OT Något gött!
Skrev av ett recept till en kompis, för det är storbakning här. Kanske ni vill också prova?
**
Äppel-och plommonkaka!
**
375g vetemjöl
1 paket jäst
50 g socker
vanillesocker
salt
200 ml ljummen mjölk
50-75 g flyttande ljummen smör
Blanda allt, låt jäsa, sedan på en smörd plåt, antigen med äpplebitar eller delade plommon på (insidan uppåt).
Kanel, mandelsplitter eller russin efter smak, låt jäsa igen.
Ca.200 grader, 20-30 minuter
Mums med mycket grädde!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

O vad gott der ser ut! Min sambo kommer att älska det! :D
Det är riktigt gott. Provsmakade vänstra hörnet!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mums! Lagt in receptet i min receptmapp… Tack!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
JaG FÅR också göra det… Suck… inga plommon i år…..Brukar få massor, när en av vårt jaktlag kommer med äpplen till älgen, han har enomrm fruktträdgård. Men i år blir det varken plommon eller äpplen. Ingenting på träden…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
,Har oxå sparar receptet.
Frukter finns att köpa på ICA
Jenna

Tack för att du delar med dej..ser helgott ut!!

Å vad gott det ser ut! Det måste jag prova att baka någon gång :D
Haha, men äppelklyftor har jag i frysen!!!!!!

Nu blev jag riktigt sugen,, mm ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nu blir jag riktigt hungrig!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Går det frysa äpplen?
Jenna

Ser ut som den vore mumsig…slurp..
Jenna_Gun, när man blanchera (?) de går det bra att frysa, dvs. kort tid i kokande citronvatten.
Och jag kan berätta att jag inte tycker om plommonkaka längre. Åt det nu till frukost, lunch och alla mellanmat…
Jenna, det går alldeles utmärkt. Jag tar och skalar 6 st äpplen och kärnar ur skivar dem och in i en plastpåse. Sen är det bara att tina alltihopa och ha till paj, mos eller vad du vill. Jag brukar suga ut all luft jag kan ur påsen. Inga konstigheter med förvällning eller något alls. Jag har märkt att just 6 normalstora äpplen ärprecis lagom portion till en smulpaj eller mitt enkla mosrecept.
Ett kilo äpplen skalade, skivade och urtagna
1dl vatten
1 ½ dl socker.
Kör på högsta effekt i 12 minuter i micron. Rör om efter halva tiden. Kör i matberedare

Gunilla: Varför är det ingen frukt på era träd?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#15 Vt ej. ingen i Strömstad-Halden trakten har fått några frukter att tala om. Måste ha frusit i blomningen. Så dåligt som det ser ut på träden, har jag inte sett på många år.
Jag har många äpplen, men inga plommon. En kompis 1mil härifrån har massvis med plommon och bara ett äpple!