Klicker träning
Är det någon här som testat att träna sin katt med klicker? Jag är väldigt nyfiken på den här boken "clicker training for cats" någon som vet om den är något att ha? Hittade en kortare förklaring på hur det går till här om någon mer är nyfiken, det räcker ju egentligen för att börja.
jag har läst om det på katter.ifokus. Jag tänkte börja träna mina kissar. Har tjuvstartat redan fast utan klicker. Ska åka och köpa en på måndag :)
Jag har hört talas om metoden via hundägare. Men det måste ju fungera även på katter. Handlar vad jag förstår mest om att vara konskvent. Positiv förstärkning, när man belönar istället för att bestraffa, har visat sig mycket effektivare än bestraffning. (Har personligen aldrig gillat den negativa förstäkningen). Tror stenhårt på det här även om jag själv inte hunnit pröva det ännu.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har tränat lite klicker med hund och det gick otroligt bra. Har alltid enbart tränat med positiv förstärkning och bara gått kurser där instruktören jobbar enligt IMMI. Men så fort jag testade klicker gick allt så mkt snabbare. Det jag funderar främst på är väl om det är någon skillnad i hur man tränar. En katts uppmärksamhet känns lite svårare att hålla än en hunds, men det kanske löser sig med nått riktigt gott att fjäska med.
hmm tror att katter är för smarta i alla fall mina. Det fungerar jättebra med vacker tass här hemma (utan klicker) Det är bara det att nu hoppar Trötter upp hos mig jag säger "tassen" han sträcker upp tassen och jag ger honom godis. Men han förstår inte att han ska sätta ner tassen mellan gångerna så nu ser det ut som jag har en katt med ond tass här hemma. Han sitter brevid mig med tassen uppe i luften och hoppas på godis… :(

#4 såå sött det måste se ut:-)
#5 haha ja de e jättesött men jag vet inte riktigt hur jag ska gå härifrån. Ska jag ge honom godis för att han gör ju rätt. Men han gör det hela tiden.
Men han har fattat fort började igår med vacker tass :) Min kisse e smart :D
Jag har den där boken och jag tycker att den är jättebra. Man blir inspirerad av den, men man får komma ihåg att det är katter man tränar. Om jag säger ligg åt Olle så tittar han på mig först och sen efter en liten stund så tänker han typ "så, nu har JAG bestämt mig för att lägga mig ner". Men det går, envis som jag är.

men där är ju ämnet jag letat efter….
är så nyfiken jag med…jag tror man måste ha ett stooooort tålamod…. finns det en "standardklicker" att köpa eller finns det olika typer?….
ska försöka komma ihåg att beställa boken…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jag jobbar med beteendeträning för människor med autism och då använder man samma metod (positiv förstärkning) men utan clickern.Det fungerar jättebra!Man bör komma ihåg att det krävs tid och tålamod och inlevelseförmåga,det viktigaste tror jag är att ge belöningen i exakt rätt ögonblick för om man inte gör det förstår inte den som tränas vad man vill och då kommer man ingenstans.
Prova gärna på era människovänner först,det gör att man inser vad det handlar om.Tänk dig nu att du går ut ur ett rum,kommer tillbaka efter en liten stund och ska göra något som den andra vill…du har inte den blekaste aning om vad det kan vara…den andre får inte använda ord eller gester eller minspel/kroppsspråk…om du t ex råkar röra vid din näsa kanske den andra klickar…om du rör vid munnen kommer ett dubbelklick…jaa,jag har gjort så på kurs och det var riktigt kul,svårt och intressant!Lite som charader fast på allvar så att säga.
Vill också säga min mening om beteendeträning som är att det ska användas med måtta!

Jag uppfostrar mina barn enligt dina principer storAnette, oxå utan klickern. Egentligen är det väl sunt förnuft det borde kallas och inte klickerträning.)
Men jag har inte tänkt på att man kan använda en klicker till katterna… KAnkse man ska börja med. Vore kul att träna dem - om de tycker det är skoj vill säga. VAr får man tag i en klicker?? Zoo??

#10 Jag tycker också det är mycket sunt förnuft,dock blir det en viss skillnad när det används planerat och medvetet.
Clickern finns att köpa på djuraffärer.

Jag köpte boken och jag rekomenderar den också. tyvärr har jag inte alls hunnit komma nånstans i träningen. har bara börjat klicka in två av katterna..Men den är verkligen bra uppbyggd. jag hade nog gjort en del tabbar om jag bara försökt träna på exakt samma sätt som jag gjort med hund..