Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 3343 ggr
ouchie
0

Kattgrästråd

Nu har jag fått hem en låda kattgräs (som jag beställde för en månad sen.. grr..) och vattnade det i förrgår… som man ska… troor jag(?) Jag vattnade först lite.. men det såg så lite ut, så jag hällde på lite mer. Nästa dag tittade jag på det.. och när jag vickade på lådan så såg det ut som att vattnet hade minskat/dunstat/sugits upp(?). I övrigt såg det ut som vanligt. Jag hällde på lite vatten till.

Nu undrar jag om jag håller på att vattna ihjäl mitt gräs…..? Otroligt att man kan ha sådan noll gräs-koll  =P

Hur ska jag sköta det, och vilket resultat kan jag vänta mig? Jag hade fått för mig att det växte rätt fort, på ett par dagar.. och nu när det ser likadant ut är jag orolig att jag inte skött det rätt.. t ex vattnat för mycket..

Lena
0

Det brukar nog ta ca en vecka innan det börjar växa. Se till så att fröbädden hålls fuktig utan att vara dränkt i vatten. Är det en sålåda med genoskinligt lock till? Om det inte finns lock kan du täcka med plast folie eller något liknande (om nu inte dina katter är galna i plast förståss - vilket vissa katter är)

Det billigaste är att köpa havre i lösvikt, brukar finnas i vissa Zoo-butiker (används till marsvin bl.a.) Istället för jord kan man använda bommull eller cellstoff. Sedan kan man alltid ha en låda på tillväxt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kemikal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man brukar få vattna på rejält första gången, och sedan kollar man så det håller sig fuktigt. Det håller sig bättre om man gör som med en blomkruka, hål i botten och fat under (i alla fall tror jag att det var det som gjorde skillnaden på de två märken jag prövade, den ena hade det och höll sig fräscht).

Jag har havre i kruka åt mina, det är omtyckt och lättskött. Dock är det inte alla som använder det helt som planerat…(se bilden)

rulda
0

haha skönt att höra att jag inte är den ända som är usel på blommor :P

Jag och mamma var ute och skulle plocka havre för att så till mina kissar. Men det ända vi hittade var vete.
Kan man använda vete som kattgräs?

Lena
0

#2 Ha, ha det finns olika sätt att använda kattgräset på. Uppskattat verkar det ju vara i alla fulla fall.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

#2 hehe , din kisse älskar tydligen gräset, gissar på att han önskar sig en större kruka, Skrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kemikal
0

Svårt att hitta nån vettig större kruka bara ;) Gräset äts, sovs på och leks med. Tyvärr vissnar det ju snabbare efter att Grizzly plattat till det, men det är å andra sidan bara att köra ner lite nya korn så kommer det upp nytt.

rulda
0

#6 jag har haft små tankar på att plantera gräs i en kattlåda. Dom är stora och katterna får plats att ligga i.. Risken finns väll att dom bajsar i gräset me kan vara värt ett försök :)

Nu ställer jag min fråga igen;
Kan ma använda vete som kattgräs eller är det havre som är bäst? (jag har planterat lite vete nu eftersom jag och mamma inte hittade havre)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ouchie
0

> Lena: Jag har inget lock… vad händer om man kör utan lock? Ska locket/plasten va på tills det börjar växa?

Är det havre"frön" för sådd då… den enda havren jag vet annars är de där stråna kaniner mm tuggar på.. men det kanske är hö..(?)  =)

ouchie
0

> kemikal: haha, fin bild! ser mysigt ut…. det kanske är jämförbart med när vi får gå barfota i gräset..  =P

men det ska va fuktigt jämt alltså? eller bara tills det börjar växa…? hur mycket vattnar man sen då?

