Äkta bonnkatt?

*fniss* snacka om att jag läste fel..ja jag länkar..medet är ingen ful anons på det sättet…läs rubriken snabbt:)
Trevlig annons, men som alltid för billigt och knappast vaccinerad.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jo det är synd..men jag lästeförst bonde söker fru och udrade om inte den anonse hade kommit fel:)
me jag håller med dig anars

#3 Tror det var det de alluderade till, att felläsningen var menad :)
Lite för ung bondkille,
Fru får han nog vänta med än ett tag.
Söt kisse
Jenna:)

Så fort det är en blandning är det en hus/bondkatt. Om folk ändå kunde fatta det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
JA, som jag berättade om i en annan tråd, så säljer en idiotgranne till mig "halvbirmor"… De har siamesteckning…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#6 och 7 På kattmarknad.com har de kategorierna "blandras", "huskatt" och "raskatt". Verkar vara så många tänker. Hela resonemanget bottnar ju i att raskatter anses vara finare och mer värda. Läste nyss någon annons som berättade om att katten minsann hade en raskatt tre led bakåt. En raskatt alltså, helt ospecifikt dessutom, så det var knappast för att det fanns något speciellt utseende eller temperament eller så utan bara rakt av insinuerande att den var "finare" iom att den hade en i släkten som minsann var RAAASKATT. Som om det vore katternas motsvarighet till kungligt blod. Som om det var skillnad i värde. Blir så less på folk. En katt är en katt. Basta.

Håller med om at hus/bondkatter kan vara och är minst lika fina som raskatter. Enda skillnaden är att när du kper en raskatt så kan du ställa krav. Du har en stamtavla så att du kan frlja kattens linjer bakåt, därigenom kan du kolla anlag för ärftlia sjukdomar och krva att föräldrarna är testade för detta. Du får också en veterinärbesiktigas och vaccinerad katt så att du vet att den är frisk när du köper.Det är därför man aldrig skall köpa en renrasig katt utan stamtavla (stor varning för oseriösa uppfödare) + att du kan bestämma dig för en ras med ett specifikt utseende och temperament. Och det är därför de kostar mer. Däremot borde huskatter vara betydligt dyrare och mer krav borde ställas på säljarna. Då kanske man skulle sluta producera kattungar för att de är söta och tänka till att man måste kunna hitta hem åt dem med.

#9 Syftade här mest på uppdelningen mellan "blandraskatter" och huskatter. Men iofs tycker jag att det är skevt att dela in katter överhuvudtaget. Jag tycker alla borde kräva minst vaccinering innan en katt flyttar in hos dem, särskilt om de har katt sedan tidigare. Som jag skrev i en annan tråd funderar jag också på om det kan vara idé att kräva kastrering av mamma katt.

#10 Håller med dej precis… tycker inte att det ska va skilnad mellan blandras och huskatt… och det är det ju inte heller blandras=huskatt oavsett om man vet vem mammakatt är. och jag tycker också att många som annonserar om huskatter borde kastrera mammakatt sen. Fast samtidigt vet jag inte om man borde kräva det i längden.. Som läget är just nu så är det fullkomligt idiotiskt att medvetet ta kattungar ur en huskatt, då det finns så många hemlösa. Men samtidigt så är det ju en charm med huskatter och det vore hemskt om det skulle försvinna helt.

#11 Detta är iite OT men jag är lite radikal i frågan och tycker att alla bör kastrera sina katter, huskatt som raskatt. Tycker det är knepigt med husdjur öht, men anser att vi har ett ansvar att ta hand om de som finns och när det gäller katter är behovet som vi alla vet bedrövande enormt. Och precis som du säger är brandras=huskatt, men ändå finns kategorin blandras på kattmarknad.com och många på t.ex. blocket framhärdar ivrigt att de säljer blandras mellan t.ex. perser och norsk skogkatt.
Bilden jag ser är att det finns en statusskala med raskatter i topp, "blandraskatter" därefter och huskatter (som ofta brukar kallas bondkatter) längst ner i botten. Man ser det rätt tydligt på prisbilden. Raskatter går på några tusen, "blandras" kring tusen och huskatter ofta för minimisumman 100 kr.

# tja så radikal är jag inte.. men jag kan hålla med att alla katter som inte skall användas i seriös avel (dvs medvaccinering och tester mot ärftliga sjukdomar) skall kastreras ovasett om de är raskatter eller inte. + att alla huskatter borde kastreras i dagsläget tills hemlösesituationen löser sig.
Att börja stoppa seriös uppfödning av katter kommer bara att sänka kattens status i längden, man måste komma ihåg att seriösa uppfödare säljer sina katter till seriösa hem och har uppföljning på sina katter och många gånger erbjuder sig att köpa tillbaka katter om köparen inte av någon annledning kan behålla den. Dessutom så är det ju så att många "blandraser" säljs dyrare på blocket och är vaccinerade just för att de är blandraser, vilket man kan tycka vad man vill om men de katterna säljs ju inte till underpris på samma sätt. Och att de bidrar till att höja priserna på vad folk är villiga att betala för en katt är ju positivt då det i längden höjer statusen för alla katter.
Personligen tycker jag dock att det är fel att göra klassskillnader på katter beroende på vem deras mamma är eller om de har lång eller kort päls. Raskatter är och ska vara dyrare för att du har just den kontrollen att du vet vem föräldrarna r och för att uppfödaren tar ett ansvar för djuret.