Skjuts på måndag
En kattkoloni i Uddevalla. Katterna kommer börja skjutas av på måndag. Många kattungar och de flesta är riktigt tama.
Jag kan ta emot ett par kattungar, men sen är det stopp.
Kan någon göra någonting? 
Maila i sådana fall Lena på Livlinan (lena.calmestrand@telia.com) och hälsa från mig (Malin på Livlinan).

Putt!

kolla hos polisen om det finns tillstånd för avskjutnigen (är lagligt när det gäller tättbebygda områden), om den inte finns får man inte skjuta och har ni lite mer tid att ordna något!
Lägg ut på http://www.kattforum.se/viewforum.php?f=13
kanske får ngt napp där!! Håller tummarna här hemma!

Varför svarar ingen? Katterna kommer skjutas på måndag. 10 kattungar och 10 vuxna katter..

#4 Det är några som svarat, lägg ut det på kattforumet som Marie tipsade om och lägg ut på sks.
HellIPutUThrough de kattungarna ni kan ta in ska ni väl ta in?
Djurens vänner i Uddevalla är nog ok. Kollar med de, annars kattslussen i Trollhättan?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hur gamla är kattungarna? Är de tama eller skygga? Finns det bilder att se? Kan de levereras neråt landet?
Usch så hemskt - katter som lever under avlivningshot igen. Här är det ju snart fullt hus med en eller två jourkatter som väntas samt Piteåkatterna. Så är det för de flesta av oss. Huset fullt av katter. Det är väl värt att höra med katthemmen som Lnadsfreak tipsar om.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

# 4 det är nog inte här du hittar en massa folk som kan ställa upp, de flesta har redan huset fullt med katter i nöd….
Ja, håller med Miranda. Finns det tillstånd?Du har i´tid att kolla det och de andra runtom, före kl 10.00
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Men är det imon de ska skjutas? :/
Ja, i morgon

Men har du, HellIPutUThrough pratat med katthem och så då?

Såg att HellPutUThrough har fått PM på SKS forum http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=124299&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tyvärr verkar inte inte röra sig om 10 katter utan över 100. Kattungarna äter när människor är i närheten och kan säkert bli tama.
Han som ska skjuta dem hjälper gärna till att fånga in och placera om, men nu behöver vi någonstans att ta in katterna och placera ut dem ifrån samt jourhem och transporter.
Ska höra med katthemmen, tack!

#15 Men du kunde väl ta in några?
Nu är det ju söndag kan man ta kontakt i katthemmen då?

Oj här är det verkligen akut!

Ja, jag kan ta ett par kattungar, men jag kan inte hämta dem nere i Uddevalla då jag jobbar hela veckan..
#15 Det är ju det som är så hemskt att antalet hemlösa katter är så oerhört stort parat med den alena rådande lösningen avskjutning. Om TNR vore en vedertagen metod kunde allt se annorlunda ut. Då kunde man jobba på ett annat sätt och slippa akuta avskjutningshot. Men där är vi ju tyvärr inte ännu.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

finns det tillstånd att skjuta så många katter? Trodde det var inte aktuelt längre med ramboavskjutning.
En i oktober 2005 avkunnad dom i Kammarrätten i Göteborg innebär viktig information för Sveriges alla polismyndigheter, tillsynsmyndigheter, fastighetsägare, kommunala skyttar m.fl.:
"Domen sätter stopp för all "ramboavlivning" av katter (plural). Det står nu klart, att tillstånd enligt 7 § tillsynslagen krävs för varje enskilt fall av dödande av övergiven eller förvildad katt. Det ankommer på polismyndigheten att avgöra den praktiska hanteringen i samband med tillståndsgivningen. Kammarrätten säger uttryckligen, att det strider mot lagstiftarens avsikt att meddela generella tillstånd för en förening, kommun eller liknande att döda § 7 katter inom tätbebyggda områden, och det inte heller kan vara lagstiftningens syfte att enskilda skyddsjägare skall beviljas generella tillstånd att döda sådana katter. Enligt KR saknar det betydelse för den avgjorda frågan om djurskyddslagstiftningen skall anses tillämplig eller inte (frågan om övergivna och förvildade katter har husdjursstatus besvaras inte i denna dom, Avd. 3. 2005-10-19, mål nr 220-05)."
Ja, hur har de kunnat få föröka sig till den milda grad?

