Sista hitta hem
Idag var det sista Hitta hem programmet. Hur har ni känt att serien varit? Tror ni att folk fått upp ögonen för problemen? Att fler inser att katter inte har nio liv? Att djurhemmen behöver finnas, och fler därtill. Annat? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det känns mest bara så tomt just nu.
Jag tyckte det var ett bra program på många sätt. Och jag hoppas att programmet gjort att "folk" fått upp ögonen mer på att det inte är en slit-å-släng-vara a la engångsförpackningar. Serien har gjort nytta. I alla fall hoppas mitt hjärta på det!!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Tycker den här omgången var bättre än den förra. Det är bra att det handlade mer om katter som behövde hem men blev lite frustrerad över att man hela tiden visade samma kattföreningar om och om och om igen! Det finns ju en hel mängd andra föreningar som oxå sliter blod varje dag och räddar dubbelt eller tredubbelt så många missar utan att de fick vara med.
Var blev t ex inslaget om Hittekatten i Piteå av tro?
Jag tror att folk har nog fått upp ögonen för kattmisären i vårt land - men tycker ändå att nästan samtliga inslag saknade många viktiga detaljer som köpeaavtal, kontrakt, hur mycket kostar det att köpa en katt osv.
Blev även lite konfunderad när man ser att folk hämtar sina katter, även alltså från Djurhjälpen?
Levereras inte missarna hem till köparna?
De puttenuttiga inslaget om Love tasslös ikväll t ex lämnade ju en mycket ofullständig bild av hela storyn. Ingenting kom fram om den kamp som ett par privatpersoner förde mot flera veterinärers vilja att att avliva honom och räddade därmed livet på honom. Inget katthem ville ju veta av honom faktiskt varför du, Kata och din mamma var en gudagåva i sammanhanget. Men det var ju Chrizzan och Susanne som stod upp för honom och stod emot vettarnas dödsspruta.
Men man kanske måste visa den ljusare sidan av misären för att folk inte ska zappa över till något annat… vad vet väl jag.
/Pelusa
Jag vet inte. Känns som om folk redan har tröttnat på hitta hem. Första gång var det mycket mer respons i tidningar och på nätet.
Denna gång har tex Katthemmet Skara inte ens lagt ut några kattannonser på djurskyddets sidan.
Vad jag har funderat på är att i Tyskland är det väldigt populär att ha djurhemsprogramm mest på eftermiddag/tidiga kvällar. Det är flera tv-sändare som visar upp olika djurhem och deras djur. Det sitter alltid en moderator och sedan någon från djurhemmet och sedan kommer ett djur i taget in och visas upp. Hundar, katter, men också smådjur. Sedan pratas det lite om djuret och man kan se ett telefonnummer inbländat dit man kan ringa. Ibland visa de upp uppföljare från förra programmet hur djuren har fått det.
Det är alltid olika djurhem och jag tror att just såna program är väldigt populära.
Kanske något att ta över i Sverige?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#3 Vore inte det en bra typ av fortsättning av Hitta hem??

