Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2565 ggr
Miss_Kitten
0

kattungen spyr upp all torrfoder...?

Vi fick hem en kattunge för snart en vecka sedan. Diesel är 14 v och har tydligen bara fått burkmat i sitt liv(förutom mammas mjölk). Eftersom våra andra katter mest bara äter torrfoder (royal canins fit 32) så vill vi ju gärna få den lille att också göra detta. Vi tycker att det verkar vara bättre för katterna än blötmat. Blötmat får dom lite grann en gångom dagen.

Problemet är att den lille spyr upp torrfodret varje kväll… varför?

yavannaKementari
0

Antagligen reagerar han så eftersom han inte är van vid torrfoder. Ni måste introdocera kattmaten försiktigt, och givetvis ge kattungefoder, för det behöver han. Ge bara lite lite torrisar och mest blötmat och gå gradvis över till bara torrfoder. Man kan ocså blöta upp torrfodret ibörjan, det är dock inte alla katter som uppskattar det.

Miss_Kitten
0

#1 Så du tror att han kommer vänja sig så småningom?? Ja, vi har köpt kattunge torrfoder. Men han föredrar vuxenfodret. Blötmat får han såklart men jag vill ju att han ska få i sig rätt näring som en kattunge behöver…

Våran ena vuxna hankatt föredrar nu däremot plötsligt kattunge fodret vilket inte är så bra för honom eftersom det är fetare och han väger redan 5.5kg….

Hur gör ni andra som har kattungar och äldre katter??

JosephineF
0

Min kattunge äter i eget rum, annars skulle de andra äta upp maten för henne direkt, skulle aldrig fungera. Hon får Royal Canin Kitten och så får hon blötmat en gång om dagen. Och så laktosfri mjölk/grädde ett par tre ggr i veckan.

Alexej
0

Jag har en diarékatt som får maten i badrummet. Där kan han äter i lugn och ro medan de andra äter sitt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
JosephineF
0

Landfreak; vad ger du honom för mat?

Miss_Kitten
0

Ja att separera dom så dom äter i olika rum är ju bra. Men då har ni inte framme torrfodret dygnet runt antar jag? För då kan dom ju gå och äta i varandras skålar allafall…

Men hur mycke blöt vs torrfoder ska jag ge honom per dag då?Ungefär? hur mycke behöver han? Jag vill ju verkligen att han ska få i sig det han behöver för att växa och utvecklas som han ska

yavannaKementari
0

#2 Ja, jag är säker på att han kommer att lära sig. Tar lite tid ibland bara. Att ge maten i ett annat rum är visserligen bra man kattungar ska egentligen ha fri tillgång till mat. Dock svårt när man har andra stora kissar… :)

Miss_Kitten
0

#8 precis vad jag menar!Jag tycker också att dom ska ha fri tillgång till mat. Och som du också nämde så är det svårt med två äldre katter.

Alexej
0

Det är Bingo, min Avatar.

Han är hittekatt, men var kastrerad. Han har växt lite, men är jättesmal. Men den enda katt här som jagar möss (ligger varje morgon en till två på köksmattan eller i torrfodret). Han är jätteglupsk jämt. Så fort jag öppnar kylskåpet är han där. Ibland är hans diaré bättre, men ibland rinner det bara. Ofta när han hoppar upp nånstans eller när han sover. Då kör jag med kokt fisk (Alaska- Pollok), rå nötfärs och morotspuré (barnburk). Det älskar han. Allting ljummet. Då har han och jag 2 veckor ro igen. Problemet är att jag har torrfoder dygnet rund för de andra katter och det äter han också. Veterinären sa att det finns inget att göra, det kanske växer bort. Men jag har honom nu i ett halv år. Och han slänger sig fortfarande över maten.Ledsen

Han är avmaskad så klart!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Oj, vad jobbigt..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om dina övriga katter är fullvuxna kan du rigga tex en transportbur med dörren lagom öppen för en kattunge att slinka in genom men för litet för en stor kissa att komma in och ställa kattungematen därinne. Givetvis rigga så att inte dörren slår igen på lillkssen.

Issa
0

#10 Kanske han har majsallergi och inte tål torrfoder?? Det är ju väldigt mycket majs i torrfoder.

vanessa
0

Börja med att blanda lite kattungetorrfoder i blötmaten. Sedan gör en bur eller låda som bara småttingarna kan komma in i. Prova ett tag till med kattungefodret du valt. Funkar det inte, välj en annan sort, kanske well beloved eller vad det heter som är bra för allergikatter, om det är problemet. Ge gärna lite köttfärs och andra godsaker också. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Miss_Kitten
0

#14 tack för tipsen! jag ska prova att blanda lite torrfoder i hans blötmat =) Han äter ju gärna iallafall lite torrfoder, men det kommer ju upp igen….=(

Ska köttfärsen vara rå eller??Känner mig lite dum som frågar men vet man inte så är det ju bäst att fråga =)

Alexej
0

Om det är nötfärs kan de har det rå. I grisar finns det trichniner eller vad det heter som bara försvinner med värme. Men fisken ska vara kokt, brukar göra det i mikron.

