Ryggproblem äldre fd-hemlös hankatt
Jag är orolig för min gamling 10-13 år? Han är sliten hankatt som levt hemlös länge (enligt boende i mitt bostadsområde så fanns han där långt innan jag flyttade hit så hemlös minst 4 år) och som närmade sig mig i augusti förra året. Han var mager som en sticka men märkligt strakbent gång, uppstickande ryggkotor som en kam, hårlös svans, uppsvälld mage, 100-tals fästingar o stora hårlösa fläckar. Det fanns ej en cm på hans kropp som ej hade ärr och öronen är fransiga av jack. Han vägde bara 3 kg o är en stor katt. Jag tog honom till vet, han kastrerades, mun-sanerades (han kunde inte äta riktigt pga frakturer på tänder o inflammation upp i käkbenet)och behandlades för div parasiter. Bl a var hans örongångar deformerade av åratal av öronskabb. I 6 mån bodde han i min tvättstuga och jag monterade kattlucka i dörren så han fick egen ingång. (Mina andra katter var livrädda för honom o bodde i andra delen av huset med lucka in den vägen.) När de akuta problemen löst sig åt han o åt o åt o åt. Gick upp lite väl mycket men efter att ha varit utmärglad och nära döden var jag så glad att han blivit bättre. Redan efter 2 månader vägde han 6 kg vilket nog är drygt hans normalvikt.idag är han för tjock på mitten -väger 6,5 kg. Efter detta har hans urinvägar o blod även utretts fullständigt i jakt på bot mot hans innekissande. (Nyår i år flyttade han in med mina övr 3 katter o kissade på allt: soffor, mattor, hörn osv). Han kissar också på sin svans vilket var orsaken att den tidigare var hårlös på mitten. Urin o njurutredning visade perfekta värden. Det hela var revir el stressrelaterad. Jag beslutade mig för att vänta, torka upp och tvätta…och efter ngr månader slutade han kissa inne. Detta är världens mest "mammiga" katt- han sover på mitt bröst på natten med tassarna runt min hals och nosen mot min mun. När jag reser bort tröstäter han. Numera inte bara accepterar han mina andra katter - han leker med dem och sover i samma säng.
Så vad är nu problemet? Han har hela tiden haft ryggproblem. Vi tror (trodde?) det var artros. Han går hos två olika vetrinärer regelbundet och var senast hos vet i september som sa att det "inte var ngr större fara" eftersom han har god livskvalitet. Jag har kattrappor o hjälpmedel för att hjälpa honom hoppa upp på saker. Han fick glykosamin utan effekt. Han har nu låg underhållsdos metacam sen 6 mån. Men hans bakkropp viker sig allt oftare. Han går dock själv upp o ner i trappan till min övervåning där han gärna sover på dagarna trots att jag o allt han behöver finns nere i bottenplan. I natt fick han kramp i ett ben som sparkade mot hans vilja. Jag ställde honom upp och han kunde gå och krampen verkade släppa. Det kan ha varit ngn slags plötslig klåda också - då brukar hans ben sparka krampaktigt långt från det verkligt killiga. Vet någon om ryggsjukdomar hos katt och om det skulle vara ngt behandlingsbart som vi inte redan gör (är det poäng att tvinga honom till ÄNNU fler utredningar om resultatet ändå blir mer metacam?) Är lite rädd också att jag är blind för hans hälsa-att detta är värre än jag fattar - eftersom jag hela tiden jämför med hur dålig han var när han kom vandrande i höstas. Är också rädd att ett djursjukhus skulle ta bort honom därför att han verkar skraltig o sliten - att de inte ser hur mycket han njuter av sitt liv; han leker, går ett varv i skogen, sitter som plåster på sin avgudade matte och äter gott (och mer än han borde). Vad ska jag göra? Vill ju inte tvinga honom till massa utredningar i onödan men vill ju samtidigt göra hans ålderdom så bra som jag bara kan. :(
Vet inte ens vad jag ska söka för om jag ringer och bokar tid hos vet? "Ålderdom"? "Orolig Matte syndrom"? // Elsa
När jag läser ditt inlägg blir jag rörd till tårar över din kärlek till denna slitna kisse och så underbart att du ger allt för att hjälpa honom.
