Förstoppning
Stackars Mommo, gammelkatten som bor hos min mor, har det inte lätt. Hon har på senare tid börjat få problem med förstoppning så gott som hela tiden. Hon bajsar inte på några dagar och sedan har hon det jättejobbigt och ont när hon väl ska försöka få ut det hon samlat på sig. veterinären trodde det berodde på hennes övervikt. Mamma ordinerades att leka med henne så mycket som möjligt, men mamma är dålig på det och nu har även Mommos leklust börjat tryta :/ Hon har även blivit ordinerad att ha oljor i maten. paraffinolja nu och någon annan förut. Ibland har hon fått göra sånt där lavemang med ett medel man sprutar in som löser upp. Men själva problemet blir ju inte bättre.
Jag tycker så synd om stackars Mommo. Jag försöker påminna mamma om att leka med henne, men det verkar inte hjälpa så mycket. Blir mest lek när jag eller mina syskon kommer på besök. Min syster bor nära, medan jag bor i en annan stad. Mamma älskar ju Mommo, men känner sig trött på allt meckande med hennes problem. Jag har föreslagit att vi kan ha henne här ett tag. Jag tror hon skulle gilla att ha kattsällskap, men man vet ju inte hur de går ihop innan man provar. Hemma får hon gå ut, vilket ju ger en del motion, men det är inte så lämpligt att släppa ut henne om hon är här. Men å andra sidan kan jag, sambon och säkert Paprika också leka med henne.
Någon som har erfarenhet av förstoppningsproblem och har några goda råd att komma med?

Hur överviktig är hon egentligen? Hur gammal är hon? Undersökte veterinären henne angående lever och njurar o.dyl för att utesluta sjukdom? Det enda råd jag har förutom att se till att hon blir undersökt ordentligt är att ge henne messmör dagligen eftersom det är lösande, men gå tillbaka till veten om han inte tog några prover på henne.

#1 Hon är rejält överviktig, vet inte hur mycket det handlar om, med det finns ingen chans att känna några revben genom hennes hull i varje fall. Hon har varit överviktig en längre tid, men gick ner i vikt under en period till normalvikt, men mådde inte bra. Mamma upptäckte felet: hon hade råkat köpa hundmat istället för kattmat då påsarna av det märket hon brukat köpa var så snarlika varandra. När hon fick sin vanliga mat gick hon upp igen. Undrar om detta felaktiga foder kan ha givit henne bestående men?
Hon är 16 år gammal, så hon är ingen ungkatt direkt.
Ringde och frågade mamma nu och veterinären hade inte tagit några prover utan bara klämt henne på magen. Mamma skulle boka ett nytt besök. Någon från Uppsala som kan rekommendera sin favoritveterinär?
Är det ok att ge messmör? Innehåller inte det en massa socker som är obra för katter?
Veterinären hade tydligen konstaterat att hon var uttorkad också då, men hon dricker bra och kissar bra. Fick veta också att det var Laktulos tarmreglerande medel som hon blivit ordinerad och om det inte hjälpte skulle hon ge paraffinolja.

*puttar för lilla mommo.*

Jag skulle köpa Science mat, som WD som har fibrer i sig som gör att magen kommer igång. Torrfoder då. För även katter behöver fibrer ibland. Det är även en form av dietmat, så sänk mängden mat, av det hon brukar få, samt lägg till det nya.
Sedan så får veterinären skärpa sig. Jag vet att Majvi har en bra veterinär i Uppsala, men vet inte vad hon heter. PM henne. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

En katt blir ju inte uttorkad av sig själv om den får vanlig mat utan det tyder väl på att det kan vara något med njurarna och 16 år är ju en aktningsvärd ålder så ett besök hos veterinär som kan sina saker vore på sin plats absolut. Ultuna har väl jättebra veterinärer och det ligger väl i Uppsala?