ouchie
0

> rulda: vete låter onyttigt.. det används ju för vitt bröd och det är ju dåligt… det ska nog va havre.. eller råg  =P

odla gräsmatta i kattlåda låter skitsmart ju! dom borde väl förstå att den inte är till att bajsa i…(??) jobbigt annars

ouchie
0

Idag ser det annorlunda ut… det har växt ut som nå trådar, och det ser lite luddigt ut, som om det har möglat lite  =P

rulda
0

hmm kanske inte vete är den bästa lösningen då… usch jag är så dålig på sånna där nyttiga grejjor :S Men jag har planterat vete nu i alla fall får se om det växer någonting. Sen får katterna tugga om de vill, det är ju inte giftigt i alla fall :)

#13 Haha får hoppas att det inte har möglat :P

Hawknestgrove
0

det funkar nog bra med vete också. Här få katterna nöja sig med kvickrot som jag repar ute.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ouchie
0

Nu har Gurkan börjat äta av gräset.. jag hade plast över som jag tog bort i morse. Det var väldigt populärt… hon har ätit av det flera gånger! Kanske för mycket…?? Hon åt nämligen av det för en liten stund sen… och det lät till och med som att hon åt fröna(/sanden??). Hon hoppade upp på sängen, men började strax därefter hulka.. och kräktes 2 ggr! Jag har försökt titta på kräkset, men det ser bara ut att vara gräs.. inga frön…(?)

Nu har jag hällt upp nytt friskt vatten och lite blötmat ifall hon kan behöva nåt som neutraliserar i magen.  =/  Hon började precis äta av den nu i alla fall.  =)

Har hon överätit? Är det vanligt att dom kräks av gräset (det såg inte ut som en hårboll, men dom kanske inte behöver se ut som bollar….? i så fall mer en gräs"boll")? Hur ska jag göra med gräset i fortsättningen?

rulda
0

#16 jag har inte sett mina katter spy av allt gräs dom äter men min andra katt Lucas brukade spy något vatten liknande efter att ha ätit gräs. Tror inte att det är något farligt. Grästet är väll till för att rensa kissarnas magar?

kemikal
0

Grejen med den krukan jag har är att det är hjul på den, så den är lätt att putta åt sidan vid städning och så.

#11 Ordentligt fuktigt tills det börjat växa, sedan ser man till att det inte blir helt torrt bara.

Har haft en del såna små askar som möglat, men det har bara varit dem utan hål i bottnet. Har också haft svarta askar, där man ska picka hål i bottnet och sedan sätta locket under som ett fat, de har hållt sig mycket bättre.

Det är havrekorn man köper och slänger ner. Jag köpte i alla fall en påse från kvarnen, men fråga på exempelvis Granngården.

Det händer ibland att de spyr upp lite gräs och vattnig vätska, men oftast händer inget speciellt. Lillan spydde ganska ofta innan jag började odla gräs åt dem. Låt henne ha gräset ett tag och se, hon lugnar sig nog lite med ätandet när hon vet att det finns där hela tiden.

När jag tar ut Pluto i sele brukar han leta upp nåt fint grässtrå att sitta och smaska på, om man då lyfter upp honom blir han väldigt upprörd och talar högljutt om för en att man inte ska störa :)

karins
0

Gräs äter katter för att kunna spy upp hårbollar lättare. Och sedan finns det nog mineraler eller något som katten behöver i gräs. När jag var barn sa dom äldre kloka gummorna: när katten åt gräs skulle man vänta regn. Stämmer förståss inte :)

ouchie
0

Jag kanske ska testa havrefrön "till nästa gång".. Har man vanlig jord till dom? Och lägger fröna ovanpå (inte petar ner)? Ska det också täckas med plast tills det växer?

Anubis har inte kräkts nån gång innan gräset kom.. det känns ju lite jobbigt om dom måste kräkas för att rensa magen…?  =P  Hon har i alla fall inte kräkts nåt mer nu… men heller inte ätit nåt mer gräs.

