Jag är övergiven...
Jag är troligtvis en övergiven kise, en sommarkatt, säger denna katt. Vi hittade henne idag i Johannishus, utanför Ronneby i Blekinge. Mager och trött. Hade inte hjärta annat än ta hem henne till mig. Kunde inte lämna henne. Min pappa och lillasyster såg henne nere vid en å i Johannishus vid våra hästars sommarhage. Bor inte en endaste människa där. Långt till ett hus. Finns en skola och en kyrka och ett hus en bit bort, frågade där men det var inte deras katt och de hade inte en aning om vems katt detta är. För två år sedan hittade vi och tog hand om en liten svart kattunge, en hona då troligtvis en 5-6 veckor gammal. Som var helt övervgiven. Nu idag vid samma ställe hittade vi denna katt. Så mager och det syns på ögonen att hon inte är pigg och säkert har mask. Hon var helt utsvulten när hon kom hem till mig, fick lite mat och kastade sig över detta. Vågade inte ge henne så mycket för hennes mage. Sedan har hon mest bara sovit. Helt färdig verkar hon vara. Svag är hon. Dock verkar hon inte sjuk direkt. Ingen kattsnuva och öronen verkar fina. Men hon är så mager att hon är helt kantig när man klappar henne. Uppskattar att hon är en 5-6 månader gammal. Troligtvis en övergiven sommarkatt, då hon är helt tam och jättekelen. Hon sa bara hjälp till oss. Och blev så tacksam när vi tog upp henne och hon satt bara i knäet och spann i bilen till mig.
Är det någon som vet om någon saknar denna fina kise? Ska sätta upp lappar i närheten. Om hon är borttappad. Men jag tror hon är en övergiven sommarkatt. Lilla gumman. Min lillasyster döpte henne till Persilja. Så vi kallar henne detta nu. =) Om inte ägare hittas så söker denna lilla flicka ett hem. Jag har jättemånga katter och stödkatter hemma och Naquita och jag håller på att rädda och fånga in andra katter vid aspan i Ronneby, så här är ont om plats. Så denna helt underbara katt behöver ett hem där hon kan få kärlek och få äta upp sig och bli pigg igen.
Kramar Melinda

Stackars liten, vad mager hon är :(
tycker hon ser vuxen ut i kroppen, men svårt o avgöra bara från en bild..hemskt mager e hon iaf stackarn:(
är det jag som inbillar mig eller är det mycket hemlösa katter runt Ronneby orådet?
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Ja hon kan vara äldre än de 5-6 månader jag uppskattade henne till. Hon är inte stor men att hon är så mager gör det så svårt att avgöra hennes ålder. Det är inte mycket med henne. Hon ligger ifred i ett ensamt rum här och så hon inte om hon är sjuk smittar de andra katterna jag har och så hon får sova ifred och få lugn och ro. Hon bara sover och sover. Hon är inte pigg. Avmaskat henne har jag också gjort. Så nu får hon vila. Så får jag se hur hon mår imorgon. Om vi ska åka till veterinären då.
Kramar

Jag har i min ungdom bott i Johannishus (strax utanför), gått på Johannishusskolan samt att min syrra med familj bor där, fast just inte där katten hittades utan ngn kilometer från godset. Vet inte men i Johannishus, längre bort från skolan fanns/finns (?) en som hade många katter men då på den tiden (4 år sedan typ) hade dessa katter enligt vet symptom på kattpest så denna katt tillhör nog inte direkt därifrån. Vet inte hur det gick då vi fick en konfikt med kvinnan som ljugit för aktiva rakt upp i ansiktet…
Morgan

