Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4172 ggr
Spotless
1

Hjälp - Jönköping!

Fick i går höra, av en av mina kattungeköpare, att det finns en honkatt med två ungar utanför sjukhuset i Jönköping (Ryhov). Vad jag förstår hade någon sett kattfamiljen och impulsivt plockat åt sig en av ungarna. Personen i fråga tog in den lilla och nu var man flera som ville komma med goda råd. Vad jag skulle vilja ha hjälp med nu är att få in mamman och den andra ungen också. Hur gör jag? Jag bor i Solna (Sthlm) och har inegn möjlighet att fysiskt hjälpa till.

Kattungen som man tog in i går finns hos en tjej (inte min kattungeköpare!) som har en katt på ca. 6 månader, hon vet inte om hon själv kan/vill behålla den lilla men har ev. någon som kan ta den. Jag ska göra vad jag kan för att få henne att förstå att kattungen har det bäst hos mamman (om man kan få in henne och den andra ungen också) och att den på inga villkor kan flytta till någon som ensamkatt nu. Få henne att förstå hur viktigt det är med vaccinering, avmaskning, märkning mm.

Dock känner jag att den stora frågan nu är mamma-katt och den andra ungen. Det känns som att det är viktigt att, om möjligt, föra samman den lilla familjen igen.

Här kommer bilder på den lilla som är "omhändertagen", det ska enligt uppgift vara en hona. De gissar att hon är 5-6 veckor, det kan nog stämma. Svårt att se på bild.

modellflickan
0

Om någon kan fånga in kattfamiljen så kan jag ta in dom tillfälligt. Har lite mer plats i dagsläget. Jag bor inte så långt ifrån Jönköping. Kan dock inte hjälpa till med själva infångandet.

Alexej
0

Hör med Djurens Vänner i Jönköping. De är djurvänner!

Djurens Vänner i Jönköping

Knivshult 10, 560 27 TENHULT

036-39 01 14

E-post

djurensvanner@jkpg_info.se

Mobiltfn

0730-15 81 24

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Puttar upp!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Spotless
0

#1 det låter toppen! Har en känsla av att hon som har den lilla nu inte alls tänkte igenom vad hon gjorde eller hur det skulle bli. Nu återstår alltså "bara" att försöka få någon som kan fånga in mamman och syskonet så att den lilla familjen får vara tillsammans.

Ta inte illa upp över att jag frågar. Men har du vana av förvildade katter? Kontakt med något katthem eller liknade? Min gissning är att du har erfarenhet, själv har jag ingen sådan vana. Jag frågar bara för att jag inte vet och för att jag gissar att det inte är helt lätt att ta in en hemlös katt med (eller utan) ungar. Mamman är skygg.

#2 tack! Djurens Vänner har ju inte alltid det bästa ryktet, men säger du att de är bra så ska jag höra med dem.

modellflickan
0

# 4 Jag har hjälpt hemlösa katter sen jag var 15-år gammal. Min första hemlösing var en gammal hankatt som var både skabbig sliten och sårad. Jag ringde runt till olika katthem men det gav inget, till slut hittade jag ett katthem i närheten och bad dom ta in honom. Till min glädje hade dom plats. Jag fångade in honom och med mamma åkte vi dit med honom. Idag 28 år gammal har jag fyra egna. Nu senast tog jag in en svart vit katthona som nu fått ett hem hos en bekant till mej. Brukar ta mej an hemlösingar runt omkring trakterna där jag bor. du anar inte vad det springer hemlösingar ute. Många vet att jag älskar katter så därför ringer det mej så fort någon hemlös misse dyker upp. Jag kan inte ta in alla men jag gör mitt bästa. Så här är det alltid fullt.

Om inte stödhem hittas till kattfamiljen så kan jag ta in dom tillfälligt.

Spotless
0

#5 Tack för att du tog dig tid att svara! Du verkar vara en sann djurvänn och en eldsjäl som gör ett underbart jobb.

Just nu har jag ingen mer info. om mamman och hennes ungar. Mig veterligen är både mamman och syskonet fortfarande ute och kattungen på bilden finns (förmodar jag) fortfarande hos henne som så överilat tog in den utan att ha vare sig plan eller kunskap om vad hon skulle göra där efter.

Har du (eller någon annan) några tips på vem man kan få låna fälla av? Om jag nu hittar någon i Jönköpingstrakten som har möjlighet och kunskap av att fånga in skyggisar.

Alexej
0

Djurens Vänner i Jönköping består av 2 jättetrevliga tjejer som verkligen älskar sitt jobb och som är DV Borås största motsatser.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

modellflickan
0

#6 Ingen aning. Och jag kan inte hjälpa till med infångandet tyvärr. Har en egen katt här hemma med en otäcl knöl på ena bakbenet och som nu ska opereras. Jag är mycket orolig för honom. På tisdag nästa vecka ska vi till vet. Sen måste han medicineras osv.