Jag har ingen aning.. -__-
Vi har i alla fall fått avskjutningen uppskjuten, så vi har lite mer tid men fortfarande är det akut.
Ni är värda all beundran! hoppas ni kan rädda många…..

Bra att ni fått det uppskjutet en bit iaf!!
Kämpa på ,I Norrköpingskolonin nämndes siffror som varierade mellan 100 -250 katter december år 2005 det var inte sant men väl ca 50 katter.Det går åt frivilliga på platsen.Hade man använt sej av TNR hade det aldrig funnits denna enorma förökning och avskjutning hade aldrig behövt komma på tal ens.Inte ge upp bara, det går att på ett humant sätt beta av en koloni även om det kan ta flera år.

Hur går det?

Det står stilla just nu. Vi behöver en lokal där vi kan ha dem medan vi placerar ut och kastrerar osv.
HAr ni kontaktat bohusläningen? www.bohuslaningen.se

Ja, det var tal om det i alla fall. Inte jag som håller i det men jag vet att vi skulle försöka med det!

Hur går det här?
Ja puuttar

Katterna kommer inte skjutas av. Ska ner och hämta hem lite kattungar om två veckor. Vi behöver jourhem och hem, samt transport så vi kan rädda så många osm möjligt innan vintern kmr.
Kollar här, det är några som kan ställa upp som akuthem:
http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d4920404-46e6-48b3-ba87-f9de855275ce
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Så bra!!!!!!

#32 Så bar att de inet ska skjutas nu!!

Ja, fast frågan är hur det ska gå ändå. Många kattungar är bara en handflata stora och jag vet inte om de kommer överleva frostiga nätter tills jag kan hämta några av dem om två veckor..
puttar upp detta Maggan47
Puttar upp, vad händer?Behövs jag den !8:e? Åker till Uddevalla då och är fri till förfogande efter läkarbesöket 9.15

Gunilla, vad kan du göra för katterna? Vart åker du och kan du ta med dig katter antingen till dig själv eller någon annan?
JAg skall vara på lasarettet 9.15. Sedan så skall jag hem till Strömstad. Tänkte ta en liten shoptur till ÖB och JUla.Men om det behövs, så kan jag kanske hjälpa till med transport just den dagen. Dessvärre kan jag inte vara jourhem själv, men om det eventuellt behövs skjuts till stödhem eller nåt…. ring mig på min mobil den dagen i så fall 0732021321. Öppen för förslag
Jag kanske kan ta en kattunge! Skickade ett mail till Lena på Livlinan=) Bor dock i Sundsvall, så isf skulle jag behöva hjälp med transport! Finns det några bilder på katterna?

Jag kan ta hand om någon eller några katter tillsvidare, men jag bor i Umeå. Jag ska åka tåg ner till Vetlanda på tisdag och hämta hem en skogis-kattunge. Så jag kan ta med en extra transport och ta med nån eller några på hemvägen.
Jag är urusel på var Uddevalla ligger i Sverige, men ska kolla kartan
Om jag kan hjälpa dessa stackare..så hör av er till mig!
Kram/Anita
S*Abuelas
#42 abuelas, då åker du förbi Sundsvall eller? Isåfall kanske du skulle kunna ta med en liten krabat åt mig också?? :-)

Hej tessan..jag åker förbi Stockholm och sen Sundsvall på hemvägen..så visst kan jag ta en kattunge till dig också..Ska maila den ansvarige och höra om det går att ordnas!
Kram/Anita
Anita, men gud vad bra! :-) Har mailat jag också, hoppas på svar imorgon.. Hör av dig om du hör nåt! Kram /Therese
Bra ändå att själva skjutandet är uppskjutet. Vintern är naturligtvis ett annat problem. Positivt också att det verkar finnas jourhem på gång!
//Lena
Ja kanske kan ta några nu om dom är små. Ja har ju som sagt precis flyttat och har gips till 26 okt men om dom är små så kanske det kan gå. Ska man kontakta Lena på livlinan då? Ja kan ju lätt ta mig till Uddevalla bor ju inte alls långt därifrån.

