Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 855 ggr
siberlina
0

hitta hem del 8

idag   tyckte jag   programmet var   riktigt  sorligt,med hunden   som    dom ej   kunde   bota,  jag grät

Erika91
0

Ja stackars Scrubs Gråter
Men dte var nog bäst för han trots allt Gråter

Tezza
0

Ja riktigt sorgligt var det. Jag grät och snorade i soffan så Rocky (en av mina vovvar) kom å slickade mig i ansiktet och la sedan sitt huvuvd i mitt knä, som han alltid gör när jag är ledsen.

Hawknestgrove
0

Ja, men så fint inlägget var med viltvårdaren! Så får vi se hur det går för de små missarna! Det var ju visst en kvar, som behövde hem!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Highlandertess
0

Jag tyckte om han som var viltvårdare! Att han tyckte att kattungarna förtjänade en chans. De var ju så unga!

L1ll4n
0

Får jag fråga en sak?

När sänds Hitta hem och på vilken kanal? :D

siberlina
0

tv 4  19.30   måndag  till   torsdag, synd  att  du har missat  programmet. men det  blir  fler nästa vecka

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kanal 4, måndag till torsdag kl. 19.30 men man ska visst kunna ladda ner från webben eller så, vet dock inte hur det funkar. Gråtvarning på programmet Gråter

lisette
0

såg bara när de kom till hunden m exemen, tyckte det var för jävligt rent ut sagt att de kämpat med honom i ett halvår, hållt honom vid liv och han har kanske inte mått så bra hela tiden?

jag anser att man inte kan rädda alla djur, man får se till djurets bästa. kanske hade det bästa för honom varit att bli avlivad direkt? hur roligt är det att sitta bakom galler det sista halvåret av sitt liv?

inser att jag lär få kommentarer om detta, men det är vad jag anser.

vanessa
0

Jag vet att du inte anser att man kan rädda alla djur. Men anser själv att de ska ha en chans. Han satt inte i bur hela tiden, dels så går de ut med honom, ger en massa kärlek och så har de rastgårdar. Han hade dessutom mat hela tiden, tillskillnad från när han stod bunden vid en stolpe. Utkastad av ägaren som inte ens ödlsade tid på att ge honom någon vård eller att avliva honom.

Här fick de bort mycket av eksemet, så att det kliade mindre. Allt under veterinärvård. När de insåg hans allergi var så bred, så bestämde de sig för att avliva honom. I ett rum fyllt med kärlek.

Självklart kan inte alla tycka likadant. Men anser att man ska prova. Och de gjorde allt för hans skull och vårdade honom på bästa sätt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tezza
0

Håller med Vanessa.

På Hundstallet så trodde de ju från början att han skulle bli frisk oxå, att han hade hopp och då kan man inte ge upp. Djuren måste få en chans oxå, men tyvär så lyckans man inte med alla. På hundstallet får djuren omvårdnad, motion och mat, säkert den här hundens bästa halvår i sitt liv…..

Alexej
0

Nej, ibland är det bättre för ett djur att somna in. Man kan inte rädda alla, bättre då med en lugn och kärleksfull död hos veterinären.

Men hundstallet är säkert väldigt proffsiga och vet vad de gör.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#8 Du skriver; "jag anser att man inte kan rädda alla djur, man får se till djurets bästa. kanske hade det bästa för honom varit att bli avlivad direkt? hur roligt är det att sitta bakom galler det sista halvåret av sitt liv?"

Jo men jag är övertygad om att de på hundstallet gjorde just detta - såg till Scrubs bästa. De är mycket kompetenta där och gör väl avvägda ställningstaganden. När de insåg att det inte gick att komma tillrätta med besvären lät de honom somna in, men att göra det från första stund hade varit att inte ge honom en chans. Vet inte varför det finns så mycket romantik omkring avlivning av djur i Sverige. Det är så ofta man får höra att avlivning är det bästa för djuren även när det gäller fullt friska djur. Var tycker du gränsen går för vad som är det bästa för djuren?  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

HannaAkutgruppen
0

Då är min fråga. Är det inte mer orättvist att inte ge djuret en chans att få bli bra och lycklig igen än att döma ut det på förhand?

Mitt resonemang för våra katter i Akutgruppen är att alla ska få en chans. Självklart om de lider oerhört med mycket små chanser till fullgott liv igen får de somna in. Men annars så ger vi alla katter med handikapp och sjukdomar väl mer än en chans. Har man gjort allt har man inget att ångra.

lisette
0

klart att alla ska få en chans och man ska prova. det är ju sjävl det jag gör med en katt här hemma.

men att låta hunden leva ett halvår, det är lite länge tycker jag…

Alexej
0

Jag litar på hundstallet och deras veterinärer. De har ingen anledning att plåga ett djur i onödan. Just eksembehandlingar tar lång tid innan man kan veta om det hjälper. Och sedan finns det så många olika eksembehandlingar. De provade vad som var möjligt och hunden hade säkert ett bra och kärleksfullt liv under tiden.

