Kattkommando Syd?
Vad har ni för erfarenheter kring att vara stödhem alt permanent hem för en katt från KAttkommando Syd? Hur funkar det med support, är kontaktpersoner lätta att nå osv? Söker som sagt en hittehemskatt och har lite specifika krav och skulle gärna prova att ha katten hemma hos mig en period för att se till att vi verkligen är rätt för varandra, särskilt eftersom jag bor tokigt till utifrån KKS områden och man kanske inte har möjlighet att träffa katt och kontaktperson innan ev. leverans. Har nämligen hittat en superfin kisse på deras hemsida, men vill gärna höra era åsikter och erfarenheter innan jag kontaktar dem.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Skulle inte rekommendera dig att var jourhem till dem om du inte bor i närheten. Och du kan inte bara ta en katt på prov utan katten kan behöva stanna i många månader, år hos dig. Det är svårt att hitta nya hem och det finns få jourhem så det är ju inte bara att flytta katten om det inte skulle fungera.
Du har ingen möjlighet att träffa katten innan eller kontaktpersonen om du inte bor i närheten.
Du får ta allt ansvar gällande katten med veterinärbesök om katten blir sjuk, ska kastreras, årliga vaccinationer mm
Hjälp ett katthem/förening nära dig istället. Och är du osäker så välj ett katthem som då har större möjligheter att ta tillbaka katten.
Självklart tänker jag inte vara jourhem på begränsad tid, utan isåfall tänker jag ha katten hos mig tills dess lösning/nytt hem uppenbarar sig, MEN om katten verkligen har de kvaliteter jag önskar vill jag ju såklart behålla den. Det var mer så jag menade. Nej, precis och därför vill jag vara jourhem till att börja med så att det inte är definitivt OM det nu inte skulle kunna funka, även fast kissen självklart som sagt får bo hos mig tills nytt hem kan erbjudas. Allt ansvar gällande katten är jag självklart beredd att ta, det trodde jag inte att det förekom annat. Saken är den att de katthem jag har nära mig för tillfället inte har någon katt som passar in på mina önskemål, det har jag redan kollat upp. Dit jag sedan ska flytta finns inga aktiva katthem tyvärr.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag tycker absolut att du ska kunna ta en katt från Kattkommando Syd. Jag har bara hört gott om dem.
Det beror på vilken förmedlare det gäller. Vissa av dem är väldigt engagerade, medan andra är ena riktiga rötägg som ljuger och luras och håller på.
Jag har vart jourhem till dom och det är inte i närheten vi bor, jag hade en kontaktperson men kunde lätt ta kontakt med flera andra. Det man ska veta är bra är att man tar mycket kort skickar så dom får uppdatera o visa framstegen det är då dom lättast syns och får ett nytt hem :) Det kan ta tid för katten att få ett hem men det såg inte vi som ett hinder, jag kommer inte ihåg hur länge vi var jourhem men av kattfamiljen vi tog så hittade mamman snabbt ett hem till bonusmormor, som även tog dottern sen. En hane flytta till en tjej som jag idag jobbar med och han mår fint fint.
Jag tycker dom gör kanon jobb tar in ickeönskade katter som andra katthem inte alltid vill ta hand om. Jag har bara gott att säga om dom, så känner du att dom verkar bra för dig så kör på det man behöver inte bo så nära 😃

son jourhem rekomenderar jag dig inte med tanke på att du känner dig så osäker. De är väldigt överbelastade och har inga pengar. Blir katten sjuk så måste du själv ligga ute med pengar för akuta veterinärbesök. och om det inte fungerar så finns det tyvärr katter som suttit i jourhem i flera år utan att finna egna hem. Att adoptera för alltid är däremot bra. men du verkar för o säker för det , Den förmedlare jag hade när jag hade jourkatter var lätt att få tag i men däremot las de inte ens ut på hemsidan på ca tvåmånader… Andra förmedlare verkar lögn att få fatt i vad j ag läst i komentarer om dem…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Garderob, jag tycker du själv ska kontakta KKS och tala med den som är förmedlare och bilda dig en egen uppfattning. Mina egna erfarenheter av KKS i skilda frågor är de bästa och jag står helt fri i förhållande till KKS.
Ja det håller jag med #7 om att man ska bilda sin egen uppfattning. Det kan säkert variera lite mellan förmedlarna hur det fungerar. Det finns många mycket seriösa inom föreningen och säkert några som kanske är mindre bra. Bor du i Skåne? Det finns ju ganska många föreningar där nere att välja på i så fall.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Om man känner sig osäker, ffa om osäkerheten rör om man kan/vill behålla en katt en längre tid kan det vara klokt att välja att vara jourhem för en förening som geografiskt ligger nära den egna bostadsorten. Att bo i Haparanda och katten ska transporteras från södra Sverige kan bli problematiskt. OBS! Detta var bara ett exempel. Jag vet ingenting om var TS bor.
Medarbetare Hittekatter iFokus