Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1260 ggr
Erika91
0

avskjutning av katter

Jag prata med en i min klass,  han har inte så himla bra syn på katter… Igår så sa han att de i lördags hade haft en jägare där som skjutit områdets katter som gick på deras tomt. Det handlade om ungefär 1 stycken, nu är det fem kvar och de ska skjutas nu på lördag. Jag känner mig så kluven, jag vill verkligen att inte katter ska skjutas men ändå kan man tyvärr inte rädda alla katter. Jag sa till honom att det inte hjälpte med att skjuta av katter och sa om TNR, det blir dyrt då men det tjänar de på i längden, men då sa han att det är en de känner som skjuter katterna och att han gör det gratis.. det känns så j*vligt att katter ska behövas skjutas, men nu till sak; Får en "vanlig" jägare (typ som jagar älg och så) skjuta katter? *dum fråga jag vet Generad*
Och förresten så måste man väl kolla chipmärkning? Ifall de skulle vara chippade.. ¨åå, om folk kunde förstå om ansvaret man har om man tar hand om en katt..!

Hawknestgrove
0

Ja du, det är inte bara att sätta igång med nån Ramboskjutning. Ta du och kolla med miljö om det de gör är lagligt! Du ska inte skämmas för att du inte vet, att skjuta vad som helst måste man ha licens för det vapnet man använder. Och det är inte bara bara…Ta kontakt med Nore här inne. Han vet exakt vad som gäller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

Du kan ringa polisen och fråga om de har utfärdat tillstånd för asvkjutning i just detta område.

Jag hjälper gärna dig att kolla om så är fallet om du kan PMa mig namn på jägaren och adressen där katterna ska skjutas.

Skriv ut följande tekst och stoppa den under din klasskamratens nos :)

--------------------------------

Den gamla synen på katten som en välkommen råttfångare runt bostaden och i ladugården, men som en fredlös skadegörare, så snart be­gav sig utanför den gård eller tomt där den hörde hemma, har inte längre ­stöd i lagen sedan dåvarande 23 § lagen (1938:274) om rätt till jakt upphävdes 1987. Detta betyder, att katter inte längre riskerar livet om de lämnar den gård eller trädgård där de hör hemma, något som katter gärna gör. Lag och rättspraxis ger numera katter denna rörelsefrihet, samtidigt som kattägare har i lag föreskrivna skyldigheter att utöva tillsyn över sina katter. Med denna lagändring flyttades katten ut ur jaktlagstiftningen och in i den s.k. tillsynslagen, 7 §.

Sedan paragrafen (23 § Jaktlagen) om kattens fredlöshet togs bort 1987, har kattens ställning steg för steg förstärkts. Dock finns det fortfarande ett antal människor som tycker, att katter i stort sett är värdelösa och där­ med också att det är likgiltigt om de dödas. 

Tillsynslagen 7 § medger sedan 1987, att en katt som med fog kan an­tas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttshavaren eller nå­gon som företräder denne. Inom tätbebyggelse fordras polismyndighetens tillstånd.

Det är svårt att avgöra om en katt är övergiven eller förvildad. Utöver vad som sagts ovan om kattens rätt att få ströva omkring, bör bl.a. följan­de faktorer alltid noga beaktas när man söker bedöma om en katt saknar ägare och är övergiven eller förvildad:

- om katten uppehåller sig nära bebyggelse,
- bär halsband,
- är öron- eller chipmärkt,
- är välnärd och har fin päls,
- inte är särskilt skygg.

Förekomsten av en eller flera av dessa omständigheter talar mot att katten är övergiven eller förvildad. Det skall också understrykas att det kan vara vanskligt att fästa alltför stor vikt vid hur pälsen ser ut. I ett fall, som dock inte ledde till rättsliga åtgärder, sköts en katt med avvikande päls. Det visade sig att katten delvis var rakad till följd av pågående veterinär­ behandling. Den som förhastat avlivar en katt, då fog för bedömningen av kattens status som "övergiven eller förvildad" saknas, kan hållas ansvarig för skadegörelse (t.ex. Uddevalla tingsrätt, dom 1999-04-06 i mål B 61-99; vari en 19-årig katt med tufsig päls och halsband påträffad i villaområde, dödades utan fog) och djurplågeri, om katten avlivas på ett sätt som otillbörligen utsätter den för lidande ( t.ex. Bollnäs tingsrätt dom 2001-01-24 i mål B 1019-00).