Jag kan inte ge dig något direkt råd men vill ändå berätta vad som hjälpte min kisse (3 år) när han fick diagnosen spondylos (artros) i ryggen. Vet gav inget annat hopp än Metacam först hög dos sedan nedtrappning till underhållsdos livet ut. Visste direkt att då skulle inte kissen bli gammal för Metacam kan ge skador i längden. Det dröjde inte heller länge innan han började dregla och kräkas vid Metacam och slutade då direkt.
Kände mig oerhört frustrerad och började googla och hittade då Seraquin och RC Mobility för katt som jag åkte och köpte direkt. Vid den tidpunkten kunde Athos inte gå utan att halta rejält.
Började ge honom 2 tabletter varje dag i 1,5 månad sänkte sedan till 1 tablett om dagen och började ge honom Mobility fodret. Efter ca 3 veckor började jag märka skillnad och sedan blev det bättre och bättre.
Nu har det gått 3,5 år sedan han fick sin diagnos och han leker och kan klättra i klösmöblerna så man kan inte tro att det är samma katt.
Har också en hund som fyllt 13 år och hon har artros i höfterna och har sedan 1,5 år tillbaka blivit bättre bättre med Seraguin, laxolja och RC Mobility för hund.
Vet att du skrev att du provat glukosamin och att det inte hjälpte men vill ändå berätta om mina erfarenheter.
Hoppas du kommer finna någon hjälp för din kisse så ni får många fler år tillsammans.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Tack! Jag är beredd att testa vad som helst - så jag har skickat iväg en fråga om Mobilityfoder. Finns ju flera märken och vill kolla om det är någon skillnad i resultat. Kan vara värt att pröva foder för rörelseapparaten. Kanske han kan gå ner lite också men det är svårt. Han verkar inte må dåligt av metacam ännu i alla fall. I början fick han ju för sin vikt (6,5 kg) men sedan har jag dragit ner kraftigt på mängde. I somras fick han bara en dos ngn gång i veckan men nu har vetten sagt att han ska få för 2 kg (om det räcker som underhållsdos).
#2 Då när jag började med Mobility så hade inte Hill´s det för katt men jag har också märkt på mina katter att de gillar RC vetfoder bättre.
Tänkte också på att din kisse är ju äldre så då finns det även ett "friskfoder" som RC Senior Control Stage 2 som innehåller lika mycket glukosamin som Mobility. Det seniorfodret får mina äldre kissar och de uppskattar det väldig mycket.
Jag har haft mycket kontakt med veterinären som har veterinärbutiken länken dit är www.veterinarbutiken.se. Hon har ett särskilt stort intresse för äldre katter och deras sjukdomar och det gäller också artros. Om du är intresserad så kolla in där och läs hennes artiklar och väldigt fin service när jag beställer foder därifrån.
RC mener ni Royal Canin då eller…bare nyfiken??
Ja exakt är så van att bara säga det så tänkte inte på att skriva ut namnet🙂
Nu har jag bokat tid hos veterinären för att diskutera ev ny behandling av gamlingen. Jag studerade honom noga igår och ser att det är när han sovit länge som det verkar bli kramp i höger bakben. Han ställer sig och viftar och sträcker det i 2-3 min och kan inte gå på det. Men så lossar krampen och han lunkar vidare. Verkar inte göra ont. Men utvecklingen oroar mig ändå: har haft katt med degenerativ ryggsjukdom där ngt brast i ryggen en dag. Jag har fått tips om ngn typ av injektionsbehandling som ska minska inflammation och broskbildning. Får se vad vetten säger….Och har beställt mobilityfoder testpaket….;) Plus att jag tycker att han såg lite finare ut i pälsen idag: tror han kanske gått ner lite lite… Eller är detta Matte-önsketänkande?//Elsa
väldigt fin berättelse om gamlingen och du kämpar verkligen för honom. hoppas nu vetten kommer med bra tips och råd och verkar han inte ha ont som du säger så kanske det inte är ngt att oroa sig för egentligen? han är ju trots allt äldre:)
har du ingen bil på honom före och efter bild? hade varit kul att se!