Du måste anmäla till polisen att du har hittat henne. Men RING INTE!
Maila istället och skicka med ett foto, då är du säker på att anmälan tas upp.
Inte för att jag tror att någon har anmält henne som saknad, men det SKA anmälas, om inte annat, så för statistikens skull. Jag mailade när det gällde både Puma och nu Semlan. Skickae med foto och beskrivning båda gångerna. Du mailar till polisen i Blekinge län, och jag tror nog att de gör som här i SKÅNE, alltså tömmer e-postlådan en gång per dygn. I och med att du mailar, kan du vara säker på att anmälan tas upp, eftersom den diarieförs. Vi MÅSTE anmäla, när vi hittar katter, eller blir av med någon, eftersom det är viktigt att allt sådant syns i statistiken och därmed kan ge underlag för eventuella lagändringar.
Jag ska maila till polisen och anmäla denna kise. Den kan ju vara saknad. Den har ingen synlig id-märkning i alla fall. Chipmärkt vet jag ju inte. Som du säger Mettan det ska anmälas så att det ska synas i statistiken. Tack för tipset att maila istället för att ringa.
Jaha Morgan så du är uppväxt i Johannishus. Jag också. =) Är där mycket då jag har häst och föräldrar som bor där. Johannishusskolan har man spenderat många skoldagar på när man var liten. Funderar på var dessa som hade katterna du pratar om har bott/bor. Det var tråkigt i alla fall med de sjuka katterna där och att det blev konflikt. De kanske är från dessa männsikor som katterna vi har räddat genom åren kommit ifrån. För det är flera upphittade magra hemlösa katter vi hittat i Johannishus eller katter som kommit och bosatt sig på mina föräldrars lilla gård som vi inte hittat vems de är eller var de kommer ifrån.
Morgan vet du något om gubben med skroten vid Åstorp utanför Johannishus? Eller ja det är en ensam gubbe vad jag vet som bor där ute i skogarna med all möjlig skrot i hela trädgården och runt hela hans tomt. Ja det är inte LIIITE skrot han har utan gigantiskt mycket. Ser fruktansvärt ut. Jag brukar rida förbi där. I alla fall där har jag sett några skygga katter springa omkring. Du vet inget om dessa katter Morgan? Jag undrar många gånger hur dessa katter mår och om gubben har/äger dem och matar dem eller hur de lever? Hemlösa eller inte? Där finns ju inte så jättemånga andra hus där runt omkring.
Kramar

Melinda, så väl känner jag inte till Johannishus men känns inte som att denna katt kommer därifrån.
Är bara ett par ggr per dag inne på hittekatter men du kan annars kontakta mig per tfn så vi i s f kan diskutera katterna. Ärenden och sådant tycker jag man inte sitter och diskuterar för detaljerat på öppna forum.
Morgan
här måste ja säga att polisen i blekinge är kanon. När vi hittade sigge så anmälde vi honom och efter ca en månad ringde dom upp och kollade hur det gick och då sa vi att vi behåller honom. Vet inte om det var en engångsföretelse eller så.. Men vi blev förvånade..
Stackars katt! hon har tur som har er som tar hand om henne.
#5 det är fruktansvärt mkt dumpade och hemlösa i hel blekinge! jag vet hemlösingar i nästan varje stadsdel i ronneby o byarna runt omkring, lr katter som på andra sätt inte tas omhand bra..vilken ände ska man börja med?:( de e så svårt

Trodde dumpandet var värst i Skåne men de är kanske lika mycke elände här i Blekinge? Den lilla kisen ser vuxen ut men så mager. Förstår inte att människor med gott samvete kan göra så här mot andra levande varelser!
Stackars kissen! Tur ändå att hon kom i sanna djurvänners väg. Håller tummarna att hon kryar på sig nu när hon kan vila ut inne i stugvärmen. Förstår att Blekinge ligger minst lika illa till som Skåne vad gäller hemlösa katter….
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