#5 Nä, visst blir katter inte uttorkade av sig själv. Kanske att det var för att hon fick äta för mycket torrfoder? Stackarn om hon haft nåt lurt med njurarna hela tiden utan att få något gjort åt det :( Jo, det var på Ultuna mamma var med henne, men det är ju stort och där finns massor av veterinärer. Kanske mer och mindre bra.
#4 Fibrer, jo, det låter ju nåt det. Men torrfoder verkligen? Tänk om det var det som gjort henne uttorkad? Hon fick mycket torrfoder. Jag har rekommenderat mjukmat åt henne nu. När jag var hos Anne-Marie Nilsson bekräftade hon vad jag läst om att det är bättre för katterna med mjukmat (och säkert ännu bättre med barf, men det pratade vi inget om). Hon berättade att för länge sedan, när torrfodret gjorde entré, var burkmaten av undermålig kvalitet och därför blev de t.ex finare i pälsen av det nya torrfodret, men nu är burkmaten bätte och då klår den torrfodret eftersom torrisar kan ge problem med t.ex. fetma pga allt spannmål som överlag finns i torrisar samt att få i sig tillräckligt med vatten --> urinvägsproblem. Men att många fortfarande tror att det är bättre med torrfoder utifrån hur det såg ut då. På 80-talet var det kanske? Och såklart mha de stora torrisföretagens kampanjande och hur de knutit sig an till veterinärkliniker och djuraffärer. Sååå, jag är lite skeptisk till torrfoder kan man säga :) Men kanske att man skulle kunna ha ett fiberrikt torrfoder som komplement till burkmaten? Eller kanske det finns fiberrik burkmat? Växttråd 0,5 % står det på Mjau-burken. Är växttråd detsamma som fibrer tro? Hmm..
Ah, ska PM:a Majvi då :)
Ja messmör ska visst funka, annars så är det paraffinolja som är bra. Ge enkaffesked om dage, det vet jag räcker om man har en gammal tjock katt. Det smakar dessutom inget, så du ka ha det i maten. Håller med gubben, ett vetbesök vore nog på sin plats. Här har kissarna inte heller bajsvanor varje dag. det går ca 2,5 dagr mellan bajseriet. Det är hårt, men inte så att det stör katterna. Då får Arne hll´s KD och Esther har börjat få hill´s Neutred cat, för hon börjar bli för tjock……Provade med en 1,5 kg påse, går hon inte ner i vikt nu, så blir det lightfodret. hM…. MJÖLK??? Brukar ju också vara laxerande……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#7 Jo, paraffinolja får hon ju redan, men kanske att det är något allvarligare fel eftersom hon fortfarande har problemet :(
Hon hade i varje fall bajsat en liten korv alldeles själv i lådan och allt häromdagen sa mamma. Ofta är det annars så jobbigt att det blir där hon lyckas få ut det.

Det är INTE normalt för en katt att inte ha avföring varje dag (inte för människor heller för den delen) så något fel är det och det är säkerligen inte maten hon får för katter kompenserar ju med att dricka mer om de äter torrfoder. Däremot är jag helt överens om att mjukmat alla gånger är bättre än torrfoder men om man vill ha torrfoder så kan jag varmt rekommendera Orijens foder för det innehåller 0% spannmål utan är sammansatt helt efter katternas verkliga behov.

Kanske Barfmat vore bra för henne. Finns här bland annat. Där står det bara om hundmaten just nu, men de säljer även kattmat. http://www.jipotimas.se/
Här har de återförsäljare. Men ett besök hos veterinär är viktigt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Spader hade problem med förstoppning och det visade sig bero på Spondylos ( åldersförändringar i ryggkotorna)
Bytte mat till WD torrfoder men jag lägger det i blöt flera timmar så det sväller och han får i sig mer vätska. Brukar också blanda i lite blötmat. WD finns även i blötmat. Så kan man hälla i en tesked matolja. Enligt veterinären så går det bra eftersom katter inte tar upp så mycket olja i tarmen.
Vid tendens till förstoppning ger man paraffin eller messmör.
Gå till vetten först och främst och ta lite blodprover.
Gubben, ingen av mina kissar kackar varje dag. De äter ju Hill´s(två av dem) nu även Esther, som får Neutred cat p g a att hon är för rund. Lilla Ebbis käkar Mjaus torrfoder. det är ca 1,5 dygn mellan korvseanserna här. Men ingen har förstoppning, dvs sitter och krystar och ingetn kommer, utna det är det vanliga "bajsracet" och så kommer det en liten korvhög.

Men icke desto mindre så ska man ha avföring varje dag, även katter. Här går de t.o.m på bestämda tider :) fast här vankas det både mjukfoder och torrfoder. I dag ska förresten Helge ha räkkalas med sina kompisar eftersom han fyller två år idag 
Grattis till Helge!! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Man tackar!

Vad gör han…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Han ligger framstupa på mage med benen isär på en bergknalle och begrundar livet 

Här är en annan "magbild"

Han är otroligt söt!
Haha, gubben, jag skall säga det till mina katter. Men jag tror att jag talar för döva öron…. de vill inte bajsa mer än varje 1,5 dygn, det är bara så…..

§19 Ja och det är nog en attans tur för honom det ibland
Du kan gå in på http://www.katthemmet.nu/ och klicka på Övrigt och sedan "kattsökning" och skriva in Helge där så kan du läsa alla hans historier. Vi bombarderar katthemmet med "solkatter" rätt ofta om man säger så:))
Helge är ju så likas Arnebarnet på sätt och vis… Lite skitsnack… Vill bara tala om, att i morse så hade alla tre kissarna sin kackstund. Med 10 min mellanrum så gjorde alla tre sina korvar för ca 36 timmar framåt.

#15 Den bilder är alldeles för tokig!!
Vilken underbar kattherre!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady