TÄNKVÄRT
Att tänka på!
Nu har det varit några veckor med hetsiga debatter om katter och katternas status i samhället. Jag tänkte bidra med lite kunskap och förhoppningsvis får jag polletten att trilla ner hos några J
Katten är ett djur som i dagens samhälle har fruktansvärt låg status, folk vill inte betala mer än 100 kr när de ska köpa en katt. De går till en bonde eller köper via blocket. Folk vaccinerar inte sina katter årligen, kollar inte upp tandhälsan hos veterinären och kastrerar dem inte. Hundar däremot lägger vi tusenlappar på i inköp och de tas ofta omhand bättre. Här nedan följer myter som är spräckta av veterinärer och beteendevetare:
1. ”katten behöver få en kull innan kastrering” – Nej det behöver den inte, en katt längtar inte efter barn som vi människor gör, det är ett primitivt beteende!
2. ”Katter klarar sig själva” – Nej det gör de definitivt inte! Man kan inte lämna katten efter vistelsen i sommarstugan och tro att den automatiskt börjar jaga för överlevnad. En katt som är van att få mat kommer behöva det. Detta resulterar i ”sommarkatter” som inte bara förökar sig ofantligt men oftast dör av svält eller kyla.
3. ”Man kan lämna katten 1-3 dygn hemma själv med mat o vatten” – Nej det kan du inte, det är OLAGLIGT enligt djurskyddslagen. Katter ska ha tillsyn 2 ggr/per dygn alltid! Det är många som inte vet detta men NU vet ni, så att åka bort över natten utan att någon kollar till katten är ett lagbrott ni kan bli anmälda för.
4. ”man kan inte kastrera katten innan den är 1 år”. Jo absolut kan du det! I Usa visar forskning att du kan kastrera vid 14 veckors ålder. Så förhindrar man oönskade dräktigheter.
5. ”Min katt måste löpa innan hon kastreras”. Nej, se ovan nämnda svar!!
Alla dessa myter bidrar till att situationen ser ut som den gör, inte bara i Sverige men i hela världen! Sen den allra största orsaken är folks personliga egoism, att DE vill ha en kattunge kull för att ”det är ju såååå sött”. Det är det vanligaste vi som driver katthem får höra. Och de säger att de hittar hem till alla ungarna. Och visst kan de göra det. Men 3/5 ungar kanske kastreras, 1 kastas kanske ut och blir mamma/pappa till 100-tals nya ungar som föds in i hemlöshet och den siste ungen kanske hamnar hos ägare som ju tycker ”den är sååå söt” att de måste ta en kull. Och så upprepar sig historien… Man kan tyvärr inte tänka på sig själv när vi har en katastrofsituation, med över 200.000 hemlösa katter i Sverige. Då har man inte råd med att alla som vill tar en kull för att det är sött! Javisst kattungar är supersött men det är inte värt det om man tänker att din katts barnbarnsbarn kanske blir hemlös eller sommarkatt…Och ger upphov till 200 nya katter.
Sen en vanlig sak man ser på blocket till exempel är ”Norsk SkogSkatt säljes” , men den har ingen stamtavla, och pappan är okänd… då ÄR DET INTE en raskatt. ALLA katter oavsett % av någon ras är HUSKATTER! Det förstår inte folk. De köper en 50% perser och tror att det är en raskatt, medan det är precis lika mkt huskatt som katten som föddes på bondgården.
Alla som älskar katter (inte bara sina egna utan arten) vill väl höja dennes status i samhället? Då måste vi börja agera, vi kan inte tänka ”men det är inte mitt problem ju, jag vill ju bara ha kattungar EN gång”. Ta då från ett katthem, ta in en dräktig hona, en föräldralös kull eller adoptera från katthem. Och tänk på en sak. Kattungar blir vuxna, så överväg att adoptera en vuxen katt (båda mina var 1,5 år när de flyttade till mig och de är lika goa för det). De vuxna katterna sitter i flera år ibland på katthemmen för att de ”är ju inte lika söta”, men verkligheten är att så ser en kattunge ut om 9 månader..
ÅTGÄRDER för att höja kattens status:
1. - Sluta ta kullar, KASTERERA alla era katter
2. - Hjälp en katt på ett katthem, bli fadder, adoptera eller hjälp till att fixa ett hem till kissen
3. - Vaccinera era katter varje år
4. - Veterinärkolla era katter varje år
5. - Försäkra era djur!
6. - ID-märk med tatuering och/eller chip och REGISTRERA det hos SVERAK/SKK
7. - Sprid denna text så att FLER kan få reda på hur det ligger till
8. Glöm inte, ALLA har ett ansvar, alla kan inte göra allt men alla kan göra något!
Skaffa inte katt om du inte är beredd på att ta ansvar för den i 20 år framåt, det är inte en leksak man köper för att barnen tjatar, det är inte något man bara dumpar i en kartong när man har tröttnat, man slänger inte ut den efter sommaren för att man inte kan ta den med, och man dumpar den inte på ett katthem när man skaffat en hund…En katt är en familjemedlem och ska behandlas därefter!
