Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2211 ggr
Hennum
0

vad kan man göra?!

Jag känner verkligen för att göra något praktiskt för hittekatternas sak. men jag kan inte ha hem några katter och jag kan inte ge pengar för jag är pank. Vad kan man mer göra som gör nytta? Känns som att det inte finns något mer.

och så vet jag inte vilken grupp det här passar in i?

/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sofia85
0

Så kände ja med ett tag.. ja jobbar inte och får inte några bidrag alls. Moderaterna har ju bestämt massa nya saker. Stört men så e det. Jag startade ju upp kattbladet och jobbar mycket med det. Det är ju inte för hittekatter men mycket i bladet handlar ju om hittekatter och var man kan skänka pengar osv. Du får gärna hjälpa mig med något om du vill:)

Alexej
0

Kanske tillverka något som KKS kan sälja?

http://www.animalrescue.se/kks/

Det kan vara vad som helst, bara det går att sälja!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
0

ja, men vad kan jag göra? haha. jag är hjälplös och okunnig och oförmögen att ta ett steg utan att någon säjer hur jag gör. :P nä… nu överdrev jag mycket men det känns så.

okej, kattbladet, vad är det? och vad kan jag göra för nytta där?

Hennum
0

okej.. jo.. tänkte på att ni gjorde sånna möss. vi har en hel del tyg hemma, och tråd. men ingen stoppning för det har gått åt till julklappar mamma sytt.

HellIPutUThrough
0

Sprid information om alla hemlösa kissar - folk måste få upp ögonen! Printa ut rivlappsaffischer från katthem och sätt upp, börja jobba aktivt inom något katthem! Det finns massor att göra!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Som #5 säger, finns säkert något katthem där du bor som behöver en hjälpande hand. Kostar dig inte mer än din tid och ditt engagemang, men värt så mycket.

Hennum
0

rivlappar ja, det har ni rätt i. har satt upp sånna nån gång tidigare, men dom sitter ju inte kvar för alltid.

ska kolla upp om katthem här i närheten. ingen som vet om det finns i tomelilla eller simrishamn?

Engla
0

Som ni redan har skrivit, så finns det säkert många katthem som behöver hjälp. Man kan baka till de katthem som t.ex säljer hembakat på torg, marknader m.m. Du kan hjälpa katthem att fotografera deras katter, du kan tipsa vänner och bekanta om katthem i närheten.

Du kan svara på undersökningar genom Cint och välja vart undersökningspengarna skall gå. Läs mer här. Superbra och enkelt!

Själv är jag fadder till Katthemmet Kompis, hjälper dem med bak vid bl.a öppet hus. Hjälper dem även med bloggen. Det finns mycket man kan göra!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Här finns en artikel om just detta vad vi kan göra för att hjälpa hittekatter: till artikel

Citat från artikeln: "Vi har alla olika förutsättningar, våra plånböcker är olika tjocka, någon är bra på att skriva, någon annan har talets gåva medan en tredje är bra på att snickra….. Det som är så bra med arbetet för de utsatta katterna är att vi alla behövs utifrån våra egna förutsättningar. Det är helt enkelt så många olika saker som katterna behöver vår hjälp med att det finns en uppgift för oss alla".

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hennum
0

klokt sagt, vem var det som var så klok? ^^

nu har jag fått mycket konkreta tips och idéer. tack så mycket!

anniii
0

Hennum, jag kan skicka en busenkel beskrivning på myntamöss (virkade) och coacha dig tills du lärt dig. Det är faktiskt mycket lättare än man tror! (jag trodde aldrig att jag skulle klara av det…) Vilket restgarn som helst går bra att virka i.

Skicka ett meddelande till mig om du vill testa så ska jag maila dig. All hjälp behövs då lagret av myntamöss snart är slut hos KKS.

Sidentass
0

Man kan hjälpa bara genom att finna där som en kattälskande individ..genom att komma in på ämnet katter med folk man möter..det kan handla om allt från föräldramöten, grannkontaker "bussgrannar"..bekanta..bekantas bekanta…ofta kommer man liksom in på ämnet "katt" i och med att man själv är så pass engagerad..man språkas vid lite granna…så öppnar sig möjligheterna till att informera om hur viktigt det är med kastrering…och allt detta..det kan bli snabba svängningar..folk älskar som bekant att sprida vidare om vad " hon eller han" i området har ventilerat om…

Ciiviic
0

ååh jag skulle med vilja ställa upp mer än jag kan nu !