ja det tror jag verkligen

vad synd att det var det sista :( blää. men det har nog gjort nytta tror jag med.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#3 Det skulle nog vara en bra programidé även i Sverige. Man vet ju bara hur bra det gått att hitta hem och lösningar för utsatta katter när det varit artiklar i tidningen.
#0 Jag tror allt programmet har gjort stor nytta, folk på jobbet pratar mycket om vad de sett. Människor som tidigare inte visat det minsta intresse.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tycker att varit mycket bättre denna gång. Håller med Pelusa om att det är synd att i princip bara Solgläntan, Akutgruppen och Djurhjälpen fick vara med. Man kan ju få uppfattningen att det bara pågår saker i Stockholm och ingen annan stans i landet. Hade varit kul med större spridning.
Sedan tycker jag att det är trist att man bara visar verkligheten (om än något friserad ibland) utan att någonsin gå in på pudelns kärna. Nämligen Varför är det så här? Varför blev den här katten hemlös? Och varför kan ingen ägare ställas till svars? . Varför dumpas det kattungar i en kartong osv osv. Lite mer orsak och verkan hade inte skadat. Annars tycker jag att det var bra. Det känns som om kattfrågan är uppe på bordet och många av mina kollegor har berättat att de sett något avsnitt som gripit dem och frågat om det verkligen är såhär. En man på mitt jobb uttrycket att han aldrig tidigare förstått vad jag pysslade med på min fritid. att han tyckte det var lite löjligt av mig att åka till katthemmet och klappa katter. Men nu hade han en helt annan syn på vad jag gjode och kände plötsligt respekt för mitt engagemang. Så javisst, jag tror absolut att detta öppnat ögonen på en hel del människor.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
3# Anledningen till att vi har fått så mycket tv tid är ju att vi finns i sthlm samt mycket har filmats dagtid och då har Hanna kunnat ställa upp. Filmteamet finns ju också i sthlm. Synd att våran insats inte har uppskattats. Det jag inte gillar är att det uppdagas att man bara kan hämta katten, visste faktiskt inte att vissa katthem i sthlm jobbade så. Hos oss så besöker man katten 2 gånger och vi levererar katten till den nya ägaren. Och idag så lät man en liten kattunge bli utekatt, visst om utemiljön tillåter så gör vi det också men då ska katten vara kastrerad liten kisse= innekatt.
#9 Oh nej det stämmer inte att inte Akutgruppens insatser uppskattats bland tv-tittarna. Jag har hört så mycket positivt om det arbete Hanna och ni andra utför. Folk är stumma av beundran och det känns som att arbetet med hemlösa katter fått en helt annan status och dimension för "Svenssons" hemma i stugorna. Hanna är så lung och saklig också och ger ett proffsigt intryck. Det har tillfört mycket!
Håller med dig i allt du skriver. Kattungeköpet i dagens avsnitt var verkligen inget bra föredömme. :( Rimmar även illa med hur de flesta katthem jobbar.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Blev själv irriterad på en del, som att man kommer och hämtar katten. Vi brukar i vanliga fall alltid köra hem katten. Men inte denna gång? Kanske hon hade köpt katt av oss tidigare, då hon hade hittekatter innan.
Hundstallet kändes mer seriöst, än vad katthemmen gjorde men kontrakt och sådant.
De klippte bort nästan allt om Love Tasslös, för jag satt hur länge som helst och berättade att det var två personer son räddade honom, och gav honom chansen trots att veterinär ville avliva mer mera.
Men de ville väl få in hundproblemet… Och så klippte de in Djurhjälpen i det hela, fast de inte tog hand om honom.
Misstänker att det är enkelheten att kunna sticka ut när något är på gång. Därför blev det nog mycket 08.
Men, jag känner att folk fått upp ögonen och känner mig inte lika dumförklarad när jag berättar om vad jag ägnar tiden år.
Så jag tackar för Hitta Hem, och hoppas att detta kan utvecklas. /Vanessa
#11 Det är säkert som du skriver Vanessa att mycket annat också blivit bortklippt och därför verkar annorlunda mot vad det var i verkligheten. Kul att Love Tasslös kom med i alla fall. Han är ju allas hjälte katt här på Hittekatter! :)
//Lena

#9 Det är väl ingen som sagt att Akutgruppens insats i Hitta hem inte har uppskattats Och jag förstår att filmteamet valt det som fanns närmast i första hand dvs Djurhjälpen, Akutgruppen och Solgläntan. Men jag tycker fortfarande att det är synd att man inte kunde visa att det pågår verksamhet även på annat håll i landet och det betyder inte att Anna och Vanessa från Djurhjälpen eller Hanna och Jenny från Akutgruppen inte varit bra tvärtom.Jag hade gärna sett Miranda få presentera sitt TNR-projekt t.ex.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Ja, programmet är så kort, så det är väl det som gör, att allt koncentreras till Stockholm, tyvärr….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa jag tycker det var helt fantastiskt det du jorde för love tasslös. tack var dig fick han leva vidare.

Om programmet var lite längre eller hade längre inslag i programmet skulle det vara bättre tror jag. Det blir lite kort och hastigt och man hinner inte den här "orsak-verkan" grejen som är viktig. Programmet är ju totalt 20 min. Man hinner inte tre-fyra historier på den tiden om man vill gå djuplodat in i det.Jag försöker vid varje intervju säga något om orksak och verkan ibland kommer det med ibland inte :)
Jag tycker att vi ska vara lite mer positiva, för att de har ju varit utanför Stockholm i några avsnitt den här säsongen. Det är svårt för dem att följa bara oss (Stallet, djurhjälpen, oss) med sitt späckade schema…För att hinna åka runt ännu mer skulle de nog behöva anställa fler team och då skulle nog programmet bli mer kostsamt och därmed kanke inte bli av..
#16 Jag förstår ändå inte stockholmfixeringen för så vitt jag vet så har ju TV4 lokalredaktioner i varje län?
Och varför så späckat schema så man snuttifierar programmet så till den milda grad att det blir långtråkigt i längden? Så synd. Samma koncpet med samma katthem och människor upprepas om och om igen. Det blir ju till slut som med mupparna, har man sett en så har man sett dem alla.
Tror inte man behöver vara rädd att TV4 slutar producera bara för att de får lite konstruktiv kritik. Tvärtom tror jag.. för jag vet att de fick mycket kritik om hundfixeringen i första omgången och se vad som hände. Den här gången var det lite mer kattrelaterat.
Dessutom kan väl ett sådant här program inte vara speciellt dyrt för kanalen eftersom programmet har egna sponsorer och dessutom sänds på betald annonstid (reklampaus).
/Pelusa
Edit: hade gärna sett en blänkare om kattkastreringsgruppen.

