Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 913 ggr
ossilian
0

Vilse katt i Lund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna kattfröken har irrat runt i bostadsområdet Djingis Khan i Lund i ca två veckor. Sedan fyra dagar håller hon till på vår gård. Hon är väldigt tillgiven och tam och verkar van vid både barn och andra katter. Hon är varken öron- eller id-märkt och saknar halsband. Hon är en mycket kärvänlig katt och verkar inte vara van vid att vara ute.

Jag ger henne blötmat (och torrfoder) några ggr om dagen och har bäddat till henne utanför oss. Har även avmaskat henne och kollat igenom henne, hon har inga sår eller tydliga infektioner.

Jag försöker febrilt hitta ett tillfälligt (eller helst ett permanent) hem till henne och har annonserat och satt upp lappar. Själv har jag en dräktig fröken här hemma och vågar därför inte släppa in henne i dagsläget. 

pm:a mig om ni känner igen henne eller kan tänka er att hjälpa henne med ett hem. Jag hjälper så klart med ev transport.

ossilian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till

Alexej
0

Vad söt hon är. Hoppas du lyckas hitta ett hem för henne!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

yavannaKementari
0

Jättefin kisse, ser verkligen välvårdad o fin ut! Har du annonserat efter ägare i området?

ossilian
0

#3 Ja, jag har satt upp lappar här i området. Tyvärr inget napp ännu. Precis som du skriver är hon välvårdad så jag tror inte hon varit hemifrån alltför länge.

maggan47
0

ringt polis och djurhem, samt annonserat på djurhemmen, blocket osv Maggan47

Elcyion
0

Precis som Maggan47 säger, så går det att annonsera på djurhemmen. Iaf Kattkommando syd har en anslagstavla på hemsidan där man både kan skicka in "annonser" på upphittade djur, och ägare som saknar sina egna.

Man skickar en bild (om man har tillgång till en digitalkamera) och en beskrivande text. Sen är det bara att hoppas på svar. Är ganska säker på att det är gratis att annonsera där.

Medarbetare på jack russel terrier

ossilian
0

#5 & 6 Jag har annonserat på KKS (kommer förhoppningsvis in i dag), ringt polisen och knackat dörr.

Fortsätter sökandet och hoppas på att någon kan ta in katten i värmen tills vi kanske hittar ägaren.

essut
0

Har du ingen litet stängd rum som katten kan få vara i. Den behöver inte vara med din katt. Tycker så synd om den som går ute när det blir kallt om nätterna.

Erika91
0

Så söt hon är! Helt underbar! :)
Jag håller tummarna på att ett hem hittas till henne, men det tror jag inte kommer att bli svårt! :)

Håller med #8, är det inte möjligt?

ossilian
0

Tack för alla svar! Detta verkar vara ett bra och trevligt forum! 

#8 & 9 Jag har många gånger tagit hand om katter tillfälligt (och permanent:))) Men denna gång kan/vill jag inte pga min dräktiga katt. Jag dessutom två andra katter här hemma. Men jag har lyckats övertala en granne att låta henne vara där på nätterna Glad

Hon är så mysig katten. När jag var med henne på Djursjukhuset för att kolla ID och enkel hälsokontroll, blev personalen stormförtjusta i henne. Så jag satte upp en lapp där också och hoppas på att någon där inte kan släppa henne…

modellflickan
0

Hon är jättesöt. Hoppas hon kommer till ett kärleksfullt hem…

Erika91
0

Hur går det med den lilla tösen?

Hennum
0

vad fin hon är. hur tjusig som helst. tråkigt att ingen ägare dyker upp. om man blir av med sin katt så borde man ju ringa polisen.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

modellflickan
0

Uppdatering?

ossilian
0

Ingen har hört av sig och polisen har ffa ingen anmälan på henne, så jag tror tyvärr att hon antingen är dumpad alternativt kan ha gått långt hemifrån.

Men förhoppningsvis har vi hittat ett nytt hem till henne dit hon kan flytta antingen tillfälligt (om ägaren skulle höra av sig) eller permanent. Glad

Hawknestgrove
0

Toppen! Underbart med människor som bryr sig1 Kolla även på blocket, där finns visst trådar med bortsprungna djur också!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ossilian
0

Nu är vi på ruta ett igen:((

Grannen kan inte ha henne inne hos sig på nätterna och ingen har svarat på annonserna (Blocket, KKS, lappar i området). Jag har bestämt mig för att hon får sova i vårt badrum i natt och att jag släpper ut henne på morgonen igen.