Sanna djurvänner vet när det är dags att ge upp och låter djuret somnar in.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Fick en kommentar om programmet av en ickekattmänniska om programserien. Han tycket programmet verkar lite rörigt….. Vi som är djurfreak, vi tycker förstås programmet är bra, men sett ur gemene mans öga var det intressant att få se det perspektivet.

siberlina
0

en   människa  som har  eksem    avlivar man    ju inte, jag tycker det var  bra  att    dom  försökte   få   bukt   med   hundens  eksem    och sen att  det inte  funkade   är  så  tråkigt.så synd

Lena
0

#16 Det är ju lite mycket snabba klipp och repetioner pga reklampausen. Kan nog upplevas lite rörigt. Särskilt för den som inte är så insatt i ämnena som tas upp.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Det blir knappast 20 minuter om man räknar bort all reklam och förhandsvisningar och upprepningar.

miranda1
0

har inte sett programmet men hunden har säkert fått "massvis" med kortison så att klådan dämpas ordentligt medan själva eksemen kan finnas kvar om man inte har hittat orsaken.

Man kan inte säga att ett halvt år är för långt om man inte känner själva djuret.

vanessa
0

Ja, han fick massor av cortison och mådde bättre av det. Så då började jakten på det skyldiga till eksemet. Men som alla vet så ska man inte ha massiva doser av cortison hela tiden, för det bryter ner kroppen. Men kortsiktigt är det väldigt bra. Fungerar längre om man har små doser. Så de på hundstallet gjorde allt rätt, och hunden led inte när han var där. Förmodligen hade han sin bästa tid på jorden just där.

#8 Angående leva i bur, så borde du veta att många hundar runt om i Sverige alltid lever i burar. Jakthundar bland annat. Så vill du påverka, så kan du ge dig in på att påverka de ägarna.  De hundarna är inte välkomna in alls, men förmodar att de flesta mår bra med bra ägare. Men inte alla. Snacka om att leva i bur hela tiden. När den enda tiden ute är när de jagar eller tränar inför jakt.

Så ett halvår i Hundstallets regi, är bättre än ett helt liv i bur. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Vanessa, vår jämthund har en hundgård som är över 70 kvm….Ensam….Så alla står inte i små burar.USch för sånt! Då är till och med en löplina bättre, om den är ordentligt gjord… Jag mår dåligt när jag ser jakthundar i de där små trånga cementbottnade burarna, som så fint kallas för hundgård… Betongen bränner tassarna med tiden. INte n grön plätt och ofta inget att titta på heller. Nä fy. Nä Zita har det bra. En ful , men välisolerad koja har hon också, som hon knappt ligger i… Under förra vintern, de få dagarna när det var kallt och snö, så låg hon rätt på berget. Det enda man såg var en liten snöhög med en svart prick, nosen. Däremot, så har Janne satt upp en stor takplåt på en del av ena väggen, som solskydd, vilket uppskattas.

vanessa
0

Därför skrev jag att vissa hundar inte har det bra, just därför att burarna är små och kärleken inte så hög varje gång. Men det er jämthund har är mer som ett slott i storlek :-). Så jjag dissar inte alla sådana hundars liv. Ville bara vinkla lite. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Absolut. JAg mår själv illa, när jag som jag sa, ser hur en del vovvar har det.

miranda1
0

Gunilla, får eran hund komma inomhus?

Tänkte på det faktum att hundar är flockdjur.

Hawknestgrove
0

Ja, Miranda,, men hon är inte speciellt glad åt det…. Janne är ute md henne i skogen varje dag men inte på sommaren. Hon ligger en stund och vilar eller nosar runt lite, men sen står hon och vill ut… Och ibland så har hon sällskap av Lisa, styvsonens stövare/dreverkorsning. På onsdag så ska hon och husse åka med det andra älglaget, som hon "ägs" av. Så husse skall vara med gubbarna i jaktstugan och natta över(läs ta en lille en) och så ska de jaga på torsdag. Hennes första riktiga jakt. hon är bara 1,5 år.

Alexej
0

Jag skaffade en hund till just för att jag tyckte synd om min hund. Ensam med en massa katter. Nu är de 2 bästa kompisar och leker och sover tillsammans.