DV Göteborg
Fick idag DV-medlemstidning Aktuellt, där alla föreningar skriver på var sin sidan.
Göteborg har inte varit med sedan länge, men nu, bl a med föjande skriverier av chefen personligt.
TNR-Metoden godkänd. Inför Djurskyddsmyndighetens nerläggning beslöts också att förvildade katter skulle få fångas in, kastreras och sedan släppas ut till fortsatt umbäranden. Förfarandet medför svår stress och stora risker för infektioner. En brasklapp att djuren sen skall tas omhand på gatan är inte värt det papper det är skrivet på!
En annan artikel:
En hel lastbillast med prima djurmat! Det fick Göteborgsföreningen mottaga mitt under semestertid. Partiet värderades till 200.000 kr och har distribuerats för att komma behövande djur till del. "Snacka om goodwill".
Göteborgsföreningen återupptager under hösten it-verksamheten på vår tidigare adress www.djurensvanner.nu
Min kommentar: 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men vad är nu detta? Fattar ingenting? Och dessa är väl inte de rätta att uttala sig om TNR metoden. Blir rosenrasande!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

klart att han er emot TNR, katterna ska ju dödas!!!
och 200 000 kr i mat? Döda djur behöver ju ingen mat….
Orkar inte ens bry mig längre :(
Ja, men de har ju redan bevisat att de inte förstår vad en katt är och att katter intet är värda för dem genom att gasa ihjäl dem som en slit och släng produkt.Vilka förebilder för ondska.

Är inte ordförande borta ur bilden än? Han är ju inte riktigt klok så jag förstår inte varför de låter honom uttala sig för DV´s räkning.

frågade miljöförvaltningen förra vecka, i deras jakt på oss om info om våra TNRkolonier, om de hade sett till att DV hade ansökt om tillstånd?
Näää, det hade de inte gjort…..

¤Morr¤
Tänkte skriva ihop en artikel om TNR för nästa Aktuelltidning!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mitt inlägg hammande i fel tråd om skygissar :) Ska göra ett försök till:
Landfreak, kan du inte kontakta Britt och fråga henne varför Ekelund är kvar, han skulle ju antingen bli avsatt eller föreningen skulle uteslutas?

Snälla gör det, för de skulle ju ta bort honom, ja hela föreningen om de inte sparkade honom. Och då kan maten spridas ut till andra DV föreningar. Minus Borås då. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Han kommer aldrig att försvinna. Borås har blivit kriminell och har gått över gränsen. B:E. gasar bara ihjäl katter och jag antar att det är okay för många, som ser avlivning som en lösning. Att han saknar tillstånd spelar tydligen ingen roll. Vet inte hur mycket som stämmer att Malmö också avliva sina katter efter 3 veckor.
Sedan har RO sina regler att de kan inte stoppa enstaka föreningar. De skulle ändra på den regel men som förenining krävs det säkert en massa möte och papper först. Borås gick ju att polisanmäla, men jag tvivlar på att de skulle polisanmäla Göteborg. Sedan har han en massa pluspunkter, han är värsta kattmördare, men väldigt engagerad i andra djurskyddsfrågor, som slakttransporter osv.Som det är nu är det bara hans styrelse som kan avsätta honom. Men jag har inte träffad någon i hans styrelse och vet inga namn.
Jag ska skriva ett brev till Britt och fråga, är kass i telefon och på skånska.
Skulle gärna veta vem som har skänkt honom kattfodret. Det vore bra att stoppa nästa sändning och låter den går till katthjälpen istället. Borde väl vara möjligt att få veta avsändaren. Men jag hoppas ändå att några av hans katter får del av gåvan.
Sedan hoppas jag att min artikel över TNR kommer med i decembertidningen!!!
Bara inte maten går till" katternas sista måltid"Gud förbjude!.