Men som sagt kattfamiljen kan bo här tillfälligt om stödhem ej hittas. Kan djurens vänner i jönköping hjälpa till med kattfällor?

L1ll4n
0

Jag bor i Jönköping. Men är dom kvar? Vart finns dom någonstans? Utanför sjukhuset?

Spotless
0

#9 nu har jag svarat dig via PM.

Min kattungeköpare som jobbar på sjukhuset brukar ta sian rundor och spana efter mamman, i går såg hon inte till henne och den andra ungen har man inte sett sedan den första "kidnappades".

Familjen är alltså fortfarande splittrad. :(

Lena
0

#10 Vad jobbigt att katterna inte varit synliga mer. Även synd att familjen splittrades på det där sättet. Ser till min glädje att det finns en hel del lösningar om katterna väl blir infångade.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Spotless
0

#11 ja, om de "bara" blir infångade finns det hem med erfarenhet av skyggisar redo att ta sig an dem.

För tillfället är det en kvinna som ställer ut mat till mamman, vilket ju kan underlätta inför ett infångande.

Spotless
0

Den lilla familjen bodde, då den första ungen blev omhändertagen, utanför hus N1 (vid fotbollsplanen/idrottsplatsen) vid Ryhovs sjukus i Jönköping. Tänkte att en lite närmare beskrivning var på sin plats om någon har möjlighet att kika där i kring under helgen.

Alexej
0

Men det var väl L1ll4n´s mamma som skulle hämta de?

Spotless
0

#14 nu vet jag inte alls vad du menar?

Jag har skickat PM till L1ll4n, men har inget hört om att någon är på väg att hämta in dem. Det vore toppen om någon gör det!

Tjejen som har den första ungen är helt införstådd med att kattungen har det bäst med sin mamma bara mamman också får ett hem.

Skriver det igen: platsen där hela familjen sågs var i buskarna utanför hus N1, Ryhovs sjukhus i Jönköping, intill fotbollsplanen/idrottsplatsen.

Doomkitty
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla katten mår bra. Och det jag ångrar är att jag var dum och släppte den andra tbx till mamma katt( eftersom andra stog å skrek att titta mammakatt blir lessen…)

Klart mamma katt saknar sina barn ett tag. Men vad händer sen om ca 2 månader då mamma katt inte vill ha dom mer… Mjölken är slut? Kallt och kanske snö? Förhopningsvis kan man hitta den andra lilla kissen me innan det är för sent. 

Mamma katt är lättare att fånga in, men det kan man tyvärr ine göra nu, för då hittar man nog inte lilla katt .

Och jag har faktist en del erfarenheter av katter, kanske inte som en utbildad person. Men  nog så pass att mina katter har ett bra liv, och om de blir problem eller jag behöver hjälp.. Då frågar jag kunnig person! Och lilla misse, hon är nog lycklig i värmen nu, med en ny familj och kattkompis =)

Alexej
0

Spotless
0

#16 hej vad skoj att du skriver här!

Att den lilla har det bra just nu med dig, det håller jag med om. Hon ser ut att ha det bra och hon äter och har, vad jag förstår, till och med varit på lådan. Skrattande Men jag anser att det är jätteviktigt att mamman också får komma in! Och är det som L1ll4n skriver, en gubbe som satt ut sin kattfamilj för att han inte längre vill ha dem, ja då är hon ju en i grund och botten tam katt som inget hellre vill än att få komma in!

Är mamman lätt att fånga så får man försöka spana på henne och se var hon gömy den andra ungen och sedan ta dem båda.

Kan inte ni L1ll4n och Doomkitty ta kontak och prata ihop er? Ni har ju syskon ur samma kull.

Djävla karl, bara dumpa sin katt och hennes ungar så där!

Spotless
0

#17 aha, tack!

Men visst måste någon kunna hjälpa till med att ta in mamman också!? Jag bor själv i Sthlm.

Spotless
0

Nu vet vi ju att mamman hade ett hem för ca. 2 veckor sedan och förmodligen inte blir svår att fånga in. Det gäller alltså att spana och se var hon kan ha flyttat den andra ungen.

Stackars lilla mamma som blivit utslängd med 4 barn!

Vad jag vill göra med gubben som dumpade henne lämpar sig inte i skrift!

L1ll4n
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska försöka åka imorgon och kolla. Så förhoppningsvis hittar vi katterna. Hoppas verkligen det. Vill inte att något djur ska råka illa ut.

Hawknestgrove
0

Lycka till!!!!

Alexej
0

Hänger inte riktigt medOskyldig.