Miss_Kitten
0

#16 ok tack :)

Faxlin
0

För att göra en lugn övergång till torrfoder kan du blötlägga torrfodret och ge vid vissa mål. Blanda å helst torrfodret med lite majsvälling, det är snällt mot små oroliga magar.
Majsvällingen köper du i hyllan för spädbarn på vanliga affären.

Börja med små, små portioner och servera det fingervarmt. Som till spädbarn.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Miss_Kitten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Ok jag ska prova det ikväll. jag har försökt blanda torrfodret med hans blötmat som han är så förtjust i men då åt han nästan ingenting..Ledsen

Och det är väl inte bra att bara växa upp på blötfoder eller?Nån som vet?

Alexej
0

Det finns katter som aldrig äter burkmat eller torrfoder. Jag har en hona som inte ens tittar åt burkmat.

Miss_Kitten
0

landfreak59: ok så det är tillräckligt med näring i endast burkmat då?OM det nu skulle visa sig att han inte vill ha torrfodret, nånsin. Jag har nämligen fått uppfattningen om att burkmat mest är komplement och "något extra gott" till torrfodret.

Nån speciell burkmat an kan satsa på? Just nu får han mjau tetrapack.

Alexej
0

Mjaus tetrapack är nog den bästa som finns…Flört Förstår att han vill ha det!!

Miss_Kitten
0

#22 jo det slukas. Speciellt kolja och havskräfta Räcka ut tungan

Faxlin
0

Ha på Plaque Off på maten om den inte äter torrfoder.
Detta för att förebygga tandsten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Herr Arne utan Penningar hälsar och säger att mjukmat är BlähRäcka ut tungan. Förutom Kitty från Sjöbogården

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Miss_Kitten
0

#25 Gunilla.H: Lille Diesel hälsar tillbaka till Arne att han är välkommen hem till Diesel på middag. För Diesel kan inte förstå att det finns andra som inte delar hans uppfattning om att mjukmat är smaskens!!!Räcka ut tungan

Alexej
0

Kolja och havskräfta, rena goumetmaten!Glad Men kollar ändå om du inte hittar något hård som han gillar för tändarnas skull.

Hawknestgrove
0

Vad jag menar, är att Herr Arne bokstvligen  gör grimaser åt mjukmat. SÅÅÅÅÅÅÅ äckligt….Undantaget är alltså Kitty från Sjöbogården i de små förpackningarna

Tezza
0

Du borde vara glad! SOm jag kämpat för att få mina missar att äta blötmat i stället för torrfoderSkrikandes Mjau blötmat är nog det bästa du kan ge din katt förutom barf då;)

Miss_Kitten
0

#27 Jo men han äter lite torrfoder iallafall så jag hoppas att det räcker för att hålla tänderna i trim och relativt fri från tandsten =)

#29 glad, och glad…tycker det är smidigare med torrfoder som kan stå framme dygnet runt och bara ge mjukmat el tonfisk eller nåt nån gång om dagen som "extra gott". Äter inte dina mjukmat alls??

Tezza
0

#30 Jo efter mycket om och men så lärde de sig att äta mjukmat. Jag tror helt klart att mjukmat (mjau) är mycket bättre än de flesta torrfoder då mjau mjukmat inte innehåller spannmål som torrfoder gör och det kan katten inte tillgodogöra sig i allafall. Sen är det oxå viktigt att de får i sig vätska som det får automatiskt i blötmaten:) En katt behöver inte heller ha mat framme jämnt, en katt i det "vilda" har inte tillgång till mat jämnt. Mina katter får mat 3 gånger om dagen, två av dem består av mjau el barf och ett mål ger jag dem Orijen torrfoder. Orijen får dem för att jag reser mycket och det är i bland lämpligare att ge dem då.

Hawknestgrove
0

Ja, tack vare, att Arne har specialfoder för sina njurars skull, så har vi inte heller mat framme. Flickorna äter Mjau torrfoder och det snor gärna Arne om det kommer ett obevakat ögonblick. Jag märker, att aptiten blir bättre och nu har Arne gått upp i vikt ocj ser mycket bättre ut än ha gjorde för ett år sedan. Nu är det dags för Esthers kortisonspruta i slutet på denna månad, så då tar jag ner Arne för vägning på en gång och ev. blodprov igen om veten anser det nödvändigt.