Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 828 ggr
thilda-
0

Om...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man skjuter en katt, eller slå ihjäl.. Visst är det olagligt och att man kan anmäla den som utför det?? Finns det nån lag? och vad lyder den??

Jag och min syster har börjat tafsa om de… så jag vill veta om de finns eller ej

Snitch
0

Det är olagligt att skjuta andras katter. Endast behöriga från kommunen får skjuta katt- om den är hemlös och sjuk. Ja man kan anmäla sådant.

thilda-
0

Okej :)

Men vi säger att du har 4st katter du vill bli av med. Du lägger ut annons på annons.. men ingen som nappar.. Du hotar dina ev. barn att du tänker skjuta dom om ingen vill ha katterna….

Är det rätt eller fel då? om katterna är fullt friska?

Och OM personen nu väljer att skjuta, så har jag allrätt att anmäla den personen för "djurplågeri"? (eller vad man nu ska kalla de)

Erika91
0

#2 Katten får inte skjutas på dens tomt om inte ägaren som äger tomten som katten är på tillåter det. Om katten går utanför någons tomt så är det inte lagligt att skjuta den om den är id-märkt eller chipmärkt eller bär halsband. Om man ska skjuta en katt så innebär det då att man måste kolla innan om den har chipmärkning, detta gör att den måste komma in till en vetreinärstation eller ltill någon som har sådan där apparat som man läser av om den är chipmärkt. Hoppas du förstår :)

JosephineF
0

Thilda, läs Djurskyddsmyndighetens författningssamling på den här länken! Om jag minns rätt är det Gunilla här som har koll på detta? Den som skjuter ska ha vapenlicens och dessutom måste ägaren till djuret bevittna för att det ska vara lagligt? Ni får rätta mig om jag har fel där.

Du får ursäkta om jag är frågvis, men det är väl inte de fyra katter ni haft hemma det gäller?

thilda-
0

#4 nej nej nej .. inte alls våra.. Tog som exempel bara

Snitch
0

Jag hoppas verkligen du inte tänker skjuta någon katt i närheten bara… man undrar ju lite…?

Lena
0

Vi har ju tyvärr ingen lag som förbjuder avlivning av friska sällskapsdjur i Sverige. Därför är det inte olagligt att avliva sina egna katter. Vad som däremot finns lag om är på vilket sätt katter ska avlivas. Antingen hos sakkunnig veterinär och då via injektion. Om den/de ska skjutas är det ganska mycket om och men runt det hela. Först och främst ska det vare en person som har vapenlicens och som vet hur det ska göras. Sedan måste det äga rum med skott mot nacken/huvudet och inom 3 meters avstånd. Det finns också angivet vilka vapen och vilken ammunition som ska användas.

Vi har en tråd med exakta lagtexten som du kan läsa här.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

thilda-
0

#6 skulle aldrig falla mig in att skjuta något djur.. har heller inget gevär.. och jag har ju heller ingen nytta av de om jag skulle skaffa… Men never ever in my life att jag skjuter ett djur

miranda1
0

#8 kanske inte du själv men du skrev i tråden "någon som vill ha 2 katter" att din systers kille skjuter på lerduvor med levande djur på….

Blir vädligt misstänksam…. en av katterna ni ville bli av med är tillbaka och är dräktig… nu vill ni veta vad som gäller angående avlivning av katt….

tussilago
0

eller också försöker _thilda_ helt enkelt hitta bra argument som biter för att de INTE ska skjuta dem…?

Erika91
0

ja jag tror att det är som #10 säger. Men man kan aldrig vara säker..

thilda-
0

#10 japp!!!

Alexej
0

Thilda, dina katthistorier är mer än sorgliga. Fattar inte hur du har mod att berätta allt det här.

Kollar igen med alla katthem i närheten, det har blivir lite lugnare nu hos många.

Ni borde absolut inte ha djur öht!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

Jag tror att thilda gör allt hon kan för att försöka rädda djuren. Däremot verkar det som hon har en familj runt omkring sig som dessvärre inte har samma trevliga inställning. Om jag ser det hela rätt så kämpar hon en ojämn kamp mot både mor, syster och "svåger". Jag antar också att thilda bor hemma och inte har möjlighet att ta djuren därifrån och ta hand om dem själv. Har jag rätt?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Tråden "Nån som vill ha 2 katter" är från maj. Hur länge till ska det pågår att hitta ett hem för katterna plus en massa kattungar snart?