OM gräs/regn.skrocken skulle stämma så blir det nog ett väldans ösväder idag…  =P

rulda
0

#20 jag har ju vete frön men dom har jag lagt i en vanlig kruka med vanlig jord. Jag la dom lite under jorden men när jag  vattnade så flöt dom upp till ytan. Jag använde ingen plast.

Så här mycket har mitt vete vuxit på bara fyra dagar!

Lena
0

Det går lika bra att att använda sädeskorn från vilket som helst av våra fyra sädeslag. Det är ju själva gräset som vi är ute efter när vi odlar kattgräs, inte sädeskornen.

Som vid alla sorts odling är det viktigt att väldrenerade krukor eller såboxar. Det behöver vara hål i botten för att överflödigt vatten ska kunna rinna ut. Täcker man krukan med plast gror fröbädden dubbelt så snabbt. Sätt den även på en ljus plats.

Många gillar inte kattgräs eftersom katterna kräks när de ätit av det. Det är dock viktigt att veta att det är kattens naturliga sätt att göra sig av med hårbollar och foderrester av bytesdjur. Det är helt enkelt sunt och bra för katten att äta kattgräs och kräkas. Kan dock hålla med om att det inte alltid är så trevligt.

För den som inte klarar av kräkandet eller vars katter inte gillar kattgräs finns det kattmalt som man kan ge istället. Det köper man på Zoo-affären och ger katten varje dag. Kattmalt gör det lättare för hårbollarna att passera den naturliga vägen och bra att ge långhåriga katter.

//Lena

Sagolika
0

Vetegräs är inte onyttigt. Saften från pressat vetegräs använder folk på bl.a. hälsohem sig av och det är jättenyttigt. Så det är bara som typ vitt bröd det inte är så bra.

Lena
0

#23 Helt riktigt! Det vetemjölet har behandlats för mycket så att mycket av de nyttiga beståndsdelarna har gått förlorade.

//Lena

kemikal
0

När jag odlar havren har jag vanlig jord och en vanlig blomkruka. Slänger ner fröna och rör runt lite på ytan, så det blir lite jord ovanpå. Sedan håller man det fuktigt. Min kruka är självvattnande, så man behöver inte ha så mycket koll på den. När gräset vissnar rör jag ner det i jorden och sår nytt ovanpå. Har ingen plast på det, men märker man att jorden snabbt blir torr kan det ju vara en idé eftersom det är viktigt att det är tillräckligt fuktigt när fröna ska gro. Testa dig fram, det är inte svårt alls, jag har ingen som helst tidigare erfarenhet av eller talang för odling!

Som sagt är det nog olika om katten kräks eller inte fast de äter gräs. Här hör det till ovanligheterna och var vanligare innan gräset.

SallyB
0

Jag ska nog ta fram min "uttjänta" själv-vattnande kruka (den som spar han har - visste väl det) och fixa till en odling.Tack för bra tips, Kemikal.

Hawknestgrove
0

Hihi, i samband med etta så måste ja berätta….. i fredags…. Svordom inifrån skrubben…. "H*******E! Andra gången jag trampar i den där uppspydda hårbollen!" svordomen var Jannes. Han hade trampat i den tidigare på dagen också… JAg undrade lite försynt, varför han inte tog lite tidningspapper och tog upp det, eller åtminstone la en tidning över…..Mutter, mutter…..Skrattande

rulda
0

Haha #27 jag tänkte samma sak varför tog han inte upp den då hade han sluppit att trampa i den igen ;)
Men vad ska man säga "karlar…"

ouchie
0

> rulda: ursäkta segt svar… jag skrev här förut, men det var dagen alla inlägg försvann.. och jag orkade inte skriva om  =(

jag skojjade liksom mest om det där med att vetegräs skulle vara onyttigare  =P  det ser ut att växa fint i alla fall  =)  jag vill prova att så lite gräs sådär.. självvattnande kruka som nån nämnde här låter ju idealiskt för mig *hrm*  Generad

rulda
0

Haha jag är så usel på allt som har med nyttigheter att göra så du får inte lura mig så där Ouchie :P

ouchie
0

> Lena: Bra att veta! Men det var som sagt mest på skämt, det att vetegräs skulle vara onyttigare just för att det är vete…  =)  Bra att veta till när jag ska köpa mina egna gräsfrön dock, så jag vet att andra sorter också funkar.