Ni är underbara!
Jag har mailat lena nu…
Vilken kampvilja.
Ni är alla så fant6astiska.
Kan ju inte själv hjälpa till med att vara jourhem då jag har huset fullt.
Bara ekonomiska bidrag kan jag ge.
Kram Jenna

Har bestämt med Malin på Livlinan att jag tar emot två katter..Hon skulle transportera en del katter till Stockholm den 25:e och jag åker ner och hämtar dem där.
Om jag ska ta hem fler katter till någon norr om Stockholm, så maila till Malin…och till mig!
Malin på malleboy@bredband.net
och till mig abuelaskatteri@hotmail.com
Kramisar/Anita
Puttar upp

Å vad bra att det ordnar sig med några stödhem åt missarna. Det är så härligt att det finns så mkt folk som kan ställa upp!

Verkligen!
hur går det med den här?

Hej igen..Hur blir det nu med katterna från Uddevalla..? Jag ska ner och hämta två katter den 25 oktober och jag har försökt få flera här uppe att öppna sitt hjärta..men utan resultat.
Har varit i kontakt med Djurhjälpen här i Umeå och det lät som om dom kunde ordna jourhem..Ska ringa till dem när jag får mer info..
Hör av mig när jag vet mer..
Kram/Anita
PUTT!!
Ingen annan som kan tänka sig ta hand om en kisse??
Jag och "Abuela" ska åka till Sthlm nästa vecka och kan isåfall ta med katter upp över om ni inte har möjlighet att hämta dem själv…! (Jag bor i Sundsvall och hon i Umeå)
Jag ska kanske ta några kattungar… dom ska höra av sig när dom vet mer. Måste ju fånga in dom också. Hoppas nu allt går bra. Har försökt hitta nån som kan ta in nån här med men utan resultat… ska leta vidare
Är en av de tjejer som håller på att försöka hitta hem åt katterna i Uddevalla. Måste klargöra en hel del här känner jag. Det rör sig om ca 25 katter i den kolonin jag tror att alla talar om här. Det finns inget beslut taget om avskjutning av dessa katter. De matas tre gånger om dagen och bor under ett hus och det är därför kommunen inte agerar då de anser att katterna inte är vanskötta eftersom de har "tak" över huvudet och ordentligt med mat. För att en avskjutning skall äga rum måste den bekostas av damen som matat katterna i två års tid. Eftersom hon anses vara den som har ansvar katterna. Katterna är INTE tama, det är därför det inte finns några kort på dem, vi har helt enkelt inte lyckats fota dem. kattungarna är uppskattningsvis 4-5 månader gamla. Dock tror vi att det finns en diande kull under huset. Naturligtvis har vi kontaktat djurens vänner och Trollhättans kattsluss men de har inga resurser att ta emot dem. Vi har annonserat i Bohusläningen, satt upp lappar överallt och försökt med alla vi känner som anses vara lämpliga att kunna ta emot någon katt. Det har även varit två reportage i Bohusläningen. Men det krävs otroligt mycket av den som tar hand om en såpass förvildad katt i både tid och engagemang för att det skall funka. Följaktligen har vi också tackat nej till några som erbjudit sig att ta emot en katt just därför att vi tror att katten inte skulle få ett bra hem. Katterna har överhuvudtaget aldrig varit inomhus somliga aldrig ens blivit klappade av en människa och då är det inte lätt att hitta hem till dem. När personer erbjuder sig att ta hand om två katter men vill ha två av samma kön för att de inte har råd att kasterar dem anser i alla fall inte jag att personen är lämplig. Jag skall hem till den gamla damen idag för att försöka fånga in en kattunge som faktiskt har ett hem som väntar på den. Vi har hittills lyckats rädda tre kattungar, men kämpar på för att få fram fler lämpliga hem. Dessutom är det omöjligt att komma med krav på vilken färg eller kön man vill ha eftersom vi helt enkelt får omplacera den katt vi lyckas få tag på. just för att det finns så dåligt djurskydd här Uddevalla står vi i begreppa att göra något åt genom att få igång en aktiv djuskyddsförening och vårt mål är att så småningom kunna starta ett djurhem. Så om ni vill stötta oss så gör gärna det.
Låter som ett bra möjligt TNR-projekt. Kastrera alla katter där och fortsätter matar de.
Kolla under http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=bbbee5ba-9537-4335-992a-d33fb0bf3878
abuelas:
Jag är helt förvirrad. Vilka katter är det som skall hämtas? Vilken koloni menar ni? Är det den vid Hasselbacken eller Rävgiljan?
Den vid Rävgiljan består av ca 25 st ej tama katter. Att fånga in någon av dessa för att sedan transportera dem i bil i flera timmar tycker jag vore grymt med tanke på att de inte ens går att klappa…
För att överhuvudtaget fånga in dem krävs fällor och det skulle troligtvis ta flera månader innan de vuxna katterna skulle vara infångade.
"Rävgiljans katterna" hade fått det bäst som exempelvis stallkatter på nån gård där de kunde leva samma fria liv som de gör nu fast ha det varmt och skönt och med ordentligt med mat.