Virka möss ? Hur gör man det ??

karins
0

#13 Kan du virka? Annii har visst en busenkel beskrivning på möss. Jag har åxå beskrivningar samt att alla beskrivningar finns hoss kks.

Ciiviic
0

jag har kunnat :P

måste bara värma upp så får väl värma upp genom att virka en ful duk åt mormor eller något :P

( mormor uppskattar allt därför )

MorganP
0

All praktisk hjälp innebär inte att man som det ofta låter ska fånga in katter, vara stödhem eller söka permanent hem. Mycket arbete sker i bakgrunden, vilket heter det administrativa.

Näväl, #0 Kolla in nedan sida så kanske du av alla tips kan finna något du vill/kan hjälpa till med. Hör av dig i s f.

Vill du hjälpa KKS 

Morgan

karins
0

#15 Ja värm du upp..men man behöver inte vara mästare på att virka, för att hjälpa till att virka mössFlört

Ciiviic
0

hehehe….

neeh ska kolla om jag lyckas tänkte jag skulle pröva nu i helgen. så har jag något att göra på bilresan ner till ronneby :D

karins
0

#18 Ja då blir väl din Mormor glad över att få en fin duk av sitt barnbarn! Ha det så bra på resan till Ronneby!

Ciiviic
0

#19 - hehe ja det får vi hoppas hehe.

men vad måste jag köpa, åker ner på stan imorgon oh köper :)

så jäklar ska jag börja : ) här ska virkas till kks : )

karins
0

#20 ja det blir väl garn med lämplig virknål. Vi som virkar åt kks använder det garn vi har, allt går bra ;-)

Ciiviic
0

#21 Okej :D då löser jag det imorgon : ) …

Håller tummarna att det ska funka : ) .. hehe

karins
0

#22 Lycka till!

Ciiviic
0

#23 - lär behövas hahahaha

Hawknestgrove
0

Och som stoppning, så köper du billigaste kuddsorterna på typ Ikea, Rusta eller Jysk. Då har du fyllning till många möss billigt. väger dessutom mindre än bomull. Förresten, läste i KKSbladet, att de sökte någon,som var kunnig i HTML för att hjälpa till med deras hemsida. Någon här som kan och känner sig manad? Förresten, IDE, Morgan, gå in å datorn i fokus och fråga där! Kanske det finns någon kattvänlig själ där,man vet aldrig?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

med hjälp av mamma tänker jag virka min första myntamus på tisdag, då jag är inne hos henne, om vi hinner. för jag kan inget om virkning så hon får hjälpa mej.

har anmält mej på kks om att jag kan hjälpa till att fotografera,  nu är jag egentligen uppe i skellefteå, men efter jul kan jag.

jag försökte öppna dokumenten med rivlappar, men det fungerade inte. vet inte varför. fadderlappen däremot kunde jag skriva ut.

lycka till ciiviic, jag har en känsla av att det kommer gå mycket bättre för dej än för mej med dom där mössen. :P

Ciiviic
0

Hennum :

Tack så mkt, ja vi får väl se, men skulle behöva ha en beskrivning hur man går råttorna, helst "teckat" ..

Hennum
0

jo, det tycker jag med. en beskrivning med bilder så man ser hur man ska göra?

Ciiviic
0

Ja, blir enklast så : ) . hoppas på att få en innan jag åker ner till Ronneby : ) så jag har något att göra under bil resan ; ) Kan ju bli en eller annan mus då : ) .

Kom på lite andra leksaker man kan göra, hoppas dom funkar lika bra att sälja. : ) . men får väl se, vad dom säger, kan lägga in en bild sen när den är klar : )

Hennum
0

mm. blir skoj att se. ska lägga upp bilder på de ja gjort oxå. skratta inte för mycket om det ser tokigt ut :D

vanessa
0

Och här kan du läsa en massa andra tips. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Simson
0

Något jag uppskattar enormt från tex KKS är de handskrivna tack-vykorten man får när man skänkt en slant till någon insamling på KKS. Vacker handstil!!

Tänk den som skriver alla de…kanske behöver mer hjälp med? Kanske någon som kan kalligrafi…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Erika91
0

#31 Lena har redan lagt in den artikeln :)