Säger som #7, om han inte har ont ska du inte oroa dig. Hade själv, till i somras, en gammal herre som gott hemlös i 8 år. När han kom in hade han verk, men efter vård så lyckades han pigga på sig och levde i högönsklig välmåga i 3 år. Knorre blev ca 17 år. Inte dåligt med den bakgrunden, eller hur.
Medarbetare Hittekatter iFokus
I dagsljus när solen skiner oroar jag mig inte särskilt mycket. Det är mitt i natten när han vaknar och har svårt att ställa sig och man undrar om han behöver kissa men inte kan eller orkar, som det är jobbigt. (Fast han har en låda precis vid sängen - ändå hoppar han ner, går nerför trappan och ut genom kattluckan, kissar, kommer in igen och går upp och lägger sig.) Sen är det ju mitt samvete som spökar; att jag vet att en katt med ryggproblem ju borde hållas så slank som möjligt fast han instället börjat bli rundlagd. Men så rör han sig ju inte så mycket utan sover ju en hel del, så det blir inte många kalorier brända. Ibland tågar jag fram och tillbaka på min villagata 100 m en 5-6 ggr - för då rantar han ju efter mig och får lite extra promenad. Så länge han fortf leker och orkar gå vändan runt tomten och kissar på alla standard-ställen känner jag mig ändå rätt lugn.
Rörd av er histora! ❤️
Och väldigt full i skratt när jag såg bilden på honom nu! 😃
Gillar ju inte alls tjocka djur eg, kan bli riktigt upprörd. Men dessa tidigare hemlösingar…. jag blir så mildögd när jag ser deras runda goa magar nu när de fått komma in. Fast visst är det inte bra… men de är ju inte helt lättbantade…speciellt inte när de inte rör sig och är till åren… Smart att du går extra rundor för att han ska följa.
Som andra säger tycker inte jag heller du ska ha dåligt samvete så länge den kära kissen ser ut att må bra. När man känner dem märker man om det blir outhärdligt. Svårt det där med vikten. Kan hända våra fd hemlösingar att de blir lite väl matglada när de kommer in i stugvärmen och får maten serverad.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Idag har min gamling varit hos veterinären och fått ryggen röntgad. Det visade sig att han har ganska långt gången spondylos med bryggor mellan kotorna som gör honom allt mer "stolpig". Lite som Bechtrews sjukdom hos människor. Att han ofta kissar på sin svans som står som ett spett bakom honom var sannerligen inget konstigt; kotan i svansryggen och upp mot svansen var kraftigt sammanväxt.
Summa sumarum; ingen stor överraskning. Det kan vara en ålderskrämpa och det kan vara att han drabbats redan som ung; eftersom jag inte vet hans historia eller ålder exakt så är det omöligt att säga. Vad både jag och veterinären är överens om är dock att det är symptomen man måste koncentrera sig på och så länge han går och rör sig och kan gå på toa och inte har ont, så är det ingen som helst fara.
Vi har nu påbörjat en behandling som består av 4 injektioner med en vecka mellan varje injektion av något som heter Cartrophen: http://www.fass/LIF/product;jsessionid=tXC3SyLM4tpzSHMwv3vvvDDkKcvQ1GR8GXPST4DQGq4mpV1TgvrB!1186819501?0&docType=4&specId&userType=1&nplId=20010921000106
Det ska minskar inflammationen (om den finns sådan) och det verkar förbättra broskets kvalitet om det är påverkat. Tydligen har det givit resultat på vissa katter/hunder med spondylos/artros men inte alla. Värt att pröva i alla fall. Så det blir 3 återbesök på kort tid. Tur att gamlingen är snäll och lättfångad (dit matte går, dit går han…)
Han hade dessutom gått ner 0,5 kg sedan sist och såg fin ut för övrigt. Victory! ;)
//Elsa
Jag tycker liksom om människor som du TS. Som är helt osjälviska och tycker att det är det mest självklara i hela världen är att hittekatten ska få ett fint liv. Hjärta hjärta dig!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Det är ju alltid bra att få diagnosen ställd och inte minst viktigt en bra veterinär som är intresserad att satsa även på katter med dessa problem.
Tycker precis som det tidigare skrivits att kissen är värld allt som finns att få till hjälp och hoppas han kommer svara bra på behandlingen.