Tillstånd att döda katt För att få döda en katt inom tätbebyggt område krävs polismyndighetens tillstånd och det är straffbart enligt tillsynslagen att döda en katt utan sådant tillstånd. Underförstått är det fråga om fällfångst och att skjuta. Tillstånd att avlossa skott stöds på 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617). Polismyndigheterna är restriktiva med tillståndsgivningen och tillstån­det skall vara tidsbegränsat. När katter betraktas som "skadedjur" och av denna anledning skall infångas och dödas är det främst "skada eller olä­genhet för människors hälsa" som avses. Före Miljöbalken (MB) talade man om "sani­tär olägenhet':

Den rutin som brukar tillämpas när lösspringande katter utgör pro­blem är följande. Jakträttshavaren/fastighetsägaren gör ansökan hos po­lismyndigheten om att fil fånga och döda katt med tydligt angivande av var katterna finns och var infångandet skall ske samt om vem som skall vara ansvarig för verksamheten.

Om polisen tillstyrker ansökan bör vissa villkor uppställas som är av­sedda att hindra att katter som har ägare avlivas. Punkterna nedan har vi sammanställt mot bakgrund av innehållet i Jordbruksdepartementets för­slag (Ds 1996:32) till lag om tillsyn över hundar och katter, några polis­myndigheters beslut av detta slag och våra egna åsikter. Efter denna redo­visning kommer vi att fästa läsarens uppmärksamhet på ett rättsfall, som problematiserar vissa av de punkter som vi behandlar.

I god tid innan infångandet av katter påbörjas, måste sökanden tydligt informera allmänheten om vad som skall ske. Polisen brukar kräva en veckas framförhållning. Kattägare bör uppmanas intensifiera sin tillsyn över sina katter så att dessa inte infångas. Lämpligen kan informationen ges genom annons i lokaltidning, anslag i aktuella och angränsande bostadsområden med uppgift om tider och platser för infångandet. Uppgift skall också lämnas om vem som är ansvarig och hur och var denne kan nås.

l. När katt infångats skall den förvaras tillräckligt lång tid för att eventuell ägare skall hinna reagera och lösa ut sin katt. Förvaring, skötsel och tillsyn skall uppfylla djurskyddslagens krav. Sökanden skall informera allmänheten genom annons, anslag e.dyl. om att katt infångats samt var den kan besiktas och återfås. Med hänsyn tagen till även huskatters natur, bör katten förvaras en minsta tid av åtminstone 5-6 dagar efter annonsering.

2. För chip- eller öronmärkta katter och katter som försetts med halsband saknas grund för antagandet om att de är övergivna eller förvildade (se 7 § tillsynslagen). Tvärtom talar omständigheterna för att de är familjemedlemmar. Det förefaller otidsenligt att idag betrakta sådana katter annorlunda än katter av s.k. ädelras (perser, burma, russian blue m.fl.) som skall behandlas som hittegods till följd av det ekonomiska värde de betingar, och därför vid anträffandet föranleda anmälan till polisen. Till detta intryck bidrar inte minst Högsta Domstolen (HD):s rättsfall om ersättning för veterinärvårdskostnad för en katt, som otvistigt mellan parterna hade ett ringa ekonomiskt värde, 100 kr. Sökanden får inte avliva "hittegodskatter" utan särskilt tillstånd från polisen, då hittegods skall vårdas väl och under betydligt längre tid än de frister som brukar anges i tillstånden. I själva verket finns anledning tro, att ägarna till märkta katter och katter av ädelras kommer att sakna sina katter och på olika sätt söka efter dessa. Svenska Kennelklubben för ett centralt register över märkta och till registret rapporterade katter, varför märkta katter alltid bör kontrolleras mot registret. Redan idag bör också befintliga efterlysningsmöjligheter på nätet användas för bättre eftersök av eventuella ägare till katter som infångats långt hemifrån.

3. Kattfällor skall vara lämpliga för ändamålet och får inte vara konstruerade så, att de kan skada eller döda katten.

4. Om katt skall avlivas bör samråd ske med legitimerad veterinär om från djurskyddssynpunkt skonsammaste tillvägagångssätt beträffande den enskilda katten (injektion eller avlivning med skott). Det framförs ofta. att hanteringen är ett större stresspro­blem för en förvildad katt än avlivning i fälla med ett skott.

5. Sökanden skall ansvara för uppkomna kostnader för tillstånd, annonsering, infångande, förvaring, veterinärs medverkan och avlivning.

Vid tillståndsgivningen brukar Polismyndigheten även uppställa som villkor, att inget annat förfogande över övergiven eller förvildad katt än för avlivningsändamål får förekomma.

Källa: Helena Striwing, "Djurskydd, fakta och tips"

----------------------------------------------------------------------

Hawknestgrove
0

Exakt. Dessa fakta vet även Nore om, det är inte bara att springa omkring och skjuta hej vilt, om det är det de har gjort! Det är inte bara, bara att göra som de har gjort!

