Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2137 ggr
SaraC
0

Katt som bits/tuggar

Har ställt frågan inne på Katter men tyvärr inte fått något svar så nu provar jag här med.

Har en kattkille på 4 år här hemma. Han flyttade hit när han var runt året gammal och har ända sedan dess haft en ful ovana - han tuggar på allt och alla. Möbler, saker, folk Galen

Vi har väl försökt att säga nej och till exempel sluta klappa honom om han tuggat på oss när vi klappat honom. Det har inte hjälpt och vi har väl lite låtit det vara. Nu har vi en dotter på 3 månader och det går ju inte att han tuggar på henne. Han biter inte direkt hårt, men det känns ju.

Behöver tips på hur vi får honom att sluta med detta.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jourhemmet
0

Har du varit hos veterinär för undersökning av hans tänder? Det kan ju vara så att han har ont.

SaraC
0

#1 Vi har tagit upp det med veterinären och denne har kollat genom vanlig undersökning och tyckte inte vi behövde kolla upp det närmre.. Tror inte heller att han har ont, han gör det nästan alltid när han myser/mår bra..

Alexej
0

Är det en inne-eller utekatt? Kanske nånting han saknar men gillar? Tugga på grenar eller så? Jag har ingen katt som tuggar på allt men kan tänka mig att han kanske fick den vana som kattunge. Kanske några hårda hundgodis? Såg att man kan göra själv kattgodis av tex ungstorkad lever. Jag har en katt som gillar morötter-fast han gillar nog de flesta grönsaker.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Naquita
0

En del katter bara kärleksnaffsar när de blir helt till sig, haft några stycken här😃

SaraC
2

#3 Inne. Vi har gett honom egna saker att tugga på och då tycker han dom är roliga ett tag sen bryr han sig inte mer. #4 Ja, precis, det är kärleksbett. Bara det att han biter så hårt ibland och det blir lite fel på en liten bäbis. Nu försöker vi vara hårda på att säga nej och gå undan när han gör så, för att han ska förstå att man slutar gosa med honom då. Men det vete sjutton om han förstår något av det ;) Han är världens snällaste katt och vill absolut inte göra någon illa. I övrigt verkar han förstå att bäbisen är liten och ömtålig och är försiktig runt henne.

iampinkbear
4

Jag vill först och främst bara säga att jag tycker att ni är väldigt ansvarsfulla som frågar om svar här istället för att genast försöka göra er av med katten. Oftast när något sådant här händer så finns det en relativt enkel lösning, även om det kan ta lite tid ibland. Ta er tid att försöka kartlägga kattens beteende, NÄR tuggar han och på vad? I vilka situationer sker det? Tuggar han främst på era händer, på möbler eller på mindre föremål? Sker det oftare precis när han har lekt och är lite uppspelt eller snarare när han har varit ensam ett tag och har "tråkigt"? Försök att avleda honom när ni upptäcker honom, ta fram en vippleksak och börja leka med den istället eller kasta iväg en plingande boll om han tycker att sådant är roligare. Avbryt mysstunden direkt om han biter er i händerna, visa att det inte är ok.

SaraC
2

#6 Tusen tack för ditt svar! Det får bli lite detektivarbete närmsta dagarna :) Vi kommer självklart inte göra oss av med honom. Det är ju bara lite extra krångel för oss vuxna som det är nu.

iampinkbear
1

#7 Ingen fara. Jag har själv haft en katt som var en "bitare" som liten så jag vet hur jobbigt det kan vara. :)

IceJossan
1

Tuggande katter har jag haft jag med - vissa ger kärleksbett löst, andra hårt, vissa ska gnaga på allt de kommer åt!

När jag hade två galna kattungar/ungkatter på jour så släpade jag in ett halvt slyträd med avsågade grenar på så att det blev hanterbart. Dessa stumpar, samt de smalare små grenarna/skotten var oerhört populära att gnaga på! Testa det till din kisse, det kanske är precis vad han behöver?? :)

AlexKatt
0

Vet ni när han skiljdes från mamman? Vissa katter bits lite hårdare då de av mamman inte hann lära sig dessa gränser. Önskar er lycka till!

SaraC
0

#9 Tack för tipset! :) #10 Nej, det vet jag inte, men det är ju mycket möjligt att han kan ha blivit åtskiljd för tidigt. Tack!

SaraC
0

Det är när han vill ha uppmärksamhet som han (främst) tuggar och har sig. Säger man nej och går ifrån verkar det inte fastna överhuvudtaget på honom..

IceJossan
0

En "bank i skallen" då? Alltså att man med ett finger duttar till i pannan eller på nosen så att han hajjar till?

Knäpp med fingrarna?

Fräs? Många katter som inte begriper ett "nej" fattar bättre om man fräser, morrar, varningsjamar och "puffar" precis som katter gör mot varandra när de blir arga.

SaraC
0

#13 Ska testa!

SaraC
3

Igår petade jag till honom lite samtidigt som jag sa nej och sen gosade vi faktiskt en bra stund normalt! Vet inte om det bara var en slump men det har i alla fall inte hänt många gånger förut!

SaraC
8

Det här gamla inlägget kom upp av en slump och jag måste bara berätta att det har gått jättebra med katten (katterna) och bäbisen som nu är 1,5 år! Dom är de bästa av vänner idag!