Kissarna är fantastiska djur som berättar för oss när problemen blir stora och de inte vill vara med längre. Det gäller bara att vara lyhörd och så länge kissen har ett fungerande bra liv så ta vara på det.
Det som jag också märkt är att kissen inte skall utsättas för kyla fukt och blåst för det förvärrar problemet mycket. Så för deras eget bästa är det bättre att vara inne då och mjuka liggplatser är att föredra.
Om du har funderat på RC Seniorfoder så har de just nu en kampanj hos flertalet veterinärer och hos www.Animail.se. Då får man med en kudde som är superskön för katter med spondylos och artros.
Hej, Ska kolla på det foderat också men jag har precis köpt en säck Mobility-foder från RC så jag testar den först. Han verkar gilla den skarpt och det gör inte de andra missarna; det är alltid bra om man inte behöver vakta specialfoderat för andra missar också vill ha…;)
Gamlingen har äkta tempurmadrass,och den älskar han verkligen…;) (Han har fått ärva den av mig för jag tyckte den var för "svampig" att ligga på.) Sen hittar jag honom ofta på en av kattsängarna som ligger på värmegolvet, så han har lagt beslag på den (också!) De andra missarna (även den yngre hankatten som egentligen är chef här) vet att han är gammal och låter honom alltid gå först, vara ifred osv. Fast ibland leker de, förstås.
Efter första sprutan igår var han nästan "hög" - sprang omkring och kvitter-jamade hela kvällen igår som en liten kattunge fast han aldrig varit den pratsamma typen förut…Ikväll är han istället jättejättetrött; vilket tydligen är normalt efter första dosen….Nästa onsdag bär det av igen. Vi håller tassarna att detta blir bra.
//Elsa
Din tråd är verkligen roligt att följa och kissen verkar vara en riktigt cool sötnos ❤️
Det verkar som injektionen hjälpte honom och vi behöver bara gå till oss själva hur befriande det känns när man får mindre ont. Det var inte dåligt att kissen har en tempurmadrass att sova på då ligger han som en kung. 🙂Har själv två sådana mot värk och stela leder och mig har det hjälpt. Däremot är den jag har hemma i lägenheten mjukare men inte (svampig) den på landet är betydligt fastare. Nu förstår jaag också varför jag alltid har sängen full av katter och knappt får plats själv😉
Kul också att han tyckte om fodret och vi håller både tummar och tassar för honom att alla dina omsorger kommer ge fint resultat❤️.
Hoppas du vill fortsätta att berätta om hur det går för er för det blir en erfarenhet rikare.
Jag har funderat en hel del över det här med Catrophen-behandlingen. Jag undrar speciellt vad det är som gjort att man kommit fram till att 4 ggr injektion med 1 V mellan varje är ultimat? Jag väntar spänt på nästa onsdag med spruta 2 för redan nu ser jag sådan förändring. Igår hoppade Gamlingen (med mig som språngbräda) 1 m till andra soffan. Otänkbar vighet så länge som jag känt honom. I o m att spondylosen får ryggradens kotor att (nästan) bilda ett enda hårt ben istället för flexibla länkar har han heller aldrig legat ihoprullad som en rundel såsom katter ofta gör t ex när de "sover regn" - men det gör han idag! Och han har lyckats tvätta hela bakkroppen/ korsryggen så pälsen blänker där den annars brukar vara ett parti som är lite mjälligt och fett (och som jag brukar hjälpa till att borsta). Vi är så glada, båda två. Och tänk om det fortsätter så här…Då kanske han också kan klättra upp i kattklösmöbeln där de andra ligger. Han stirrar avundsjuk - och kissar lite på det!! //Elsa.
Precis som det ska vara… ❤️ de är bättre än TV 😃
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Vad underbart att behandlingen fungerar🌺❤️
Hej!