Simson
0

#0 Det finns inga dumma frågor…punkt. Frågar man inte får man aldrig reda på något. Du ser vad mycket bra svar du har fått redan. Något att sätta under den okunnige klasskompisens näsa!

Tack för att du bryr dig så mycket och tar reda på så mycket. Djuren har en vän i dig!! Kram och nosgos till dig!! Kyss

Lycka till!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Exakt som Simson säger. det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Nore
0

Du skall få ett svar av mej, Nore o tilllika kommunskytt. Du har helt rätt att man får inte bara skjuta katter hursom helst, för det första måste kommunen se till att katten inte är märkt, det är allså jag som skytt skall se till att den inte är märkt i örat eller har halsband. Det går till så att vi sätter ut en fälla o fångar in katten, därefter så kollar vi med närboende om de känner igen katten. Sen har jag en kipsläsare för att se om den är kippsad. skulle inte så vara fallet o det inte är någon som kan tänkas att ta hand om djuret. då kommer katten att avlivas. Men för privatpersoner är det inte bara att skjuta en katt som de retar sig på, det är nämligen en lagöverträdelse. För min del brukar jag fråga runt bland bönder som vill ha en katt, det är ett bätre liv än att mista livet. Men som i alla frågor fins även tvekan, är katten gammal o avmagrad o kanske sår på kroppen så kan det vara en välgärning att förkorta dens lidande. MVH NORE jägare

Nore
0

#3. Jag känner mej hedrad att ni låter mej komma till tals trots min vassa tungaCool.       NORE jägare

Simson
0

Nore: Kunskap är alltid attraktivt!! Nosgos på dig! Kyss

miranda1
0

#6 är det kommunen som fixar tillstånd från polisen eller är det du som ska se till att den finns?  Har för mig att det är olika i olika kommuner.

/Miranda

Hawknestgrove
0

självklart har du rätt att tala, skam vore väl annars! Som du ser, så är dina erfarenheter värda sin vikt i guld, väldigt viktigt att man får adekvat info även från "andra sidan" det visar, att ni som  är satta som kommunjägare inte är några skjutglada typer, som dödar för nöjes skull och som framför allt, är aktsamma om vad som avlivas. du visar här, att du är väl informerad om de regler som Miranda skriver i sitt inlägg och det är ju de som gäller. Sist, får man ju även tänka på, att en jägare inte vill bli av med sina vapen, vilket han/hon riskerar om något blir fel. Att förlora vapnen är ungefär lika jobbigt som att förlora körkortet,du får vänta i åtminstone 2 år(stämmer det, Nore?) innan du får söka nya licenser, du får gå jägarskolan en gång till(kostar massa pengar) och du får skjuta upp en gång till med varje vapenslag. Till råga på det, så blir du tvungen att sälja dina vapen. Blir du av med körkortet, så kan du i alla fall, vad det nu är värt, behålla din bil, men så icke med vapnen.

Erika91
0

Tack för alla svar!
Jag har bara vetat trakten men nu s har jag letat på hitta.se och hittat adressen, det borde vara han eftersom det är det enda resultatet som kommer fram och eftersom han fyller år i december..
Om någon kunde hjälpa mig vore det snällt, för jag har ingen aning om hur man ska prata med polis och/eller miljö Generad
Miranda har du lust att hjälpa mig fortfarande?

Nore
0

#11. Hej på dej, jag råder dej att ta kontakt med din kommun o fråga om det har beordrats någon avskjutning av katter, har det inte skett tycker jag att du skall ta kontakt med jakträttsinehavaren på den mark som katten avlivades. Du kan fråga lite fint om de har problem med katter, om så är fallet så kan du rekomendera att det fins folk som kanske vill ha en katt. Polisen skall man kontakta vid mistängt vapen brott, om det fins olagliga vapen, eller om de inte har behörig het. Detta är ett mycke alvarligt brott som kan ge fängelse upp till sex månader.       #10. Det är helt riktigt som du säger, men i regel får dessa aldrig någon mer licens om de har varit oaktsamma o bedrivet tjuvjakt. För min del tycker jag det är så det skall vara.    Hoppas att svaret jag gav kanske löser några frågor åt er.                MVH   NORE jägareCool

Alexej
0

Nore, kolla Mirandas fråga under #9.

Jag skulle också vilja veta mer om tillståndet.