#10 Det finns medlemmar i DV GBG som gärma skulle ha avsatt honom som ordförande men de får ingen möjlighet, årsmötet finner nämligen aldrig plats….. sen har medlemmarna aldrig sett nogån form av årsredovisning. Är säkert på att en även där försvinner en massa pengar i egen ficka. Skulle man kunna få reda på det kan man även anmäla honom för ekonomiskt brott.
Jag kanske borde bli medlem där, då har jag rätt till uppgifter och inbjudan till årsmöte.(Finns inte lag på årligt årsmöte?)
Vi hade ju denna fråga uppe, och som jag tolkar RO-s stadgar kan de utesluta en hel förening om 3/4-delar av de anslutna föreningarna röstar för detta. Arbetsgången är dock att först skall föreningarna ha ett möte där det beslutas att RO får i uppdrag att varna föreningens styrelse. Om föreningens styrelse inte finns, eller inte tar bort det aktuella elementet så kan RO utesluta hela föreningen.
I Göteborgs fall har RO redan fått det uppdraget (ifrån ordförandemötet i Nässjö). I Borås fall tror jag inte att föreningarna haft något möte.
Varför ingenting händer är ett jättestort mysterium. Måste ju finnas någon som kan juridik som RO kan rådfråga och visa upp sina stadgar för.
Något som RO kan göra, är att stoppa aktuell förening från att skriva i t ex medlemstidningen. Men detta verkar de inte heller utnyttja.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Miranda = Du vet väl om att du kan begära att länsstyrelsen hänskjuter ärenden som kommunen misslyckas med till annan kommun? Självklart tycker jag att Göteborgs Stad skall ligga på DV Göteborg om ansökan om tillstånd.
Blir kanske bättre när/om kommunernas djurskyddsarbete hamnar direkt hos Länsstyrelsen… Vi får hålla tummarna!
// David
Men jag misstänker som sagt att B.E. agerande är inte så oönskad. Kollade RO´s hemsidan och där står det:…
att
arbeta för ett realistisk djurskydd där man av olika skäl även måste avliva djur,
Sedan har de fortfarande inte ändrad sin hemsida med B.E. som viceordförande.
Nja, lokalavdelningarna, nästan alla, röstade för att utesluta Göteborgsavdelningen (har det protokollet hemma). Men, jag har tappat tron helt på Djurens Vänner, oavsett var i landet avdelningen finns. Någon som vill läsa det, PM:a mig en riktig e-postadress så kommer det…
Det är ingen i RO som vet vem som gör hemsidan, därför har ingen kunnat se till att det blivit ändrat. Sägs det…
B.E. går däremot själv ut och påstår sig fortfarande vara vice ordförande i RO… Bland annat i en tidningsartikel om Boråsföreningen för ett par veckor sedan.
// David

#14 men då kan man kanske kolla med Britt varför inget har händ hittills?
#15 Ja just det David… bra tanke.
När förvaltningen har varit och hälsade på DV i GBG sist då hade han bara 4 katter inackorderat så då ansåg dem det inte fanns skäl att han skulla ansöka om tillstånd….
Varför behöver han då kattmat för 200 000 kronor?
Såklart att han säljer maten. Det har han gjort tidigare, det är mycket därför som Djurens Vänner inte är välkomna till Lantmännen Doggy längre. Han hämtade mycket mat därifrån som de sedan kom på att han sålde.
Personen i fråga har varit sjukpensionär i över 25 år, men kör en ny bil värd över 350.000 kronor. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå hur det hänger samman.
"Kassören" i Göteborgsföreningen hade aldrig sett ett enda kvitto, eller ett enda kontoutdrag, hans namn fanns bara med för att det skulle se bra ut, BE skötte allt själv.
// David

Djurens Vänner kommer tyvärr alltid att klinga falskt i mina öron efter alla fula valser i otakt som dansats under det namnet i många års tid. Att det kan få fortsätta? Besynnligt värre!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Något för skattemyndigheten kanske?

Varje årsmöte så visas bokföring, och ska göra det i alla föreningar. Så varför inte här? Helt otroligt. Sedan ska man ha en revisor som kollar det hela.
Helt sjukt att det kan pågå. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Håller med gubben… Lite info till skattmasen vore kanske på sin plats….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Har anmält hela DV cirkusset hos skattemyndigheten för ett tag sen, men de kan/får inte berätta om de inleder en undersökning eller inte. Tror inte de har gjort det, är säkert ett halvt år sen jag gjorde det.
På´n igen, MIranda!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....