# 60 Precis! TNR! Kattungarna till jourhem, vuxna kastreras, vaccineras, avmaskas mm. Bygga katthus/lådor. Mata och hålla tillsyn.
Som jag förstått det så är det bara kattungar som skulle hämtas i stockholm! har dock ingen aning om hur det ligger till med de här katterna nu… lite förvirrande alltihopa!

Jag har varit bortrest i helgen och hälsat på mina barnbarn..så nu undrar jag hur det blir med katterna från kolonin i Uddevalla.
Jag har sagt till Malin på livlinan att jag kan ta emot två katter(helst då kattungar) och sen skulle "tessan" i Sundsvall ta en kattunge och en tjej i Lycksele ta hand om en. Så jag har meddelat Malin att vi tar hand om fyra kattungar sammanlagt.
Jag har inga krav på varken utseende, färger eller kön. Och naturligtvis så kommer dom att genomgå fullständig hälsokontroll så fort dom landat här hos mig.
Visst kan jag hålla med om att det kan bli tufft för vilda katter som inte haft någon mänsklig kontakt, att åka bil i så många mil upp till norrland. Men jag vet inte om det är "grymt" för katterna.Kan #61 SkinnyBabe lösa detta på någor smidigare sätt för katterna så är det kanske bättre för dem!
Anita

Nu blev det lite förvirrande alltihop..
Men TNR låter alldelles utmärkt i denna koloni som Alexej och Miranda säger!
Frågan är bara vart pengfarna ska komma ifrån..
#64 Jag tycker att det i alla fall låter som den bästa lösningen när det finns hem, att ni tar de och ger de det kärleksfulla hem de förtjänar :)
Jag är också emot onödiga kattransporter tvärs över landet, men när det gäller att hjälpa en katt till ett hem då är det absolut okay. Bättre några timmar i en bur än inget liv alls.
En katt måste inte vara klappbar för att ha rätt till sitt egna liv.
62 Instämmer.
#62 Ang TNR för den här kattkolonin, det här är mitt i stan. Med livlig trafik runt om är det verkligen en bra lösning? Dessutom vill inte den gamla damen ha katterna där längre, hon orkar inte och har inte råd. Grannarna runt omkring avskyr katterna. Jag kan inte tycka att det är en lämplig miljö för katterna.
#64 Vilken koloni är det vi pratar om? Är det Rävgiljan?
Hur har ni tänkt att det hela skall gå till? Med tanke på att ni skulle åka så långt för att kanske inte få med en enda katt? Det kommer inte att gå att fånga in katterna p ett par timmar eller en dag… Missförstå mig inte nu jag vill också inget hellre än att katterna skall få bra hem men jag måste vara realist, jag har ju varit där och sett hur skygga/förvildade katterna är.
Men hur har ni det tänkt annars? Jag skulle vara jätteglad när det finns människor som vill ta katter därifrån? Och här handlar det om kattungar som aldrig är stora problem att få tama.
Hur har det kunnat få bli en koloni mitt i staden då till att börja med ,givetvis för att ingen har låtit kastrera katterna.Jag tycker personligen att man aldrig kan lägga locket på och skjuta bort sina misstag.Kan katterna få hem ska man ge dem det som de varit värda sedan de föddes.
Naturligtvis vill vi inget hellre än att katterna skall få bra hem! Det är inte bara kattungar det är många säkerligen ett tiotal vuxna katter också. Vi vill helst att katterna kommer till hem här i närheten så vi har möjligheten att följa upp det hela. Vi har blivit kontaktade av en massa mycket skumma människor…
#71 Absolut är det så att från början är det någon oansvarig kattägare som ligger bakom det hela. Redan när de första katterna kom till den gamla damen för två år sedan borde något ha gjorts med en gång. Vi fick veta detta först för ett par veckor sedan och har i alla fall lyckats omplcera tre stycken. Ytterligare tre kommer att omplaceras på måndag. De katter vi inte lyckats hitta hem åt här i närheten flyttar vi ju givetvis på. Huvudsaken är ju att katterna får det bra.
Jag tycker inte heller att man skall lägga locket på skjuta bort sina misstag. Det är ju därför jag engagerat mig i detta. Så vi är helt överens där.
Men jag anser fortfarande inte att det är en bra miljö för katterna att vistas i även om man kastrerar allihop. De kommer alltid att bli bortjagade, sparkade efter och behöva akta sig för att inte bli påkörda. Men alla har vi ju olika åsikter.
Tack för uppdateringen om de här stackars katterna. Vi som inte sett katternas miljö och omständigheter för övrigt kan ju ha svårt att lämna synpunkter som blir till fördel för katterna. Jag har ingen annan åsikt än att katterna måste därifrån medans de har livet i behåll om de utsätts för misshandel tex. i form av sparkar,blir bortjagade och löper risk att skadas eller dödas av trafiken där de befinner sej.Så läskigt med skummisarna undrar vad de har tänkt sej med katternas liv?
Jag ska ta han dom tre katter härifrån… tror inte läget är så lätt för tjejerna som håller på med det här. Dom vill ju ha en lokal men hittar/får ingen. Dom gör så gott dom kan. På måndag ska tre stycken komma hit får hoppas att dom lyckas fånga in dom då alla katterna är vilda.
Jag får reda på mer söndag el måndag…
74 Skönt att höra att tre får komma till dej ialla fall ,förstår att det är svårt för tjejerna och att de gör så gott det går.Hoppas vi får veta mer efterhand.

