Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 831 ggr
Allamej
0

Omplaceringsservice?

Nu är det så att en tjej som bokstavligen håller på att driva mig till vansinne med alla sina idéer om djur har kommit på ytterligare ett projekt…

Hon har startat en omplaceringservice där man får lämna in djuren till henne. Om hon anser att djuret är bra så använder hon det i avel… om inte så säljer hon dom till någon annan. Priserna varierar från 45 kr för en gammal råtta till 2000kr för en större papegoja…

Hon kastrerar inte. Hon vaccinerar inte. Och hela hennes lägenhet (där djuren skall vara) luktar piss.

Detta är flickan som nu har sin okastrerade hankatt till salu… han har antagligen just precis blivit könsmogen och pengar är inget hon vill lägga ut på sina djur.

Detta är flickan som sålde en råtta som "pratade mycket" till en vän till mig. Denna råtta var så sjuk att han knappt kunde andas och med det aggressiv… så min vän var tvungen att fara på sjukhuset efter att han huggit henne.

Vad kan jag göra? Vi har kontaktat djurskyddet men dom jobbar inte direkt fort. Kan jag polisanmäla? I så fall, vad ska jag anmäla för?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lena
0

Oj det här var alarmerande! En anmälan till Miljö och hälsa som du redan gjort kan kompletteras med en polisanmälan. Man kan sedan stöta på djurskyddsinspektören med jämna mellanrum. Det är även bra att så många som möjligt anmäler. Din kompis som köpte den sjuka råttan kanske kan få ett intyg från veterinären över hur illa ställt det var. Sådant kan hjälpa. Men jag håller med dig, myndigheten jobbar inte alls så snabbt som man skulle önska i liknande fall. Har vederbörande de tillstånd som en sådan här verksamhet kräver kan man undra?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

det enda du kan göra, är att anmäla igen till Miljö! dessutom, så får du hota med, att görs inget, så ta kontakt med länsveterinären. Du menar att det luktar fi donc i lägenheten? Kontakta hyresvärden. Då går det under sanitär olägenhet. Det har inget med djuren att göra, men det är ett sätt att angripa problemet från två håll. Ingen hyresvärd vill ha en förstörd lägenhet. Hur mår djuren? är de i gott skick vid en inspektion, så kan djurskyddet inte göra något…..Polisanmäl, ja visst. Allt som alarmerar är bra

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

det enda du kan göra, är att anmäla igen till Miljö! dessutom, så får du hota med, att görs inget, så ta kontakt med länsveterinären. Du menar att det luktar fi donc i lägenheten? Kontakta hyresvärden. Då går det under sanitär olägenhet. Det har inget med djuren att göra, men det är ett sätt att angripa problemet från två håll. Ingen hyresvärd vill ha en förstörd lägenhet. Hur mår djuren? är de i gott skick vid en inspektion, så kan djurskyddet inte göra något…..Polisanmäl, ja visst. Allt som alarmerar är bra

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Hon lär inte ha tillstånd för detta, och det måste man ha. Så gå på kommunen och be dem kolla upp det hela. För att ha omplcaeringar med mera krävs det just de, tillstånd. Det kostar så hon lär inte vara intresserad av det :-). x-antal tusen. Be dem att gå dit oannonserade. Då med polisens hjälp. För de måste ha polisen med sig för att komma in oannonserade. Skriv ner allt i anmälan. Om du kan, ta foton av det hela. Det underlättar. Få intyg från den som köpte råttan samt gärna från veterinären. Ju bättre underlag, desto snabbare resultat blir det. Kolla även med länsveterinären om hur de tycker att du ska gå tillväga. För om de hjälper till så går det nog blixtsnabbt.

Sedan finns det andra lagar, som jag antar ligger på jordbruksverket hemsida numera. Kan ha sparat det på min dator också, ska kolla. Återkommer. /Vanessa.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Du anmäler för brott mot djurskyddslagen och… får kolla vad det heter. /Vanessa

vanessa
0

Hur har det gått? /Vanessa

supermoccine
0

Oj, detta var skrämmande! Har missat denna tråden och undrar nu också hur det har gått.

anniii
0

Jag med… Man slutar aldrig att förvånas över vad folk gör för att tjäna pengar… Idiot! Hoppas att hon är anmäld till både polis och kommun!