Jag känner mig lite osäker på om jag gör den här katten rätt. Jag inser ju att genom att mata henne och kela med henne så håller jag henne kvar här på vår gård (förtydligande; vi bor då INTE på en gård på landet) och då kommer hon kanske inte att hitta hem för egen del. Samtidigt så kan jag bara inte nonchalera henne. Hon har varit så pockande och är uppenbart inte van vid att vara ute.

Vad tycker ni andra; är det något jag borde göra som jag inte gjort hittills? Har jag missat något viktigt steg?

storAnnette
0

Om du släpper ut henne så sätt på ett halsband med ditt telefonnummeroch be ev ägare höra av sig.

ossilian
0

I dag har "Lucy" varit spårlöst borta och jag har ropat efter henne flera ggr. Tänkte att hon kanske gett upp vår gård och tagit sig vidare. Men precis nu så knackade en av mina grannar på dörren och frågade om jag hade en extralåda att låna ut. "Lucy" hade hoppat in genom ett av deras fönster och gjort sig hemmastadd i sängen, men hade inte kissat på hela dagen och ville inte gå ut (undra på det!!). Jag gick in med en låda och mat som jag hade hemma. Tjejen gick direkt och satte sig för att kissa. Grannen blev riktigt stolt över "sin" katt och såg lika lättad ut som Lucy:))

De här grannarna är riktigt mysiga människor, men har aldrig haft katt tidigare. Jag hoppas att dem fäster sig vid varandra så att hon har nånstans att bo (om ingen ägare hör av sig). 

#18 Bra tips! Hon har nu halsband.

essut
0

Hoppas grannen kan ta hand om katten. Hoppas dom inte släpper ut henne igen nu när det blir kallt ute.

Hawknestgrove
0

HAr de adopteat Lucy nu?

Alexej
0

Här finns en ny länk att annonsera efter en ägare:

http://www.animalrescue.se/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ossilian
0

#21 Både jag och nej. Lucy bor hemma hos dem och dem tar hand om henne mycket bra, men dem är ännu inte riktigt övertygade om att dem egentligen vill ha en katt. Jag hade det lite på känn och har därför letat vidare och troligen funnit ett permanent hem till henne. Denna gång hos en kvinna som redan har en katt och väldigt gärna vill ha en till. Hon tyckte också att det faktum att Lucy inte är kattunge var bra. Hon kommer hit i dagarna för att träffa Lucy.

För mig som haft katt i hela mitt liv känns det konstigt att det finns människor som inte charmas av de små liven. Å andra sidan känner ju jag så gällande hundar=)) 

Jag hoppas kunna skriva ner en solskenshistoria snart!

Hawknestgrove
0

Toppen!

Alexej
0

Skrattande

ossilian
0

Nu har Lucy hittat ett hem genom en annan grannes arbetskamrat. Han är en riktig djurvän och har haft katt hela livet. Var precis med honom in när han skulle hämta Lucy. Jag fick fantastiskt bra vibbar av honom. Han ställde en del frågor om henne som tydde på att han verkligen vet vad han ger sig in på och inte bara gör en impulshandling. Kvinnan som ringde i förra veckan och ville ta hand om Lucy nekade jag till slut faktiskt. Hon hade en alldeles för virrig historia och kändes inte seriös. Lucy skulle dessutom inte bo hos henne utan hos hennes exman.

Men nu känns det bara bra och jag hoppas att Lucy kommer att få ett långt och lyckligt liv hos den här mannen.

Alexej
0

Skrattande

Hawknestgrove
0

Hurra!!!!!

maggan47
0

huraa säger jag också, och vad bra att du tyckte något var underligt med förra kvinnan, en uppdatering hur Lucy har anpassat sig, är det någon du har kontakt med, nya ägearen menar jag, och massar blommor till dig, som ordnat allt detta Maggan47Glad

ossilian
0

Tack för att ni läst tråden om Lucy!

#29 Ja, jag får ofta en känsla (det får nog alla) och den vill jag ta på allvar. Vi har väl alla varit med om att vi har förbisett våra inre varningsklockor och sen med facit i hand ångrat ett val. Jag är glad att jag stod på mig nu och lyckades övertala grannarna att ha Lucy hos sig några dagar till.

Eftersom han är arbetskamrat till en av mina grannar så har jag möjlighet att följa upp.