Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 8166 ggr
Alexej
0

Kattfällor

Kattfällor är dyra, men behövs hela tiden i vårt arbete för att fånga in hemlösa katter.

Jag tänkte att få ihop en lista med alla kattfällorägare som lånar ut den vid behov.

Snälla, om ni kan hjälpa till, pma mig om det!

Då kan vi hjälpa många kattväner och hemlösa katter.

Hälsningar Alexandra

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja ochkankse ta och skramla ihop till en Hittisfälla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

solkatten
0

Kan ni inte försöka få ihop lite ritningar så kanske en del kan tillverka?

Alexej
0

Det är nog inte lätt att bygga en kattfälla. Man kanske borde kolla med djurskyddet om de kan bidra med pengar till fällor. Åtminstone till några.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

maggan47
0

lyssna även på www.katter.nu kattakuten där, finns säkert fällor att låna, har inte kks det också, samt katthemmen Maggan47

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Gav som förslag på Marita Ls tråd "hjälp snälla!!" om att man kunde gå ihop till en fälla, nu hade de redan tillgång till fälla. Men jag hade iallafall surfat fram lite info om företag som säljer fällor, finns säkert massa fler än dessa två. Denna fälla ser ut som den i bilden ovan # 3 www.lotus.se  LO Lundgren i Nässjö AB. En kattfälla kostade 1.140 kr.

Hittade även en billigare variant men verkar klumpigare och säkerligen tyngre samt i byggsats och dessutom tyckte jag den verkade "liten och smal". Men för 350 kr finns fälla no 10 på www.ideverkstaden.com " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.ideverkstaden.com

Jag är mer än gärna med och ger en slant så kan en eller flera fällor införskaffas på väl valda platser där många som kanske inte har ett katthem nära med fälla jobbar med att hjälpa hittekatteratt En fälla att användas i i-Fokus anda. Lättast är väl om någon med många kontakter här på i-fokus får pengar till ett konto och se kan se till att fällor beställs direkt till ort/orter. Även om det finns fällor på sajten tror jag inte en eller ett par till skulle skada.

Alexej
0

Jag kan maila djurskyddet om de kan tänkar sig en bidrag till kattfällor!

kattassen
0

Jag googlade på bygga kattfällor men det kom bara upp en massa sajter och comunities som behandlade ämnet "kattdjävlar", "hur man gör slut på katteländet" osv. Jag orkade för tillfället inte gå vidare men tanken var att hitta någon sajt med byggbeskrivning på kattfälla. Kanske man skall slå sig på att bygga och sälja till en billig peng.Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

miranda1
0

tänk på att från o med nästa år fällorna fär fångst av katt ska ha följande minimum storlek:

**Längd
**0,5 m

**Bredd
**0,3 m

**Höjd
**0,35 m

Lotin tillverkar och säljar fällor som är godkända av naturvårdsverket .

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Sorry skrev fel ska ju vara www.lotin.se som har de godkända fällorna för 1.140 kr inte lotus

svemar
0

putt, vill också veta

vanessa
0

De flesta katthem, kommuner och även jägare har fällor att låna ut. Vi lånar ofta ut fällor, och har flera. Sommarens tid är alla fällor jämt på vift. Så ibland känns det som om man skulle kunna ha 10 st och ändå ha ett underskott. Så enklast är väl att kontakta hemmen och be om lån av fälla. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Djurskyddets svar. Fattar inte varför de skickade frågan till Djurhemsförening???

Hej,

Jag skickade er fråga till Djurhemsföreningens ordförande anders@djurhem.se

och bifogar nedan hans svar.

Med vänlig hälsning

Åsa Hedberg
Djurskyddet Sverige
Rökerigatan 19

121 62 Johanneshov

Telefon: 08 - 688 28 34

www.djurskyddet.se

Från: Anders Jarkiewicz [mailto:anders@djurhem.se]
Skickat: den 22 oktober 2007 11:08
Till: 'Info'
Ämne: SV: Bidrag till kattfällor

Hej Åsa!

Inte självklart i skrivande stund, men vi kan ta upp frågan på styrelsemötet i november.