#74 Skönt att höra att tre kommer att hamna tryggt!
Hur många katter är det i kolonin ungefär HellIPutUThough?

Jag vet inte. Jag har inte varit nere och folk uppger helt olika. Allt från 20-150 har jag hört, men jag skulle tro att det är ca 30 katter.
Jag kommer åka ner på fredag nästa vecka och plocka med mig de kattungar som finns kvar.

Nästan alla kattungar har fått hem/stödhem nu då?
Det är ca 20 st katter… tror det var runt 8 kattungar då! Resten är vuxna.
# 76
När vi var där första gången kunde vi snabbt räkna till 23 katter. sedan dess verkar kolonin ha krympt något. Vi var där i torsdags och försökte kartlägga så många som möjligt. Vi fick då ihop 14 st olika katter. De flesta kattungar och yngre katter. Då var enligt damen inte alla katter framme. Tyvärr såg vi en som såg misstänkt dräktig ut och den lilla kissemisstjejen skulle ju behöva omplaceras omgående!
# 79
Ja, nu trillade pengen ner! Imorgon skulle ni försöka med tre stycken då. Jag jobbar tyvärr och kan inte komma ifrån tyvärr.
Då vet du i alla fall hur vi försöker att jobba med detta…
Ja ska inte vara med och fånga in då ja brutit foten och inte kan gå:( annars hade ja självklart hjälpt till. Vi får hålla tummarna att det går bra för dom som ska fånga in..

Jag kan ta med 7-10 kattungar upp.
Men tror inte att deta finns så många kvar… skriver imorn när ja vet mer..
En liten rapport från Uddevalla:
Nu har sammanlagt sex kattungar från kolonin på Rävgiljan flyttat.
Fler är på gång att få nya hem…
Vi har haft möte med Djurskyddet och jobbar vidare på att försöka få igång en aktiv djurskyddsverksamhet.
Vårt mål är naturligtvis att så småningom kunna starta ett katthem.
Det känns jättebra!
Skönt att det börjar gå åt rätt håll nu.
Vi skall även försöka lägga upp en hemsida med mailadresser så att ni som finns här i närheten och aktivt och konkret kan hjälpa till med Rävgiljankatterna skall kunna kontakta oss.
Jag kommer att lägga upp länken här sedan.
Låter jättebra!
Så bra!!!!!
Tack för uppdateringen, låter bra!
Här kommer länken till hemsidan som utlovat.
Det är jättebra att ni försöker hjälpa katterna! :) Men jag undrar varför ni bara vill ha kattungarna? Alltså varför ingen kan tänka sig ta en vuxen också?