Igår var det dags för spruta nr 2 i catrophen-behandlingen. Efter de första dagarna av galet hoppande och ungdomligt bus förra gången blev Gamlingen så trött så trött så trött. Det verkade som om spruta 1 gjorde skillnad men så "tog han i" lite väl mycket vilket straffade sig…Nu med spruta 2 verkar han lugnare. Eller så beror det på vädret: ösregn i sidled? Han sover i alla fall som en stock uppe i sängen på sin tempurmadrass…Vi får se vad som händer…Två sprutor kvar; två onsdagskvällar framöver. Jag önskar bara att jag kunde få ge honom sprutorna själv här hemma för det hela går ju på 10 sek medan infångandet och körandet i bil till vet tar 1,5 timma…:(
//Elsa
Hej,
Min Gamling avslutade för några veckor sedan sin Catrophen-behandling (4 sprutor med 7 dagars mellanrum). Jag vet inte om jag kan se någon revolutionerande skillnad direkt…men vad jag kan se är att den negativa utvecklingen bromsat. Han hade ju börjat få kramp och svårt att gå ned för trappan men nu är han tillbaka i sin vanliga stela-gång men inget värre än det och inga mer nervkläm och benspark.
Jag har också införskaffat en termo-säng till honom - en sådan där självgenererade värmesäng för djur med besvär i rörelseapparaten. Den är oerhört populär. När han ligger i den och man känner på den så är den kokande varm och det verkar ju mysigt…
Sen får han ju numera "Mobility" foder. Populärt. För populärt. Hushållets övriga unga och kärnfriska katter vill väldigt gärna sno det.
Jag har också kunnat dra ner på Metacam användning, men inte sätta ut det helt; då kunde han inte gå uppför trappan. Han väger 6,2 kg och får Metacam för en 2-kilos katt 2-3 ggr i veckan.
//Elsa
Underbart att han är bättre. Vi har en gammal dam som också är lite stel i lederna. Hon har diabetes och går regelbundet till vår duktiga veterinär. Ska också köpa en termometer säng. Lycka till!
Blir riktigt rörd när jag läser denna tråd. Vilken tur att denna kisse hittade dig !
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Grönläppad mussla finns att köpa hos en del vettar finns både för katt och hund och brukar också göra skillnad för artros- och ledproblem
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Vad härligt att kissen är så pass bra efter behandlingen och håller i sig nu.
Verkar super med termosäng var har du köpt den? Kanske något för mina snuttar här som har artros.
Det finns att köpa något som heter Flectabed Q på Veterinärbutiken.se som jag sneglat på. Men så var jag på Arken Zoo och där hade de ett annat märke som heter Scruffs Thermal som kostade ungefär samma och då utan frakt eftersom det var i butik. Jag slog till…Se bild den är 61x55 stor och kostade 399 kr.
#28 Såg just att det är Grönläppad mussla som är den verksamma substansen i Mobility-fodret som Gamlingen äter…;)

Ja..jag säger som någon annan skrivit här ovan…så underbart att missen kom i din väg..det var nog någon mening med det också..så skönt för honom med värmebädden, nu när han uppnåt så aktningsvärd ålder..imorgon ska jag åka med Bamse o Lassie, mina äldsta katter på 16 resp 15 år för seniorkontroll…
Håller tummarna nu för att kissen får må så bra som möjligt nu och långt framöver..🌺
#30 Den bädden ser bekväm och skön ut skall kolla på Arken Zoo om dom har den här.
Om du sedan vill gå över till RC Senior Consult Stage 2 fodret så innehåller det samma mängd mussla som vanliga Mobilityfodret.
Nu har det gått ett tag sedan Gamlingens catrophen-behandling mot spondylos och jag kan meddela att hans rörlighet är ökad med nästan 50%. Han är fortfarande en stöplig gamling såklart, men han har ägnat de senaste veckorna att fixa pälsen, leka och ränna runt. Han svans som alltid varit stel som ett spätt rakt ut från ryggen då svanskotan och ryggkotan helt vuxit ihop til ett ben, är nu lite mjukt hängade "på halv stång". Positivt för oss alla, eftersom Gamlingen inte längre markerar sin egen svans när han går runt huset och pissar revir….Och pälsen på svansen börjar äntligen hämta sig efter allt urinskvätt!
Han har fortfarande några tovor längst back vid ländryggen som han inte kan böja sig runt och komma åt - och när jag försöker borsta så drämmer han till mig rejält och bestämt! ;) Han är ju en korthårig katt så det är inget större problem - det är bara en estetisk fråga. Jag antar att vetten kan raka rumpen på honom till våren när vi ska på återbesök.