Normalt finns det fällor att låna kostnadsfritt på kommunen hos djurskyddsinspektören.

De flesta djurhem har nog också fällor.

Anders

Från: Info [mailto:info@djurskyddet.se]
Skickat: den 22 oktober 2007 10:30
Till: 'Anders Jarkiewicz'
Ämne: VB: Bidrag till kattfällor

Hej,

Något som DHF kan bidra till?

Med vänlig hälsning

Åsa Hedberg
Djurskyddet Sverige
Rökerigatan 19

121 62 Johanneshov

Telefon: 08 - 688 28 34

www.djurskyddet.se

Från: Alexandra Gerhardt [mailto:landfreak59@hotmail.com]
Skickat: den 21 oktober 2007 22:07
Till: info@djurskyddet.se
Ämne: Bidrag till kattfällor

Hej,
vi är en grupp aktiva på http://www.hittekatter.ifokus.se/ som försöker hjälpa hemlösa katter. Vi har ett bra kontaktnät för akuthem, men största problem är alltid att få tag i kattfällor.
Nu till min fråga, finns det möjligheter att få bidrag till kattfällor från djurskyddet. Vi har funderat på inköp av några som ska finnas till utlåning hos vissa katthem, tex katthjälpen i Göteborg, djurhjälpen i Vaxholm, KKS i Skåne, Katthemmet Örebro eller liknande.
Finns det några möjligheter?

Hälsningar Alexandra

solkatten
0

Jag kan säga att på KKS är det inte lätt att låna fälla för vi har ett fåtal och folk som lånar glömmer lämna tillbaka.

Visst går det att bygga fälla, man måste inte köpa allt. Vi har en kille som byggt sin men tyvärr hinner han inte bygga fler.

Hawknestgrove
0

#13 varför tar ni inte till ett pantsystem? ett eller ett par hundra kr  borde man ju kunna klämma fram som pant? Då kommer ju fällorna tillbaka….

solkatten
0

Gunilla.H
Bra förslag!

Jag har mailat förslaget till KKS-maillistan.

Onikan
0

Jag har en fråga!

Vi försöker fånga in en hemlös katt och ringde det lokala katthemmet för att fråga om lån av kattfälla. Hon sa att man inte får sätta ut kattfälla som privatperson utan tillstånd? -om jag förstod henne rätt menade hon tillstånd likt de alla kommunjägare måste ha för att få sätta fällor. Hon samarbetar nämnligen med en kommunjägare och de fällor katthemmet sätter ut är "på kommunjägarens tillstånd" typ.

Någon som vet mer om detta, om jag missförstått eller hur det egentligen ligger till?

Ur katträddarsynpunkt låter det ju bedrövligt att det skulle behövas, men tänker man på att folk kan snickra en fälla och lura in katter för att plåga eller vara elaka, kan man tänka sig att tillstånd är klokt…

Är bara så förvirrad, vad gäller egentligen??

Alexej
0

Puttar upp, någon som kan det?

majvi
0

Man får väl fånga in egna katter? Om jag matar hemlösa katter ute då blir det jag som har ansvaret för dom och då kan man betrakta dom som mina.

En kväll när L. och jag stod med en trådfälla mitt i stan för att fånga in Musse kom det två polisbilar dit och poliserna kom och delade på oss. Sen frågade de oss vad vi höll på med och när de fick samma uppgifter från oss båda att vi försökte fånga in en katt så hjälpte de oss att lysa in i hålet där Musse bodde- men vi såg henne inte i allafall. Något tillstånd frågade de inte efter, det var bara några personer som tyckte att vi såg misstänkta ut där vi stod med ett snöre i handen i - 10 grader. I det här fallet så hade vi lånat kommunfälla tidigare och de visste var vi skulle fånga katten men något tillstånd hade vi inte.

Vi har lånat kommunfällor flera gånger och aldrig har det sagts något om tillstånd.  Men man bör ju ha tillstånd av markägaren om man ställer fällan på privat mark

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

PM:a Nore om detta! Han vet exakt.