Katter_e_mit_liv, ring till hälsö-och miljökontoret i din kommun. Ber att få pratar med djurskyddsinspektören och berättar allt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Erika91
0

#12 och 13 Det är bara ett litete problem, vi bor inte i samma kommun Generad

Alexej
0

Gör inget, ring till deras kommun. Kolla på eniro eller telefonkatalogen efter miljö-och hälsa och frågar efter djurskyddsinspektören. Har alla viktiga adresser och namn uppskriven så att du kan berätta om vad du vet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

#11 Visst! PMa mig adressen där katterna blev skjutna, vilken kommun det är, hur många katter, bara så många fakta som du har!

/Miranda

Alexej
0

Glad Tack Miranda!

Hawknestgrove
0

Ja, de flesta kommuner har en bra hemsida, där man kan fylla i formulär direkt. Så här fick du handfasta råd av både MIranda, Alexej och Nore. Som Nore säger, kontakta polisen om du misstänker vapenbrott av något slag. Kan vara olaga jakt olaga vapen. eller, tom avsaknad av jaktkort, vilket jag tror att man måste ha, även om man ska skjuta av katter? Har jag rätt eller fel, Nore? Vore bra, att de en sån typ en rejäl näsbränna, om det är så, att personen är ute och leker Rambo och tror att det ska funka….

Erika91
0

#16 Nu när jag skickat, finns det nått jag kan göra?

Nore
0

#9. Det är kommunen som ger tillstånd, ursäkta mitt sena svar.   #18. det är helt riktigt att man bör ha jaktkort, men bedriver man bara utrotning av skadedjur behövs det inte. Men som en ansvarig jägare anser jag det viktigt att ha jaktkort, även om det gäller skadedjur, katt anser jag inte ingå i den gruppen.  #14. Viste jaglite närmare var du bodde skulle jag hjälpa dej att kolla med ansvariga på kommun.          NORE jägare.

Erika91
0

#20 Okej, ska jag skicka till dig vart jag bor eller vart han bor?

Simson
0

#21 PM'a Nore om både och så får han se…

Lycka till!!

Erika91
0

#22 Ja det gör jag då :)

Å jag kände ju inte igen dig, nu när du bytt Avatar :D

Erika91
0

Nått jag kan göra? Det känns som tiden rinner iväg :/

Simson
0

#23 Atos måste få titta fram ibland till er också! Flört

Hoppas allt går bra för dig!

Erika91
0

Haha självklart måste han det Skrattande Annars blir det orättvist Cool

Ja men imon är det ju nästa avsjutning äger rum och jag vet inte vad som händer nu..

Simson
0

#26 Hua så HEMSKT att veta om det och inte kunna göra något åt det! Gråter

Erika91
0

#27 Ja det känns inte alls bra Fundersam
och nu ska man bowla med en kompis snacka om att ha lust??Fundersam

Simson
0

#28 Det kan vara bra att ta en paus och göra något helt annat. Ladda batterierna.

Erika91
0

#29 Kanske det kanske…
Men datasalen stängs klockan 10 nu så det går inte att nå mig förrän imon eftermiddag Fundersam Ifall det skulle vara nått.

Hawknestgrove
0

Hur har det gått? HAr du fått kontakt med Nore? HAn är väldigt snäll och hjälpsam, sak du vetA!

Erika91
0

#31 Jaadu inget vidare Fundersam
Nore hade missuppfattat fel och kontaktat min kommun om de hade lovat tillstånd för skjutning fast det var hans kommun han skulle höra med (men det var väl mitt fel för jag vart så upphetsad och så ivrig..) Men han var väldigt snäll som hjälpte till och försökte :)

Hawknestgrove
0

Jo, men han provar säkert igen, på rätt ställe, eller hur?

Erika91
0

#33 Ingen aning faktiskt.. han vart inte så säker på att pojken tala sanning men det är banne mig jag, tyvärr.. om det vart så väl så att han inte tala sanning Fundersam

Hawknestgrove
0

Ge dig inte! naturligtvis måste sanningen fram! Ingen olaga avskjutning!

Erika91
0

#35 Men jag skrev till honom att jag var säker på att han tala sanning.. sedan har jag inte fått svar..

Nore
0

#36. Min kommun har inte gett ut något som hälst tillstånd att avliva katter på heder o samvete. Du kan skriva till mej om hans adress så skall jag kontakta honom, Om det varit så skulle jag vetat om detta eftersom jag är kommun skytt. Det har varit på några ställen där det varit gammla som avlidit o de har en gammal sjuk katt i dessa fall är det en välgärning för djuret. Men i de flesta fall är det svårt skadade katter eller vilt som skadas vid trafikerade vägar som avlivas.    Nore jägare

Erika91
0

#37 Jasså, ni bor i samma kommun?

Hawknestgrove
0

Ja, KAtter e mitt liv, kontakta Nore1 tydligen är det något, som inte står rätt till i det här fallet!