Effekten kom alltså först efter ett tag…och om jag förstår saken rätt kan ny behandling behövas om ett år ungefär. Vi får se! :)
//Elsa
#34 Härligt!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Idag har gamlingen varit hos veterinär igen - för lite pälsvård. Trots specialverktyg och balsamspray för katter har jag inte lyckats reda ut tovorna/filtningen på hans rygg som blev när han inte kunnat tvätta sig ordentligt. Själv rump-trakten når han (luta sig fram och slicka funkar) men ryggen ovanför svansen är hopplöst p g a stelvuxna kotor. Han var så snäll - lät sig rakas på ryggen och kammas på magen (och ansa klorna) utan något lugnande…Matte får rejält med stryk om hon försöker men han är klok nog att vara snäll hos veterinären…;) Lejonklippt korthårig hankatt i januari. Inte särskilt snyggt och ganska kallt (han vägrar gå ut nu - det fick bli låda som han avskyr…) Men oj vad han rullat sig på mattan och kråmat sig och gosat ikväll. Det var tydligen väldigt skönt att bli av med de där dumma tovorna! ;) //Elsa
Klart han är lycklig över att bli av med tovorna. Det gör ont när de drar ihop skinnet. Att 'tvingas' gå på lådan är nog ett helt OK byte för missen 🙂
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ja det tror jag också..;) Tvekade att göra detta radikala frisyr-byte just så här års men sen kändes det ohållbart att se de där tovorna (även om katten själv inte verkade så berörd). Jag är så glad att det kunde göras utan sövning. Det känns ju alltid olustigt att söva katter - speciellt när de är lite gamla och skröpliga som min gamling.
Idag sover han bara inne på värmegolvet i badrummet - där har han aldrig varit förut, så jag antar och han känner sig lite kall även inomhus. Vi har bäddat till honom där så allt är frid o fröjd.//Elsa
Vill bara ge en stor kram åt dig som gjort så fint för en stackars kissemiss i hans sista år i livet. 🌺🌺
Hej igen, Det såg mörkt ut för Gamlingen någon gång i mars. Han hade svårt och gå och han verkade utan energi. Jag grät och tänkte att vi nu hade nått den där punkten när inte öm omvårdnad är det som hjälper - utan vuxna beslut. Eftersom jag använder världens bästa veterinärklinik (Partille Djurklinik) ville jag ändå ta honom dit igen och få en professionell uppfattning eftersom min åsikt var så färgad av mina känslor. I förväg hade jag beslutat att vad de än sa skulle vi åla hem igen ihop - och om nödvändigt återvända några dagar senare när vi fått ta farväl. Men veterinären tyckte vi skulle försöka lite till. Han äter, går på lådan och vi får helt enkelt testa mer eller annan smärtlindring för hans ryggonda, tyckte hon. När vi kom hem var det som om Gamlingen ville bevisa att han minsann inte var färdig ännu. Jag höjde till daglig mycket hög dos metacam. Plötsligt blev han full av energi, vandrade på promenader, sprang och sprallade. Gick ner 1 kg (han var ju knubbig innan) och blev då ännu rörligare. Och här är jag nu i juli månad med en Gamling, fin i pälsen och busig och pigg som en nötkärna. Han får fulldos (efter sin vikt) smärtstillande varje dag men hans mage verkar ju klara av det. Vi har fått mer tid ihop - även om jag ju alltid känner att jag måste vara beredd. Han älskar sommar och följer med de unga katterna på äventyr i skogsdungen bredvid huset: jagar och har kul. Vilka fantastiska överlevare de är ändå dessa Hittekatter som haft ett så svårt liv tidigare! :) Hälsningar Elsa o Gamlingen
:) stor tummen upp!
Lite samma sak som med våran Saga. Igår fick vi åka akut till veterinären då hon inte var sig lik. Men det var tydligen också ryggproblem som tillfälligt gett någon attack. Idag är hon som hon brukar och mår förhållande vis bra.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för att du berättar om Gamlingen, "fin i pälsen och busig och pigg som en nötkärna"! Även jag har en äldre kattherre som äter grönläppad mussla för sina leder. Det verkar ha bra effekt.