Du ger väldigt bra grästips… med dom borde jag inte kunna misslyckas alldeles katastrofalt… borde…  =P

Kräkningen stör inte mig så mycket.. men jag var orolig för att det kunde vara dåligt för Anubis… jag menar, för människor är det inte bra att kräkas eftersom vi kan få sår eller förträngningar i matstrupen. Men om det är naturligt för katter så är det ju en annan sak. Gräset har fått stå framme.. och hon har ätit av det.. och nu ikväll, medan jag var i tvättstugan, kräktes hon igen.

Allt sånt här är ju nytt för mig, så jag undrar ju över minsta lilla grej… naturlig eller ej  =)

ouchie
0

> Sagolika: Jag har nog sett sådan saft… på en hälsomässa jag var på… men jag vågade inte smaka..  =)  Har du smakat sådan?

ouchie
0

> kemikal: Tack för alla tips! Det blir spännande att prova dom sen också… jag måste bara komma iväg till Plantagen eller Granngården eller vart det nu var… får se när det blir.  =)

Jag tycker inte Anubis verkar ha problem med pälsen/hårbollar. Hon hårar så väldigt lite, och pälsen är så blank och fin… och hon har ju inte spytt upp något hår under sin vistelse här. Men hon får ha sitt gräs ändå.. hon gillar ju det.  =)

ouchie
0

> kemikal: Granngården… var det ju till och med du som tipsade om..  ;)

ouchie
0

> Gunilla.H: Hahah! Jag håller med dig och Rulda… varför inte ta bort den första gången?  =P  Nu var det ju bra att han blev påmind..  ;)

ouchie
0

> rulda: mhihihi  >=)

Hawknestgrove
0

JA, elller lägga en tidning över, så att jag kunde ta det, när jag kom hem…. Nu grisade han ner två par strumpor…..

rulda
0

#37 haha jag hoppas att han tvättar dom själv i alla fall :P

kemikal
0

SallyB: Så lite så!

ouchie: Var så god! Oroa dig inte för kräkningarna tlll att börja med, är det så att det händer hela tiden eller att hon verkar tycka att det är obehagligt (Kisse blir uppenbart oroad och jamar högt de få gånger jag sett honom kräkas) så kan du alltid ta undan gräset en del av tiden. 

Gunilla.H: Välplanerat av honom ;)

Hawknestgrove
0

#38….. Nä…… heminvalid…… Men vi har tvättmaskin, så inte gör det något. Fniss….. Han kan inte sätta på den heller…. Men han kan laga den! DET är värt mer än att kunna tvätta!

rulda
0

#38 haha har en karl här hemma som är likadan. men han kan inte laga den :(

anebit
0

Jag har en karl som både kan ta upp spyor, tvätta och laga maskinen men tyvärr villl han inte ha nån mer katt…….. LedsenGråter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Faxlin
0

#42: Som min gubbe då, fast det beror mer på att han inte tycker om att höra hur min astma blir sämre av dem. Så man får väl förlåta honom lite :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

rulda
0

#42 man kan aldrig få den perfekta karln. Tänk om man hade någon som städade, lagade, fixade mat, masserade ens fötter och som inte säger stopp när man vill ta hem en till katt :P (han får absolut inte klaga på katthår och han måste vara duktig på att städa kattlådan)

Hawknestgrove
0

Ja, jag har egentligen bara två krav på min gube…det andraFlört är att han ska laga min bil…..

karins
0

Lyckliga ni som har gubbar…..

Hawknestgrove
0

Ja, han är rätt så trevlig emellanåt…….Vi har varit ihop i snart 20 år….