Också när man är ung borde man ta sitt ansvar (när alla andra i familjen inte gör det) och blir lite aktivare!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

Föräldrarna vill inte slänga ut pengar på kastrering möjligtvis?

Alexej
0

Ursäkta, om jag låter hård Thilda. Men jag läste på din sidan att du ha en egen häst. Hästar kostar en massa pengar. Och du är 17 år och har säkert pengar över nångång som du kunde lägga på katterna istället för annat.

Katterna verkar bara ha dig och då är du ansvarig för deras välmående. Många lyckas med att omplacera sina katter, varför inte du? Det finns internet och telefon. Du skriver här och klagar. Men alla tips du får ignorerar du. Det är som att prata mot en vägg. Vi kan inte ta dina katter, du måste bli aktiv nu.

tussilago
0

men alexej, om jag förstår den gamla tråden rätt så hade ju katterna fått nya hem men blev tillbakalämnade? så då lyckades hon ju omplacera dem? och om de lovade att sterilisera dem så är det väl inte så underligt att _thilda_ trodde dem?

och visst har man ett ansvar när man är 17, men om man har resten av sin familj emot sig så är det inte alltid så lätt. jag tycker ändå att _thilda_ ska ha cred som FÖRSÖKER lösa det, det finns det många som inte gör.

kattassen
0

#18 Ja det var ungefär så jag också menade. Det är inte alltid så lätt när man stångas ensam mot dumheten.

Men visst måste _thilda_ nu gå en runda till i försöket att hitta ett nytt seriöst hem åt mamma katt, och kattungarna förstås. Det är hennes ansvar.

tussilago
0

#19 precis :)

Mymlan
0

.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

thilda-
0

Jag gör ju så gott jag kan. men vad kan jag göra då jag inte har en egen inkomst att få dom steriliserade.

Jag vet att min mamma o syster har "dålig syn" på katterna.. Men vad ska jag göra? :( jag kämpar så gott jag kan!

kattassen
0

#22 Jag förstår dig! Du få kämpa på och försöka hämta kraft bl.a här på forumet. Du kan i alla fall få många tips och råd härFlörtoch  försök ta till dig så mycket lärdom som möjligt. Man kan inte rädda alla men om DU har en god syn på katter och deras status kan det "smitta" av sig till dina nära och kära. Man omvänder inte alla människor på en gång men med information och saklig fakta kan man komma långt.

Hawknestgrove
0

Vad som gäller att skjuta eller låta skjuta sina egna djur, så är det tyvärr lagligt bara det sker inom lagens råmärken. Då kommer vi in på vapenslag, tätbebyggt område eller lansort, licens för det vapen som används osv. det var den torra kalla biten. Annars å kan jag itne annat än hålla med ovanstående talare, tråden var sedan i våras och inget har blivit gjort. Är man 17 år, så har du väl kunnat jobba lite under lovet? Du har väl dessutom studiebidrag? Nog 17 skulle du väl kunnat skrap ihop de pengarna under den tiden som varit. Varför gick du åtminstone inte på och såg till att katterna fick ppiller? Det är en temporär nödlösning.Alla länkar om vad som är gällande när det gäller avlivning av dur har redan kommit fram i ovanstående inlägg.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#22 Nej precis det är inte helt enkelt att stångas ensam om man har hårt motstånd från sina närmaste. Att du vänt dig hit till Hittekatter i Fokus bevisar ju att du vill försöka hitta en lösning för dina katter.

Gör ett nytt försök Thilda med att hitta hem åt dina katter. Annonsera på www.katt.nu och www.katter.nu med bild och bra beskrivningar på kissarna. De flesta av oss här på Hittekatter har dessvärre redan husen fulla med hemlösingar och har därför svårt att hjälpa dig ta hand om dem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

thilda-
0

precis.. Och livet är ju inte så lätt då man är 17.. många grejor är ju 18årsgräns m.m

Jag gör ju allt för mina älskade katter! jag tycker att dom förtjänar ett bättre hem än dom har nu hemma hos mig. (eftersom mamma är som hon är)…

Det är ju just därför jag har vänt mig till er här i Hittekatter.ifokus.se……. För att söka hjälp, även tips och råd m.m Då jag tycker att katterna ska få leva ett värdigt liv. Och dom är alldeles för fina och goa för att avlivas…