Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1060 ggr
rulda
0

Fler valsta katter

Det började en ny tjej på jobbet i går och självklart började jag prata katt.
Det visade sig att hon har ett otroligt stort katthjärta :)

Det har tidigare skrivits både här, svenska katters diskusionsforum, och i tidningar om katterna i sigtuna (närmare bestämt valsta) som skulle skjutas. Men detta misslyckades dom med och katterna hamnade på katthem istället.

Nu berättade min nya jobbarkompis att hon bor precis brevid platsen där katterna fångades in.
Hon och hennes mamma brukar gå och mata katterna som finns kvar (!)
Senast hade hon sett några kattungar med sina kattmammor.

Jag ska gå dit i kväll och titta om jag kan se några katter. Sen tänkte jag ta kontakt med stockholms katthem och katthemet här i sigtuna.

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga med detta? Jag bor fem minuters gång väg från detta hus där katterna ska gömma sig.
Jag vill så gärna hjälpa till.
Finns det fler ställen som jag kan vända mig till?
Vill inte att komunen ska börja få ideer om att skjuta katterna igen…

Diskusion om katterna
Pang du är död
Metro
Räddningen

Lena
0

Det känns alltid lika bra när man träffar på likasinnade! Sigtuna katterna kommer jag ju håg mycket väl. Inte bra att det kommit nya katter på platsen. Bra om du kan gå dit och spana och få en uppfattning om problemet ifråga.

Andra katthem/föreningar  i Stockholmsområdet som du kan vända dig till är:

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

rulda
0

Nu har jag varit uppe och handlat och då passade jag på att leta efter katter.
Jag behövde inte leta länge.
Efter 1 minut kommer en katt travandes över vägen. Liten, skygg, mager och så otroligt söt.
Det var en pina att se då kisse hade lika dana ögon som min Trötter.

Jag hittade platsen där katterna blir matade, det var fullt av provisoriska matskålan (plast lock) och jag hittade även ett lock från en kattmatsburk.

Jag hade tagit med mig lite torrfoder för att se om jag kunde locka fram några katter.

Tydligen var det inte bara denna magra kisse som var hungrig. Det kom genast en stor fin gul katt springandes. Han var lite småskygg men när jag tog fram maten blev han fullt klappbar. Han var inte mager som den andre men pälsen var inte välvårdad.
Tror dock att denna katt har hem.

Jag gjorde den lilla katten sällskap ett tag och han/hon var otroligt rädd för mig men samtidigt nyfiken. Men jag fick inte komma närmare än 6meter.

när jag väl lyckas slita mig och har handlat så går jag hem. Utanför min port sitter en katt. Jag trodde först att Toker hade rymt för att i en snabb blick var katterna otroligt lika. Men vid närmare granskning så såg jag olikheterna.

Denna kisse fick också lite torrfoder och han åt som han aldrig hade sett mat förut.  (men det tror jag nog han har om man tittar på hullet)
Det tar inte många sekunder innan min fina gula grannkisse kommer springandes och morrar högt. När jag är ute och går så är jag hans egendom tror jag att han tycker. Det är ju så mysigt att goooosa :)

Så en promenad på mindre än 20minuter och jag ser fyra katter. Jag tror att minst en av dom var hemlösa men säker kan man aldrig vara. Ingen av katterna hade öronmärkning vad jag såg.
Den enda jag är säker på att han har ett hem är grannkatten för honom brukar jag släppa in lite då och då till grannarna.

rulda
0

ska passa på att gå till "matningsstället" ikväll igen för att sen om det är lite mer rörelse när det är mörkt.

anniii
0

Vilken tur att nya tjejen är kattvän! Kanske kan bli en stor tillgång i arbetet med katterna. Du har väl bjudit in henne hit? Bra av dig att kartlägga kisarna. Hoppas att det snart blir lediga platser på något katthem eller i stödhem för dem. Jättefina katter på bilderna!

Mymlan
0

Finns det kattungar så får du tag på en så tjoa till. Har mina föräldrar i Märsta de kan dock ej ha katter längre.

Kan ej ta emot någon vuxen katt då mina inte accepterar andra vuxna.  

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

rulda
0

Nu börjar det mörkna lite smått ska gå iväg om en timme hade jag tänkt mig, är lite nervös för vad jag kommer att se.
Är helt sjukt att jag bor så nära men inte viste nåt… bara det är ett bevis på hur lite katter egentligen betyder i dagens samhälle.

#4 självklart har jag bjudit in henne här :) men jag glömde ge henne adressen ska göra det nästa gång vi träffas på jobbet. Hon pratade även om att hon och hennes mamma skulle vilja bli stödhem så för några av katterna kommer det att lösa sig för.
Nackdelen är att det måste finnas pengar för det. Men det löser sig alltid på något sätt.

#5 jag säger till om jag ser några. :)

rulda
0

Nu har jag varit där igen.
Det första jag ser när jag kommer fram är en katt, sen en till katt och ännu en katt.
Ikväll såg jag ca13 katter kan vara fler och kan vara mindre men det var så mörkt.

