Fångsthandskar?
Cammo brottades med en skyggishona inför transport till kastrering och fick en rejäl bit/klämskada av Fr. Garbos tänder. Antibiotika och stelkrampsspruta och ont som attan i snart 2 veckor allt för att handskarna inte pallade. Detta fick oss att undra:
Var hittar vi REJÄLA fångsthandskar som kisse inte kan bita igenom?
Kom med tips!

själv andvändar jag aldrig handskar :/
Min metod är att jag inte försöker tar tag i katten men att jag manövrerar den i t ex ett hörn eller krypin, placerar transportburen mittemot och blockerar ev. flyktvägar. Har funkat bra hittills ;)
/Miranda

Sen finns det ju redskap man kan använda för att slippa ta i dom med händerna också.Det har Vanessa skrivit om tidigare.Det finns att köpa,fråga veterinären så hjälper han till med beställningen.
Griptång att ta fast med och sen snabbt in i klämbur.Klämbur direkt (inuti en större transportbur) så slipper man en ny omflyttning hos veterinären också.
Att slippa ta i dom är förstås för kattens skull - för att katten ska slippa stress iom att den troligen är rädd för händer.Att människan slipper bli biten är en extra bonus.

Hejsan.
Skaffa er svetshandskar för det första, de finns p Clas Ohlsson. De har samma skydd i som skottsäkra västar. De kostar under 100-lappen.
Sedan så är klämbur väldigt bra. De kan en veterinär/djuraffär beställa till er, från samma ställe som de köper sina saker. För man måste ha konto där för att handla. Här hittar du det. På detta företag, som man kan drömma om hur mycket saker som helst.
De har även griptångar och Animal Planets fångstpinne.
Vad det gäller att föra över kisse till annan bur, glöm det. Låt den resa i klämburen till veterinären. Det gör veterinärens jobb enklare, vilket de uppskattar. För ingen vill ta stelkramsspruta och äta antibiotika.
Där kan veterinären enkelt ge den lugnande, vaccinera, eller vad som nu måste göras. En klämbur är enkel att fånga dem i. Kan av erfarenhet säga att det går att fånga dem när de är på golvet, på hyllor, och till och med på väggar.
Klämburen är också bra om man har någon som kommer för att vaccinera kissen. In med den i buren, dra åt sidan och så vaccinera. Snabbt som sjutton och de kan vara ur buren, nyvaccinerade på några minuter.
Så det är väl de råd jag kan ge. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tänkte just säga som Vanessa, svetshandskar. Det har min vet hos sig också. De har tumme, pekfinger, men sen är det en plats för de andra tre fingrarna.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Skulle också säga svetshandskar. det finns grövre med långa skaft som är bra.
elena, exakt! De går upp ända till underarmarna
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ursäkta en okunnig, men vad är en klämbur?

En klämbur är en trådbur, den har två öppningar. Man kan placera den över kisse, och sedan skjuta in locket. Som alltså tas helt från buren, så man slipper fastna med en dinglande dörr.
När kisse är där inne så kommer man till klämdelen. När den behöver en spruta, vaccinering, sövning eller vad nu som behövs så finns det en del man drar i. Katten pressas då mot en delen av buren och veterinären kan ge sprutan. Sedan släpper man snabbt efter, så den är inte klämd längre tid än sprutan tar att ge. Man kan också se katten från alla håll, så om den är skadad kan man först tita, sedan söva, därefter ta ut kissen. Det låter kanske plågsamt, men är inte det om man jämför med att fångas, tvångshållas med handskar, handdukar och av stressade människor. Här är det in, sedan slänger man en filt över, så de kan slappna av. Sedan klämmas i några sekunder och därefter är den fri igen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack för tipsen, ovärderligt! Denna specifika kisse var av varianten "springa runt väggarna på 1,5 meters höjd som en centrifug" så Cammo hade det inte helt lätt, kan jag säga…
Nåja, fångade blev hon och kastrerad. Nästa äventyr blir att få av henne tratten….
#8. Tror inte jag fattar riktigt förrän jag ser en sådan men tack ändå.:)
Blev fel!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#8 Om du tänker dig t ex en potatispress så förstår du nog.
Först en vanlig låda och sen en extra vägg som går att skjuta ihop så att katten "kläms ihop".Det låter lite hemskt men är nödvändigt för att kunna sätta sprutan på rätt ställe,dessutom klämmer man inte ihop mer än nödvändigt.
Det enda är att det behövs något tätt underlag under transport (för ev "olyckor")..Att sätta in klämburen i en vanlig stor bur var en alldeles utmärkt idé som Xena praktiserade när Knyttet (skygg katt som är hos mig nu) var till veterinär.Annars fungerar det med presenning under och något att täcka över med också.
#8. Aha! En potatispress har jag, ju. Tack.