En sån tur den lilla kissen har som hittade dig MelindaS…………
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Så gott att ni tagit in henne..lilla stackars kissen…kan riktigt känna hur tacksam hon är att slippa gå ute övergiven..vi har också många katter här..men önskar av hela mitt hjärta att misse snart får ett kärleksfullt hem…lilla gumman..
var hos Melinda innan. detta är en ca 1årig, hemskt hemskt mager..bara skinn o ben:( revben och kotor sticker ut.. hon är dessutom dräktig,tuttarna e stora o hårda. men ingen mjölk eller tappad päls så antingen har hon haft ungar tidigt i våras lr dräktig nu. hon ska in o kastreras, o kolla öron(har öronskabb) o ögonen ser lite dåliga ut. ska kastreras även om hon är dräktig,hon är i alldels för dåligt skick för att föda!
men så gosig o fin var hon, mjölktrampade o skulle mysa=)
Kände verkligen hennes tacksamhet när jag tog upp henne. Hon bara satt vid vägen och man kunde plocka upp henne. Kändes som hon inte orkade riktigt mer och man såg att hon sa ååååh snälla se mig. Hon blev glad när vi stannade med bilen och kom fram till henne. När vi kom hem med henne till mig, jag och min syster så slocknade hon totalt. Åt lite och sedan bara sov helt apatiskt nästan. Men idag är hon lite piggare faktiskt. Är så kelen och spinner när man sitter med henne. Naquita varit och kollat på henne och hjälpt med med lite goda råd hur jag ska ge henne bästa vård. *Tack vännen* Får mat som är det bästa och skonsammaste för hennes mage nu.
Har många katter hemma och rätt fullt men den lilla flickan kunde jag inte lämna alltså. Hon hade inte överlevt. Pluttan vad smal hon är. Och trött. Men hon ska in till veterinären nu nästa vecka och kollas hur hon mår. Hoppas det är okej med henne.
Ja det är många hemlösa katter i Ronneby. Önskar man kunde rädda och hjälpa alla. Och att man kunde vara övermänsklig och fixa allt.
Kramar Melinda
Kramar

bra att kissen kommit in i vämen… glad att det finns så fina människor!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Stackars tjejen vilket tufft liv hon måste ha levt. Vilken tur att hon fick komma till dig, Melinda!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ja, det är så hemskt med alla övergivna katter. men det är bara att fortsätter. Varje katt som kommer in är en räddat katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Önskar allt gott till denna söta lilla Spinkfia och att hon äter upp sig ordentligt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Idag har jag ringt veterinären. Så på torsdag åker hon till dem för en hälsokontroll och för att se så hon inte är dräktig eller så. För det vet jag inte om hon skulle klara. Hon äter i alla fall. Inte jättemycket men hon är uppe och äter ibland. Hon har fått en behandling med avmaskningsmedel och det är inte lite död mask i hennes bajs i lådan nu, utan det var riktigt mycket. Stackars flickan.
Hon ligger och sover i stort sett jämt. Allra helst vill hon ligga i mitt knä och bara mysa och sova. Hennes blick som hon kan titta på en med skär ända in i hjärtat.
Kramar
Är nog bäst, att kastrera henne, så fort det bara går. ewn sån liten stackare mår ännu mer dåligt av att få kattungar om det skulle vara så illa
#24 Jag blir så gråtmild när jag hör om denna lilla kisse. Jag önskar henne allt gott och hoppas på det bästa under veterinärundersökningen. Känner att jag skulle vilja öppna mitt hem för henne, men vi har ju alla platser intecknade just nu. Du är underbar som hjälper henne.
Funderar på om Hills A/D kunde vara något för henne?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Är så glad att kissen är omhändertagen hos er nu…kan riktigt känna hennes tacksamhet ända hit…
blir också så glad, för denna lilla Spinkis, som är värd allt gott Maggan47 som kramar om er
Hur mår den lilla stumpan idag! Denna kisse har gjort så starkt intryck på mig att jag tänker på henne hela tiden. Måtte hon bli bra och få leva ett gott kattliv.
//Lena
Ja, undrar jag med…..