En katt är otroligt stel i bakbenen och ena örat hänger lite skum (slagsmål) En annan katt är otroligt mager men har en jättefin svans, som en ekorre :)
Sen är det en jättesöt liten katt, ser ut som en kattunge i ansiktet, vit med ljusgåra markeringar.

Dom flesta var otroligt skygga oh sprang så fort jag kom i närheten.
Men jag satte mig ner på en trappa och när jag har suttit i fem - tio minuter känner jag att det är någonting som går emot min rygg. Vänder mig om och då är det en Spotted kisse som puffar och gosar med min rygg. Han/hon fick lite torrfoder som kissen riktigt hetsåt.
Jag gick igenom pälsen på kissen och kände stora sårskorpor.

Jag tror att det är en salig blandning på hemlösa och hemhavande kissar i gruppen. En katt jag såg hade halsband medans vissa ser helt välmående ut.
Det var för mörkt för att titta efter öronmärkningar men jag ska dit i morgon igen och då med ficklampa.

Jag fick gosa och kela med tre av katterna. En var den röda *pekar på bilden där uppe* som följde mig som en liten hund.

Några av dom andra katterna försvan fort som sjutton så fort jag rörde mig medan andra satt och tittade avaktande på mig. Men de flesta var nyfikna på vad jag var för typ.

Men jag tror att matningen har lockat till sig många katter med hem också, det är svårt att se.

rulda
0

Nu ska jag snart gå dit igen, jag hoppas att jag får se var katterna gömmer sig ikväll!

rulda
0

Mymlan två kattungar såg jag ikväll. En liten svart-vit som inte han ha varit med än tre månader om inte mindre och en lite större randig kisse.
Såg även en stor svart vit katt som jag tror är mamma, kattungen följde efter henne. Men kan ju aldrig vara säker.

Ikväll hade katterna blivit matade, det låg mat kvar på faten. Lite blötmat, några korvbitar och lite torrfoder.
Den röda stora kissen var där ikväll igen och hälsade på mig.
Såg en långhårig kisse med halsband så nu är det två halsbandskissar.

Jag stannade vid en pizzeria som ligger alldeles brevid och då kom en mager (väldigt mager) kisse framspringandes till mig. Jag hälde upp lite torrfoder till missen och kisse hoppade efter mig och skrek. SÅ hungrig. Jag fick klappa missen och gosa medan den åt men sedan blev jag jätteläskig.

Såg inte lika många katter i dag men såg massa katter som jag inte såg igår.
Tror att det rör sig om 20-30katter.

Ska sätta mig och formulera ett antal mail och få iväg ikväll sen när jag får tag på en telefon att ringa ifrån ska jag ta kontakt med katthemmet i sigtuna också.
Stackars kissar vill att dom ska få komma in innan det blir kallt.
Det är hemskt att vända ryggen och gå iväg när jag ska hemmåt. Men hur mycket jag än vill kan jag inte bara lyfta upp en katt och ta med mig.
Jag har inte råd med veterinär kostnader till den missen och jag vill inte stänga in en sjuk kisse i min lägenhet när jag har Trötter och Toker.

Jag ska gå dit i morgon efter jobbet och titta till dom små liven. Ska se om jag ser fler kattungar för där det finns än lär det finnas fler.
Jag har sett ett ställe som dom gömmer sig på nu men antagligen finns det fler.

Jag såg för övrigt kissen som har lika dana ögon som min Trötter ikväll igen. Men han/hon var lika rädd för mig den här gången som förra gången.
Men några av katterna går att klappa men majoriteten springer så fort jag rör mig.

Alexej
0

Vem var ansvarig för sigtunakatter? Läste nu i de gamla trådar.
Skjutglad kommun!

Rulda, jättebra att du ta tag i det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

rulda
0

det var Sigtuna Märsa katthemsförening som tog in katterna sist. Ett helt nyöppnat katthem som öppnade i alla hast när valstakatterna behövde komma in.
Jag ska ta kontakt med dom så fort jag kommer över en telefon jag har inte hittat någon mail till dom.
Men nu har jag mailat
Stockholms katthem
Akutgruupen
Stadskatten

rulda
0

Nu har jag äntligen kommit hem från jobbet. Gick en runda runt matningstället för att se om jag såg några kissar inatt. Genast kommer den gula bamsingen springandes emot mig. Ska goooosa jättemycket och självklart tigga mat.
Jag gick runt och spanade lite efter fler kattungar men det är inte upplyst så otroligt svårt att se.
Jag hittade i alla fall ett till matningställe och fem kissar denna kväll.
Nätterna börjar bli otroligt kalla nu :(

Har inte fått svar på några av mina mail men det har bara gått 24 timmar.
Nu ska jag krypa ner i sängen och sova lite innan en ny dag börjar för mig.

rulda
0

nu har jag lite uppdateringar om vad som har hänt
När jag var där igår så mötte jag en tjej som brukar mata dom. Hon var även med och fångade in kissarna för några månader sedan. En riktig guldklip :)
Hon berättade att det var 14 hemlösa katter, ungefär 5kattungar.

En kille vill tydligen ha en mamma katt så om någon vill ha kattungarna så kan vi fånga in dom och mammakatt så har mammakatt ett hem men han vill inte ha kattungarna.

Jag ska spåna vidare efter hem och se vad man kan göra för kissarna.