Annons:
Etiketthittekatter
Läst 2295 ggr
Birro
7/9/14, 9:33 AM

Inför valet.

DJURVÄNNER**
Valet närmar sig. Vi måste få en djurvänlig regering!

Eskil Erlandsson och centerpartiet har haft huvudansvaret för djurfrågor i nuvarande regering.
DET HAR VARIT EN KATASTROF!

Centerpartiet och Eskil Erlandsson har motarbetat och förhalat förslag till förbättringar för djuren, t.ex.

Förslagen till ny djurskyddslag med bl.a. förslag vad gäller katter har legat i 3 år och bara samlat damm. När det gäller de nu hemlösa katterna har Eskil uttalat att en lösning är att gå ut och skjuta dem.

Andra djurfrågor som centern agerat lika negativt är t.ex. att de röstade NEJ till förslaget till förbud för kastrering av hangrisar utan bedövning. Centern har också medverkat till att Sverige för första gången röstat för att Norge, Island och Japan skulle få börja med kommersiell jakt på val (förbudet upphävs).

Under våren har det talats om antingen en alliansregering eller en rödgrön regering. Senaste månaden har socialdemokraterna och miljöpartiet börjat antyda visst intresse för att samregera med bl.a. centerpartiet, vilket kan bli fortsatt katastrofalt för djuren.
Därför tror jag det är viktigt att vi djurvänner går in i valrörelsen med målsättning att informera alla djurvänner om att centerpartiet är inget djurvänligt alternativ. För djurens skull måste vi ta upp kampen för en regering utan centerpartiet!

Vi behöver samverka och ha viss samplanering och hjälpas åt att ta fram och sprida informativt material. Jag har t.ex. sammanställt ett 2-sidigt A 4 –blad  ”Svensk djurskyddshistoria 2000-2013”, som jag tror kan vara användbart då det tydligt visar på hur djuren drabbats senare år. Det går att nå mig via
ingemar.rosberg@comhem.se

**

Ingemar Rosberg Borås

Annons:
Katthemsmatten
7/9/14, 10:59 AM
#1

TS, visserligen har lagförslaget inte antagits, men det innebär inte att det enbart har legat och samlat damm. En anledning till att lagförslaget stoppades innan det nådde riksdagen är den erbarmeligt dåliga utredning som rörde katter. Svekatt har fått möjlighet att lämna en hel del kloka synpunkter och det pågår arbete med att inkorporera dessa i förslaget.

Med detta sagt vill jag inte på något vis stödja Erlandsson som, enligt min mening, mest springer djurindustrins och jägarnas ärenden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Birro
7/26/14, 9:13 PM
#2

Låter betryggande när det gäller katter men i övrigt vad gäller förslagen till ny djurskyddslag har knappast speciellt mycket gjorts då Eskil Erlandsson inte prioriterar djuromsorg!

Katthemsmatten
7/27/14, 12:48 PM
#3

Problemet är, tycker jag, att det inte finns något parti som tar djurskyddet på allvar. Man lever i tron att vi har världens bästa djurskyddslag vilket inte är sant. Och även om så vore innebär det inte att den är bra!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: