Baktips, tack!
På söndag den 23/9 har Katthemmet Kompis Öppet hus och jag har som vanligt lovat att baka. Innan har jag alltid bakat Tigerkaka, men vill baka något annat denna gång. Muffins och kakbakare har hon redan. Någon som kan tipsa om något gottit kakrecept?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Kokostoscakaka
_ Kaka i långpanna med kokos och tosca_
Chokladkaka med kokostäcke som är fruktansvärt god samt enkel och rationell att baka.
Tid: 1 timme
1 långpanna
Du behöver:
Kaka:
- 4 ägg
- 6 dl socker
- 8 msk kakao
- 2 krm salt
- 2 tsk vaniljsocker
- 3 dl vetemjöl
- 180 g smält avsvalnat smör
Glasyr:
- 1 påse (200g) kokosflingor
- 1 dl ljus sirap
- 2 dl socker
- 1 ½ dl grädde
- 75 g smör
Gör så här:
Sätt på ugnen. Smält smöret.
Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret.
Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200 graders värme i 15 minuter.
Gör under tiden glasyren i en kastrull.
Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 minuter.
När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen.
När kakan svalnat skär kakan i fyrkanter.
**_
MAGGAN47_**

Det låter gott! 
Den ska jag göra.
Woooow vad det lät gott

ananaspaj 8-10 bitar
deg 150g smält smör 3 dl vetemjöl 1 dl socker 1 tsk bakpulver
fyllning 2 dl crem fraiche 1,5 dl socker 2 tsk vaniljsocker 1 ägg 1 medelstor burk krossad annanass
gör så här
blanda ihop ingridienser till deg och tryck ut i en pajjform , ställ den i kylen medans du gör fyllningen
låt annanass rinna av ordenligt iett durkslag. vispa ihop crem fraich socker vanilj och ägg, rör ner annanass
häll fyllningen i formen och grädda i ungn 200 grader 15-20 minuter, låt den svalna och servera med vaniljglass eller vaniljsås.
alla har tyckt att den är jätte god. lycka till
ananaspajen gör jag ofta den är jättegod, fast det är kokostoscan också
Maggan47

Jag har ett recept på en kaka som heter solskenskaka. Den är det kokos i. Vet inte om detta kan vara av intresse. Den är ruggigt snabbgjord. Och jag kan sätta mig och skriva in recpeptet om du vill. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hej jag skrev av kokos tosca kakan för den verkar jätte god, jag bakar ofta , så det är bra med nya smaskiga recept

Tack för alla recept! Åsa, kan du skriva ner den här? Låter ju smidigt om det går snabbt…

Solskenskaka
Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, i ca 30-35 minuter. Smörj en vanlig sockerkaksform med margarin och ströa den med kokos. Det absolut enklaste är att ta en form där man kan ta lös sidorna. Annars får man ta lös den ur formen innan man har på fyllningen.
2 ägg
3 dl socker
Vispa ihop!
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl hett vatten
Vispa ihop!
Häll allting i formen. Grädda!
Fyllning:
50 g margarin
Smält detta i en kastrull.
Ta av kastrullen från plattan häll i:
½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
Rör ihop det ordentligt med margarinet i kastrullen.
När kakan är klar i ugnen ta ut den ur ugnen ta sedan ett tjockt sugrör (typ sådant med en böj på) och stick massor av hål i kakan. Häll på fyllningen på kakan så rinner den ner i hålen du gjort med sugröret.
Strö sedan över kokos. **KLART!
Denna kaka blir otroligt saftig och helt otroligt onyttig :-)**
Audiatur et altera pars

åsa den ska jag ochså skriva av , den verkar riktigt smaskig ,det där med sugrören har jag alldrig tänkt på……………

Berätta gärna vad ni tyckte om den efter att ni testat. den är så enkel och jag garanterar den är underbar. ;-)
Audiatur et altera pars
Nu sitter jag här och äter äppelkaka. Bara för att jag blev så hungrig….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jisses så mycket godis det var här då…hmmm..nu blir man ju sugen på att baka igen snart;-)

Nu har jag skrivit ut receptet på solskenskakan
Den verkar vara smarrig!
Kokostostoscan brukar min yngste son baka, den är jättegod!!!
Knutbykaka( för att den är gjord på Philadelphiaost, sen får ni gissa resten….) Annars så kallas den American cheesecake
- Digestivekex 17 st
- 125 gr smör/marg, mjukt
- 130 gr Philadelphiaost
- 2 dl vispgrädde
- Rivet skal av en citron, vaniljsocker
- 4 gelatinblad
- 3 dl outsädd saft
Blötlägg gelatinbladen. Smula kexen, blanda med smöret. Tryck ut i en pajform. Ställ i frysen. Rör ihop osten och grädden, vispa tills det blir pösigt. Blanda i citronskalet och vanijsockret, smaka av tills du tycker det är bra. Bre ut i formen och ställ in i kylen.Värm hälften av saften, blanda ner de urkramade gelatinbladen. rör tills de har löst upp sig.Blanda i resten av saften. Ställ kallt en kvart, häll sedan detta över fyllningen i formen och ställ i kylen igen, minst en halvtimme.OBS! Ta inte apelsinsaft, utan sån som är genomskinlig!
Vill du ha en lightvariant? Byt ut Philadelfian mot light-Philadelfia och vispgrädden mot kesella. Smöret kan du inte ändra på.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jag ska skriva av den gunilla den verkar god trots att den kallas för knutby kaka………………

Morotskaka är också väldigt gott. Bara att baka en sockerkaka riva ner morötter och krydda med kanel och sen blandar man tex naturell tofutti (mjukost) med florsocker och citron och har ovanpå.

Tack för alla tips! Nu måste jag bestämma mig för vad jag vill baka! Och hinner!

åsa f ,jag har nu bakat solskenskakan och den blev jätte smarrig……….

Jag hann tyvärr aldrig baka, så jag fick sätta svärmor på det…

engla blev det gott det svärmor bakade

# 21 Jag vet inte…jag fick aldrig smaka, men det blev chokladkaka iaf.
#16 det är jag som på skämt kallar den för Knutbykaka, p g a att man använder Philadelphiaost….. annars så är det korrekta namnet American cheesecake…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#19: Skojigt att du tyckte om den. Den är verkligen underbar- onyttig, men god.
Audiatur et altera pars