Är det samma kattmamma hela tiden? Den som gubben dumpade med 4 ungar och mamman med en unge vid sjukhuset?

L1ll4n
0

Nejnej, det är det inte. Gubben dumpade ju 4 ungar med en mamma och de vid sjukhuset har någon annan dumpat "/

Alexej
0

Men din mamma skulle hjälpa till att fånga mamman vid sjukhuset?

L1ll4n
0

Ja, vi ska åka och kolla om vi ser mamman med ungen nu.

Doomkitty
0

Mamma katt var mörk, tror de va kanske lite randigt i henne, och lite orange var de ialla fall. Den andra kattungen såg ut som den jag har hemma fast me oranga inslag..Ett i pannan om jag inte minss helt fel. Hoppas att de är till nån hjälp. Och senast sågs hon väl vid N1 huset på baksidan och på vänster sidan vid en ett större buskage.

Alexej
0

Pratar annars med personalen, det brukar alltid vara någon som matar katter.

L1ll4n
0

Vi var där och det var ju ganska mörkt så vi såg inget. Men vi ska dit imorgon igen.

Spotless
0

#23 - efter att ha läst tråden du länkade till här ovan, så trodde jag att det rörde sig om samma familj. Att L1ll4n´s mamma hade lyckats få tag i 2 av ungarna och att Doomkitty hade den ena av de två som var kvar. Och nu är "bara" mamman och en unge kvar.

Efter att ha hört hur de ser ut, mamman och ungen som är kvar samt att ha sett bilder på de två som bor hos L1ll4n så tror jag att det rör sig om samma familj. Mamman beskrivs som mörk, randig och med rött i - trolig brunsköldpaddstigré (ev. tabby) och kanske med lite vitt, ungen som finns hos Doomkitty är bruntigré och vit och ungen som är kvar beskrivs ha samma färg som mamman (även om den inte ser exakt lika dan ut så har den samma färg genetiskt). Ungarna hos L1ll4n är blåsköldpadd respektive svartsköldpadd. Genetiskt är det absolut möjligt att det rör sig om samma familj!

Tittar man på ungarna som fångats in är de också väldigt homogena. De är dessutom i samma ålder, så visst låter det troligt att det är samma familj vi pratar om!

Doomkitty trodde ju dessutom att mamman är den som är lätt att ta in vilket talar för att hon nyligen har haft ett hem.

#28 - en dagpatient har ställt ut mat i veckan, "min kattungeköpare" (som först uppmärksammade mig på den här lilla familjen) arbetar på sjukhuset och kikar efter dem då hon jobbar. Hon har också ställt ut mat.

L1ll4n - du och din mamma är guld värda! Jag hoppas så att ni hittar kattmamman och syskonet också! De förtjänar att få komma till någon som ger dem ett hem med massor av kärlek. Du tror inte att ni skulle kunna få låna en fälla någon stans? Jag gissar att mamman är väldigt misstänksam nu.

L1ll4n
0

Spotless - Nej, vi har försökt och fixa en fälla. Men har inte hittat någon. Och det kan vara som du sa , att det är samma familj. Ska fråga mamma hur kattmamman i Habo såg ut. Vet att den ena kattungen var orange-aktig ialla fall.

Vi ska åka idag igen och titta.

L1ll4n
0

Har nu frågat mamma och det rör sig inte om samma familj. För den andre kattungen (inte den som var orange-aktig), den var som den vi har hemma nu men hade lite mer grått.

L1ll4n
0

Jahopp, nu var vi och tittade, vi gick runt i ca 1timme. Folk undrade nog vad vi höll på med. Vi såg inga katter alls. "/ Så kanske har någon tagit katterna?

Alexej
0

Bästa tiden är nog på morgonen när det blir ljust.

modellflickan
0

Håller tummar här. Tänker på kattfamiljen.

Spotless
0

L1ll4n - din mamma och du försöker i alla fall! Tror inte att det går utan en fälla, hon är för misstänksam nu.

Spotless
0

Är det någon som vet om mamma-katt har synts till? Eller den kvarvarande ungen? Kan inte sluta tänka på dem!

Jenna-Gun
0
modellflickan
0

Ungen på bild, vart finns hon?

Spotless
0

Hos Doomkitty i Jönköping. Där får hon stanna tills hon är åtminstone 12 veckor och redo att få ett eget hem. En 6 månaders katt finns redan i hemmet så lillan har i alla fall någon att härma.

L1ll4n - har ni haft möjlighet att åka och kika något mer?

Spotless
0

putt

Spotless
0

ingen?

Ciiviic
0

men om det inte är någon som kan hjälpa dom små i jkpg så kanske det finns någon lite längre upp i landet..

Vi ska till jönköping den 9 November och åker hem den 11 November.

Vi kan köra allt mellan Jkpg & Västerås.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för transporten