Dålig lever
Nu har jag varit med Måns till veterinären igen,fått provsvar och tagit nya prover.
Det visade sig att han har förhöjda levervärden medan njurar och hb är OK,inget socker,ingen infektion och ingen feber.Han har mest troligt astma för lungorna låter precis som tidigare.Om de nya proverna visar mer exakt vad det är så kanske Måns måste medicinera resten av sitt liv och då lär han bli kvar hos mig,gosmonstret (svårt att sälja en sjuk katt tror jag).
Veterinären tyckte att Måns är tjock,han väger nu 6,5 kg och har alltså gått upp 1 kg på 2,5 månader.
Först pratade veterinären bara om dietfoder men nu blir det leverfoder och det måste bli en mycket långsam övergång pga hans ömtåliga mage.
Vore tacksam för goda råd från er som har katter med leverproblem!
Kollade ni FIB ?
Får inte upp det som länk:
http://hem.passagen.se/kattfakta/omsorg/sjukvard/artiklar/fip.html
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Min erfarenhet av leverproblem är tyvärr åt det riktigt dålig hållet. Min kisse Stumpan drabbades av detta 1998 och blev tyvärr inte bättre. Men så illa behöver det naturligtvis inte gå för Måns.
Det som är positivt med Måns är att han verkar ha så god aptit. Den vanliga behandlingen vid leversjukdomar brukar vara cortison. Sedan finns det speciella dietfoder för katter med leverproblem. Vilket foder har veterinären ordinerat?
Om en leversjuk katt matvägrar är det ett allvarligare tillstånd. När levervärdena är mycket förhöjda ger det illamående, vilket tar bort matlusten. Om Måns har god aptit är det troligen inte frågan om några extremt höga väden.
Håller tummarna! Dietkosten kommer troligen att göra honom bättre.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Micro hade ju hysteriska levervärden när vi tog in honom. Efter tre månader med specialfoder så blev han bra och har inte haft problem sen dess. Nu var ju hans leverproblem av det mer akuta slaget och inte kroniska, som kanske Måns är??
Hoppas han blir bättre!

Än vet jag inte om det är kroniskt men det lär visa sig.Fodret som rekommenderats är RC:s Hypoallergenic eller motsvarande Hill´s.Han hade inget hemma så jag måste åka till djursjukhuset och köpa det.
Jag hoppas att han inte behöver cortison för det ökar ju aptiten…inte så bra om man är tjock.De nya provsvaren kommer att visa bättre.
Måns kräks ibland och det kan säkert bero på illamående men han äter bra.Hoppas det håller i sig och än hellre att han blir bättre/bra förstås.Levern var lite förstorad också,usch.
Han fick lugnande denna gång för att slippa bli så stressad av alla undersökningar.Det är något jag verkligen kan rekommendera när man ska ta flera rör med blod mm mm.
Måns verkar iaf skapligt pigg,gosmonstret kallar jag honom numera för han är oootroligt kelig!

Hade en njur- och leversjuk katt. Han levde gott i flera år efter diagnosen. Vi var hos veterinären en gång i halvåret. Tänkte på mat och sådant. Så det gick ändå bra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Togs det prover på FIP? I artikeln står att det kan ge leverskador och andningsproblem. Var bara en tanke. Många katter får också leverproblem genom svält.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nej,det är inte gjort några tester för FIP.Vad jag förstått så går det inte att diagnosticera helt säkert heller (förutom vid obduktion).Iaf så har han blivit undersökt noggrant t ex i ögonen så det är ingen som misstänker FIP.Det jag tänker försöka få reda på är ifall Måns varit överviktig tidigare och i så fall kanske han blev sjuk då han blev utkastad och fick svälta (fettlever).När det gäller övervikten så har jag pratat mer med kattvakten nu och vi tror båda att han tröstätit när vi var bortresta!Kattvakten såg att han gick till matskålen de gånger hon kom hit och inte direkt satte sig och gosade bara med honom.
Jag har ju märkt att han absolut inte tycker om att vara ensam och jag tyckte faktiskt att han var jättestor då jag kom hem.Nu äter han inte extremt mycket (gosar mer) så det är ju bra.
Hoppas att han mår bättre när han ätit specialfoder ett tag!Antar att vi kommer att få åka på regelbundna kontroller och det gör inget alls bara vi får veta vad det är så han får må så bra som möjligt.
Aren har lite svaga njurar. Men efter ett år med specialdiet så har han faktiskt lagt på sig lite. Bifogar hans värden här i en pdf fil Kan vara något här, som är av värde även för levervärden?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Man kan inte testa för FIP, man bara testa för Coronavirus (som sen kan mutera till FIP) Även om katten testar pos. för corona säger det inget om att katten har eller inte har FIP.

Nu har jag fått svar på "vita blodkroppar" och det är normalt så då vet vi det.Nu ska Måns äta sitt dietfoder och så blir det ny provtagning då han ätit det en månad.Då får vi se om han ev behöver cortison.
Nu hoppas jag att han vill äta den mat han ska!Han är nu van med den andra sorten och det verkar inte som om han vill byta.Däremot ska det bli en lugn övergång för magens skull (fast magproblemen beror troligen på levern).
Jag åkte och köpte det nya fodret idag,är lite piggare nu (bara förkylning) och det räcker ju iaf länge en 4,5 kg:s påse.
#8 Dietfodren kan göra underverk. Det är verkligen värt varanda krona och den extra mösa det kan medföra att man måste ge sina katter mat på olika ställen etc.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hoppas det går bra…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det går väl på nåt sätt men det börjar inte så kul med lös mage igen…Måns har en extremt känslig mage och det blir inte kul att byta foder igen.Vi har iaf inget val som läget är och det viktiga är att han blir frisk(are) sedan.
Sen är det förstås det där med specialfoder när man har flera katter.Kan berätta att Måns faktiskt bara äter i en skål som är hans,tror iofs att han går till de andra om den blir tom.Jag får hålla extra koll nu i början.
Om ni undrar så blandar jag båda fodren nu (fifty-fifty enl rekommendation) och hoppas att magen blir bättre efter några dagar.Är inte helt säker för det har tagit lång tid tidigare men kan inte annat göra än rensa lådan och vänta på bättre tider (nåt ska man väl ha att göra så man vet att semestern är slut)!

Det går bara bra med specialfodret.Jag blandar än,vill inre riskera mer dålig mage.Fortsätter med fifty-fifty och Måns mage klarar det bra.Han äter fortfarande ur sin egen skål,bara tittar lite på den andra maten som är Tingelings.
Kanske han känner själv vilken mat han mår bäst av?
Iaf,just nu har jag två matställen,i köket äter Måns och Tingeling och i yngsta dotterns rum äter Tara och Knyttet.Det fungerar bra.
Måste fråga närmare hur veterinären menade,om Måns ska ha ätit enbart leverfodret en hel månad innan vi tar nya prover eller om han menade en månad efter förra besöket.