Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 878 ggr
Ankie
0

Dietfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dietfoder till katt är det någon som vet något bra? Veterinären tyckte att våran Simon var tjock, han väger 5 kg och är ett år. Han tyckte att vi skulle banta ned honom.

gubben
0

Vad äter han nu då?

martdat
0

Söt kisse. tycker inte att han ser sååå fet ut… katter är väll som vi människor olika i kroppsbyggnad, stor behöver väll inte betyda fet ,,,jag kan ha fel,,, Svar på din fråga,, ingen aning,,, min Baloo kan lägga på sig lite extra emellanåt, då brukar jag försöka anstränga mig att aktivera honom mer, tex med laserpekare, det tycker han är jättekul,men hans vikt brukar återgå till det normala efter ett tag, tycker att han verkar äta mer när han är uttråkad,lite råd o tankar bara,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

gubben
0

Jag tycker inte heller att han ser fet ut. Fast 5 kg är ju en del på en ettåring fast det beror ju helt på hur stor han är men jag skulle vilja veta om han äter torrfoder eller mjukfoder nu. Jag tycker att vissa katter verkar benägna att gå upp om de äter torrfoder som innehåller mycket spannmål, förmodligen har det samma effekt på katter som socker har på oss. Annars tycker jag att det är lättare att få katter att minska i vikt med mjukfoder. Det är dock viktigt att han inte går ner i vikt för snabbt för det är farligt för katter så det får ta sin tid.

Sidentass
0

hoppsan..är han för tjock!!! oj…vad skulle vetten då säga om han såg min tjockis…!! I tanke på Berlioz, tjockisen, så har jag minskat lite på torrisar o serverar mera blötfoder istället..sen har man nog skämt bort dom lite väl mycket, i tanke på hans fetma har vi pratat om att ha speciella utfodringstider istället för att dom alltid har tillgång till mat..

tyckte inte din misse såg särskilt tjock ut..men det är klart..en veternär vet ju mer om sådant än vad jag gör..

Lena
0

Hills W/D är ett superbra veterinärfoder som även fungerar som bantningsfoder. (är bra även för mag-tarmproblem, diabetes mm) Fördelen med just detta foder är att katterna tycker det smakat bättre än de vanliga lightfodren. Annars finns det en hel uppsjö med lightfoder från olika kattmatsproducenter.

När man börjar med dietfodret smyger man in det i det vanliga fodret succesivt. För varje dag ökar man mängden dietfoder och minskar det gamla fodret tills det bara är dietfoder. Då brukar katten acceptera den nya dietfodret bättre.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han äter mjau torrfoder och mjau blötmat. Blötmaten får han morgon och kväll, torrfoder har han tillgång till jämt. Han får nog kanske inte den aktivering han ska ha, laserpekare var köper man det? Vi försöker ju leka med honom och är ut med han i koppel men det kanske inte räcker.

essut
0

Jag köpte min laserpekare på Teknik Magasinet för ca 80 kr. Det finns i olika prisklasser.. Clas Ohlsson har oxå det men då blir det en annan prisklass..Milou och Pontus måste oxå gå ner i vikt..

martdat
0

Jag köpte min lasepekare för 20 kr i en tiokr affär i malmö..

vanessa
0

Men om det var en 10 kronors affär, varför kostade den 20 kronor :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

martdat
0

Jadu Vanessa, bra fråga,,, det messta kostade tio kr men sen hade de lite "dyrare" saker framme vid disken endå,,,, kan tillägga att min laserepekare är en nyckelring med så det kanske är därför den var så billig.