Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 798 ggr
anniii
0

Skaffat hemlösing, orolig

Jag tog in en hemlös liten honkatt igår morse. Först fick hon vara i hela lägenheten, men idag har hon fått flytta in i sovrummet och vara separerad från de andra katterna. Jag vet att det var dumt att inte ta in henne i "karantän" direkt men ny på detta som jag är tänkte jag inte så långt… Hon har ätit lite köttfärs, men inte gått på toa ännu. Men hon är tam och verkar trivas bra, så kelen katt är svårt att hitta (måste någon gång i tiden haft ett hem men har gått ute i två eller tre år).

Nu är jag orolig att hon har smittat mina katter med någon allvarlig sjukdom… Hon ser jättefrisk och fin ut, har inte ens öronskabb, men man vet ju inte. De har inte delat toa så de kan inte ha fått något den vägen.

Nu är gjort redan gjort och jag vill nu veta hur jag ska gå tillväga nu i fortsättningen. Hur länge behöver jag ha dem isär? Vilka sjukdomar ska jag vara orolig för? Vad har ni för erfarenheter när det gäller smittor hos hittekatter? Hur brukar ni göra?

navel
0

Jag puttar upp den här. Jag förstår din oro, men kan inte tillräckligt mycket för att ge dig något råd.  Jag hoppas att någon annan har ett bra svar.

evangeline
0

Det första man brukar "oroa" sig för är ju mask och öronskabb. Om hon är rosa och fin i öronen och inte ser geggig och kletig ut är det nog ingen fara för det mesta. Om magen känns hård och bukig och buktar utåt från sidorna kan man misstänka mask. Eller om hon är rund om magen men ser mager ut för övrigt.

Ett veterinärbesök brukar alltid vara bra när man tagit in en ny katt. Så att de kan kolla hjärta, lungor mm.

Lycka till med missen!

storAnnette
0

Kattpest är den värsta smittan de kan drabbas av så man bör alltid vaccinera den nya katten direkt.

Om de egna är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva ska de klara sig bra.Snuva,skabb och mask kan smitta om de är i samma rum,använder samma låda.Två veckors karantän eller eget rum är nog en bra grundregel.Under de två veckorna hinner man se om katten har skabb eller något annat.

Veterinärbesök direkt är förstås bäst men det kanske inte alltid är möjligt så snabbt och i såna fall kan man hindra mycket smittspridning om man håller isär hemlösingen och de egna katterna.

anniii
0

Tack för alla råd! Jag ska ringa veterinären på måndag morgon. Borde gjort det igår eller idag men jag ville att hon skulle få pusta ut lite här först.

Nu ikväll har hon kissat i lådan iallafall!  :)

Hon är så himla go! Nu ligger hon här på skrivbordet och spinner och gosar. Inatt ska jag sova på soffan med de andra kisarna och sambon får sovrummet och nykomlingen. Hoppas att alla parter blir nöjda med detta arrangemang!

Mezzzanina
0

Blir hon kvar hos dig Anniii tror du?

anniii
0

Nu har hon kommit igång med både låda och mat! Till en början låg båda vi människor i sovrummet och nykomlingen låg hos mig hela natten. Framåt morgonen vaknade Skrållan och jamade utanför dörren och då la jag mig på soffan.

Hon kommer att få stanna här om hon trivs. Det är jag som har tagit in henne privat, ingen organisation bakom, så det har varit tanken hela tiden.

Hon är jättefin i öron och ögon, pälsen ser också tjock och fin ut och hon har varken loppor eller löss. Jag ska avmaska henne igen nu i helgen. Jag avmaskade henne i augusti, fast bara med Banminth (hur det nu stavas). Vad ska jag välja nu? Axilur?

MelindaS
0

Hoppas det kommer gå bra med lilla kisen Anni. Hon är verkligen jättefin! Hon är lyckligt lottad som fick komma till er. Hoppas det går bra med henne hos veterinären och att hon är frisk.

Kramar Melinda

karins
0

Hon ser så fin ut lilla katttjejen!

Sidentass
0

Åhhh..vilken fin misse! Man riktigt ser på bilden hur kelen o go hon är! Så skönt att höra att hon verkar vara så välmående också…:-)

Hawknestgrove
0

Du kan ta Axilur eller Drontal. Drontal är bra, då man bara behöver ta en gång. Sdan om du ändå ska till vet, så be att han/hon skriver ut Profender! Det är ett spotonmaskpreparat!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mezzzanina
0

Vilken sötnos hon är…Önskar dig all lycka till med den fina kissen.Jag köpte föresten Banminth en gång.Apoteket sa att det var bra.Gav min förra hund det.Men han blev bara magrare och magrare.Jag kunde inte förstå varför förrän ett nystan av mask kom ur honom.Gick då till vetrinären som sa att Banminth inte var bredspektrigt.Det vill säga att det inte tog alla sorters mask.Numera använder jag Axilur och det har alltid funkat utmäskt!

Lena
0

#6 När det gäller avmaskningsmedel är jag inte alls förtjust i Axilur. Dels är det starkt för kattmagen, sedan har det inte varit särskilt effektivt heller när det verkligen varit fråga om svåra infektioner. Men jag vet att många andra gillar det, så detta får stanna vid min egen personliga åsikt plus vad vår veterinär har ansett.

Axilur är ett så kallat bredspektrum preparat som ska ha effekt på de flesta förekommande masksorterna. Det blir dock effektivare om man väljer preparat som är specialgjorde för spol- respektive bandmask. Bantmith mot spolmask och Droncit mot bandmask är min rekomendation. Man ger dem med 1 veckas mellanrum.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anniii
0

Profender är bra, den fick jag ge min busigaste katt för det var omöjligt att få i henne något annat. Anledningen till att jag valde Banminth till den nya var att jag inte visste om hon var dräktig då, men det verkar hon inte vara. Jag tänker dock vänta med avmaskningen tills vi har varit hos veterinären. Ska dit på onsdag.

Det går bättre än väntat att ha dem separerade. Jag trodde först att de andra katterna skulle bli galna pga den stängda dörren men de har vant sig. I natt sov hon på husses bröst :)

Hawknestgrove
0

Någon mer som provat Profender? Än så länge är den receptbelagd, men skall släppas fri troligen till våren, efter vad min vet sa!

anniii
0

Igår var vi hos veterinären med Sally, som vi kallar henne. Allt var utan anmärkning och hon har nu släppts ihop med de andra katterna. De är nyfikna på varandra men låter varandra vara ganska mycket så det har inte blivit några bråk ännu. Sally beräknas vara 3-5 år och det är osäkert om hon är kastrerad eller inte. Vi får avvakta eventuellt löp. Hon fick en tablett avmaskningsmedel hos vet så jag vet inte vad det blev faktiskt. Finns det fler i tablettform än Drontal?

Hawknestgrove
0

Ja, detr finns Droncit också och Axilur, men Axilur är tredagarskur. Så det vasr nog dDrontal du fick. Sedan så finns det maskmedel i Spoton variant, dvs som droppe i nacken, Hheter Profender. Än så länge receptbelagt.