MP-motion
Sällskapsdjur
I Sverige finns i dag ett okänt antal hemlösa katter. Många av dessa katter far mycket illa när de varken är anpassade eller tränade till att klara sig själva. Katter förökar sig relativt snabbt, vilket leder till att antalet hemlösa katter kan växa snabbt. För att komma till rätta med detta krävs åtgärder, gärna i samarbete med de ideella organisationer som arbetar med att ta hand om katter. I flera länder har man utvecklat arbetet enligt den så kallade TNR-metoden (Trap Neuter Return). Man har nämligen funnit att utskjutning av kattbestånd inte leder någon vart i ett längre perspektiv, utan att det krävs helt andra åtgärder för att begränsa antalet hemlösa katter. Att skjuta ett djur bara för att det råkar var hemlöst är dessutom djupt oetiskt, vilket bl.a. det norska rådet för djuretik har gjort uttalande om. I stället arbetar man med att fånga in katter, kastrera dem och sedan släppa ut dem. Metoden har visat ett mycket gott resultat och är användbar i de områden där katter har fungerande revir att hålla till inom. Metoden har lett till att beståndet av katter reducerats väsentligt på kort tid. Den kan också betraktas som acceptabel ur djuretiskt perspektiv.
Bakom varje hemlös katt finns ursprungligen oftast en ägare som har brustit i sitt tillsynsansvar. Kattens utsatthet beror också på dess låga status. Därför behövs statliga insatser som syftar till att stärka kattens status. Till exempel bör krav på obligatorisk ID-märkning av katter införas och ett obligatoriskt statligt katt- och ägarregister ska upprättas. En kattansvarsutredning för att genomlysa och förbättra katternas situation bör också tillsättas.
Motion till riksdagen
2006/07:MJ265
av Helena Leander (mp)
Motion 2006/07:MJ265
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GU02MJ265&rm=2006
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Heja MP!!!!

Vilken bra motion!

Ja, Helena hon är allt riktigt bra! Och mp har den vettigaste djurpolitiken tycker jag, även om många i den äldre generationen inom partiet inte riktigt hänger med på det området. Djurpolitiken var en av de främsta anledningarna till att jag började rösta på miljöpartiet och sedan också engagera mig. Har inte varit aktiv på ett par år nu, men är i varje fall medlem :)

helena är en klippa! Har haft lite kontakt med henne innan motionen skulle tas upp i riksdagen.

Bra motion!!

Väldigt bra motion, hoppas de får ordning på de andra i partiet som inte backat upp motionen om id-märkning och kastrering tidigare. Kanon att TNR är med på kartan nu. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Superbra! Heja heja. Mer sådant!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Det har var det bästa som hänt på länge! Känner mig oerhört glad när jag läser detta.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Äntligen händer det något
Jättebra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....