börjat att reagera mer på husdjurens situation. För så fnös dom mest men nu så blir dom förbannade och vill göra en insats och mycket har att göra med Hitta Hem samt att media har skrivit mer och oftare om deras svåra situation.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Lena
0

#9 Så kan det naturligtvis också vara, att folk medvetenhet har ökat vilket gör att de reagerar mera och därför hör av sig i högre utstreckning. Svårt att veta naturligtvis vad som är orsak och verkan. Milda vintern förra året spelar naturligtvis även in. På tok för mycket hemlösa katter är det i alla fall, och forfarande allt för många som inte förstår vitsen med kastrering. Men det är bara att jobba på påp alla fronter. Ju mer det blir uppmärksammat i massmedia ju bättre är det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Misan
0

Det kan vara en del i problemet att folk ser mer och som Lena (och flera) säger den milda vintern förra året har gjort att det är flera kullar som har föds i år än tidigare. Senare kullar har det även blivit, många kattungar som är ute nu i november.

Oavsett så är det sorgligt.

Lisa

Pelusa
0

Tror oxå det kan vara ett stort mörkertal som nu har börjat ljusna en smula. T o m granngubben på landet har numera börjat prata om *hemlösingar* och hjälper faktiskt till att hålla koll på vilka missar som finns i grannskapet. Han som bara för nå't år sedan lättsamt lämnade sin egen misse ensam därute i veckorna medan resten av familjen åkte till stan.

Men som sagt, oavsett varför det är proppat så det bågnar på katthemmen så är det lika sorgligt. När kommer reformerna som gör den grymma vanvården olaglig tro?

/Pelusa

anebit
0

När kommer reformerna som gör den grymma vanvården olaglig tro?

Jaaaa när kommer den?

Nu måste folk börja kastrera och IDmärka sina katter annars kommer  antalet hemlösa FÖRDUBBLAS  varje år!

Jag har satt upp kastreringsaffischer på många ställen  så förhoppningsfullt har jag åtminstone sått ett litet frö hos några personer…..

En annan variant som jag satt up på väl valda ställen….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Anebit, har du de som pdf eller nåt att jag kan kopiera och skriva ut de? Då kan jag bombadera lilla Skara med de…Fast jag skulle ta bort Eskilstuna djurklinik….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

anebit
0

Alexej   Jag har scannat in dom och det står   JPEG-bild…..

Kan försöka maila dom till dig…..

Alexej
0

Super, annars kan jag sno texten och försöker själv.

JosephineF
0

Alexej, jag fixar nya åt dig istället! Har du en bild på en av dina katter jag kan lägga in så använder jag anebits bild som mall? Behöver ditt katthems telefonnummer längst ner också..

Engla
0

För första gången har Katthemmet Kompis gått ut med att de har intagningsstopp! Otroligt många människor har ringt och velat lämna sina katter…honkatten har inte varit kastrerad, och vips så var det ungar! Men Kompis har även fått in väldigt många samtal om hemlösa katter.

Pga en väldigt tuff höst med alldeles för många ärenden har Kompis stängt onsdagar och söndagar. Allt för att få lite lugn och ro…Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

gubben
0

§4 Har du fått ytterligare en hemlösing nu Misan? Milda makter, det verkar som om det är värsta dumpningsstället för katter där du bor. Står han på kö till något katthem?

Alexej
0

Jossan, kul. Jag fick bilderna av Anebit men de blev inte så bra. Då tänkte jag att du kanske kunde göra om de, men hade inte tid att skriva nåt-utvecklingssamtal på min sons skolan.

Jag har slutat på katthemmet av olika anledningar, fast officiell tar jag bara en paus.

Jag skulle gärna vilja ha en mall så att alla kunde trycka ut det och hänger upp i sina städer utan adresser men med en hänvisning till hittekatter. Jag kom också på en bra idé med bilden.

Men jag ska pma Anebit först och kolla.Flört

JosephineF
0

PM:a mig när du pratat med anebit då! =)

Misan
0

#20 Nej det är samma som kom i våras, det var 5 katter som dök upp samtidigt trodde att det var fyra men när jag tog in Goa så var det en svart katt kvar. två av katterna har försvunnit i sommar så det är bara två kvar. Jag står på kö på varje katthem men det är ju så fullt, Jag skrev om dem här tidigare och bad om hjälp men de går fortfarande kvar ute.

Hawknestgrove
0

Ja, man blir så lessen. Men Gud, vad ni jobbar!!!!!!

Nore
0

#1.-#24. Jag har en fundering på varför fins det så många hemlösa katter, vist förstår jag varför, de är inte kastrerade, men i slutändan vems fel är det att katterna är hemlösa, är det vi mäniskor som är orsaken till detta lidande för dessa katter. Vi kanske skall ransaka oss skälva innan vi klagar på myndigheterna som får städa efter oss, o våra misstag. Jag men flera säger säkert att det är inte mitt fel för jag har inte övergivit någon katt, inte är det katternas fel o inte myndigheternas fel. Så från börgan är det vi kattägares eget fel att det fins lidande bland dem, vi är som hamstrar i ett hjul som bara springer runt utan komma till slutet. För det första kan vi inte göra undervärk o rädda alla, utan en del av dem. Men resten då, tänker ni. Det här får jag säkert skit för men det får jag ta. Jag tycker det är bätre att många av de gamla katterna kan få komma till ro, o få sluta sitt hårda liv, så att vi kan börga om från ruta ett o ta hand om dem som är kvar. Vi kommer aldrig komma från detta med oansvariga djurägare det föd ständigt nya.    EN FUNDERANDE NORE I VINTERMÖRKRET.Gråter

Alexej
0

Ja, du har rätt Nore att det inte går att bara klaga på myndigheter, men inte heller går det att klaga på oansvariga kattägare.

Inte blir det mindre hemlösa katter genom att vi ta in enstaka katter. Lösningen är att jobba på alla fronter och det är det vi redan gör. Genom sajten hittekatter, genom mail till politiker och tidningar. Vi sprider information överallt. Jag tycker vi är på rätt väg. Och jag tycker också det är bättre att avliva en del katter istället för att de svälta eller frysa ihjäl nu. Men samtidigt är målet att alla katter ska ha ett hem och helst vara vaccinerad och kastrerad och att vi kommer till den punkten där ingen frisk katt behöver avlivas.

Hawknestgrove
0

Alexej och NOre, ni säger exakt lika  och ni har båda rätt. detta är ett projekt som kommer att ta otrolig tid att göra bra. Som Nore säger, det ÄR djurägarnas fel. Samma sak, folk som skyller på samhället för att ungar och tonåringar missköter sig. Det är föräldrarnas fel, inte samhällets! Likaväl som man tar ett jätteansvar när man skaffar sig ett barn, så tar man ett jätteansvar för ett litet djur, som man får ta hand om hela dess liv. Samhället ska inte fostra och inte heller behöva ta hand om djur, som folk inte orkar med. Men till syvende och sist, det är pengar det är frågan om! Någon måste hjälpa de eldsjälarna, som jobbar både med utslagna människor och utslängde djur. Kan inte annat säga, att detta är ett sorgligt Moment 22 och inget annat…..

anebit
0

Alexej och -jossan- …… Det är bara att kopiera   eller  -jossan- du kanske kan göra affischen ännu bättre…  En mall vore bra.

Allt för Hittekatterna…………

JosephineF
0

Jag kan göra ett nytt original, en mall som vi kan fylla i själv.