# 17 Det var inte TV4 som filmade in det hela, så det hade inte blivit av alls om vi väntat på att de skulle skapa programmet. Så det är gjort av ett produktionsbolag. Även om TV4 kastade sig över idéen, så var det inte de som skapade det hela. Inte heller betalade de för det. /Vanessa
#16 Vi får som du så klokt skriver se till de positiva sakerna med programmet. Även om det inte var perfekt i våra ögon var det mycket mera fokus på katter denna serieomgång och programmet har defintivt gjort mera nytta än skada. Sedan tycker jag att du var duktig Hanna och fick med mycket viktiga saker i de inslag där du var med. Jag är djupt imponerad. :)
//Lena
Hade tillfälle att snacka lite med en av reportrarna för produktionsprogrammet ifråga i somras. Hon nämnde att TV4 är beställare/köpare. Därmed ansvarar de väl sedan för programmet och dess utformning?
På samma sätt har ju SVT numera börjat knyta kontakter med diverse produktionsbolag - även om de fortfarande har kvar vissa egenproducerade program. Pjäser t ex.
Men allt som sänds i SVT sänds under SVTs ansvar.
/Pelusa

Det är djurskyddet som jag förstått det som bestämmer vad som sänds i programmet.
Varje inslag är flera timmaras filmande. man filmar ju inte bara den korta snutten som sänds…
Programidén är ju att följa utvalda föreningar och personers arbeten. Sen tycker jag denna säsong har varit mycket mer öppen för att besöka några nya katthem.
#21 Nja, Djurskyddet svarade mig på en direkt fråga att de är enbart sponsorer och kan inte bestämma programmets innehåll. Innehållet bestäms av producenten.
Däremot kan djurskyddet dra sig ur sponsorskapet om de anser att något i programmet skulle strida mot deras värderingar och policy i dessa frågor.
/Pelusa
När man ser på hitta hem kan man tro att det bara är i Stockholm som problemen med hemlösa katter finns.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Men var det inte någon som sa att det skulle bli en tredje säsong? Förhoppningsvis blir det mer djupare program då? Nu när de krattat manegen och sett att intresset fortfarande finns. När de tagit till sig av all respons? Med efterfrågan på mer orsak och verkan och varför det ser ut som det gör så borde programmen förändras? Denna säsong visar på att responsen på förra säsongen gjort en förändring i visat material. Var det öht tänkt med två säsonger eller är andra säsongen ett resultat på respons?
Jösses! Hade jag fått betalt för var gång jag skrivit respons i detta inlägg så hade jag blivit "rik" nu… 

Tråkigt att det var sista avsnittet. Fram för mer Hitta Hem program med längre sammanhängande avsnitt med mindre klipp. och även ta med katthem utanför 08 området.

Rädda Katten i Malmö var faktiskt med på ett hörn i ett av avsnitten.
Jag gjorde ett reportage om min kattmamma Hope tidigt i somras med en erfaren frilansfotograf i Malmö. Man har även filmat Fonzies historia fram till besök i hans numera permanenta stödhem. Men stödhemmet ville inte att de skulle filma hos dem så det får väl bli när han är hos veterinären då.
Det ska också förhoppningsvis filmas en uppföljning om min kattmamma Hope som i omgångar tagit hand om inte mindre än 12 moderlösa kattungar förutom sina egna två superbusfrön Henry och Hugh.
När frilansfotografen kontaktade mig angående uppföljningarna så sa han att mina reportage inte skulle komma med förrän nästa säsong.
Vi får väl se hur det blir med det.

Jag missade ett avsnitt, det kanske var det där Rädda Katten var med. Så då blir det kanske mer Hitta Hem, där Hope är med. Vilken super duktig kattmamma du har gulliver!

De pratade väl om KKS också i ett av de första avsnitten.
Åh, Fonzie…… Längtar efter att få se och höra av honom……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....