Så ni som tror att just ER kull inte spelar någon roll, titta på bilderna nedan, någon av dessa kunde fått ett av de hemmen era kattungar fick, de hade kunnat få komma in i värmen. De 2 första bilderna är på katter från USA och den tredje är på katten Papaya som vi fick in till Djurskyddet Skånekatten, han var en övergiven, mager sommarkatt. Sista bilden är på hur min Isaiah såg ut när jag adopterade honom, mager, undernärd, smutsig och veterinären var inte säker på om han skulle överleva. Tänk på dessa katter nästa gång ni vill ta en kull kattungar för det ”är ju såå sött”, tänk på att dessa också varit kattungar nångång, de var också söta. Sen blev de vuxna och slängdes ut i hemlösheten, kylan och hungern. Tänk på det!
bilderna kom inte med, ber om ursäkt för detta, bidde en bild på mina 2 istället ^^ tekniska problem haha
det er ikke alltid bare bare så enkelt som at åke til et katthem og bare adoptera en katt. endel katthem har sine grejar, bl.a klipp ikke kattens klor hur kan du vara ute å gå med katten uten sele…det er ikke möjligt. så det er ikke bare bare å gå eller åke til et katthem og uavsett hur mkt man berättar om seg og skulle gjerne tagit med alle kissen veterinär besök og vaccinations papper. men stemmer ikke personkemin med de som har katthemmet og den intresserade så oavsett om det skulle stemme med en katt så får man endå ingen katt……….forstår du?…tyverr med så er det. visst er det jätte bra tycker jeg at man ikke lämnar kissen til hvem som helst og koller opp osv osv…absolut helt nödvendig men iblandt kan det bli for mkt.
vad menar du med att var aute och gå med katter utan sele? :)
Nä självklart inte, personkemin måste stämma, men det finns MÅNGA katthem/organisationer, och nånstans stämmer kemin nog :) Man kanske får leta lite :)
alltså med mine både katter har jeg varit med dem ute, lekt med dem og även gått ut med dom uten sele har dem gått med meg. sen har dem gått inn i buskarne som ikke jeg kommer inn i og da har jeg ventet på dem….ser ingen konstigheter med det. så om katthemspersonalen ikke tycker om deg så får du ingen katt även om katten tycker om deg……. hmmm trodde det var kissen som behövde hem og ikke personalen
aha då förstår jag :)
tycker oxå katter ska få gå ut utan koppel/sele, men inte i stan då det är för farligt :)
Katten kan bli skrämd och då har du inte en chans att få tag i den. Jag tycker det är jättebra med alla krav katthem/föreningar har.
Jag säljer aldrig katter som utekatt och kommer aldrig att göra, det är de alldeles för dyrbara för.
hadde jeg bodd i stan hadde jeg aldrig sluppet ut kissen, likeså om bodde i 1-2 våningen. nu bor jeg på bottenplan med egen altan, og kissen har möjlighet at gå ut og inn som han önsker. og ibland tar jeg også altan vägen ut tilsammens med kissen. rett ut på gräsmattan også masse buskar at gömma seg i eller busa med med matte
Nu er det så at vi går ikke ut på långa promenader om det er det ni tror neida, vi er her i området, bland husen går jeg og han från buske til buske iblandt kutar han over gräset til en annan buske eller kommer fram til meg goser lite og sen fortsetter det så. Jeg ser ingen konstigheter med det men tydeligen gör grannene det :)
ja, iblandt går han ut själv.
TS, läsvärt inlägg. Kan du posta det på kattsidor som inte har med hemlösingar att göra så kommer det sannolikt få människor som inte har samma erfarenhet som många av oss här har. Zorro2, att katthem inte vill att deras katter ska vara utekatter beror på att de allra flesta redan har en traumatisk bakgrund. Att de överlevt utomhus är egentligen inte mindre än ett mirakel. Vi vill därför skydda dem från att dödas utanför husknuten. Jag bokar regelbundet ut katter till människor som jag inte kan påstå appellerar till mig, men jag kan bortse från att de i mina ögon är något kufiska så länge jag tror att de är bra för katten. Det är trots allt inte jag och bokaren som ska kampera ihop. MEN om jag misstänker att man inte tänker hålla sig till de regler vi satt upp och som finns att läsa på vår hemsida, då blir det absolut nobben. Dit hör alltså att man låter en katt gå in och ut från altanen i ett tättbebyggt område. Sedan kan bokaren säkert vara väldigt bra på många sätt, men har vi regler så ska vi hålla oss till dem. Eller skrota dem helt. Vi kan inte hålla på att ha olika regler beroende på vem man möter.
Medarbetare Hittekatter iFokus