Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 931 ggr
bananacosmicgirl
0

Vad kan det vara?

Min ena katt, Tara, har börjat fälla väldigt mycket hår från ett specifikt ställe, på ena sidan av ryggraden ganska långt bak mot svansen. Det är inte kalt eller så än, men det ser lite tunnare ut.

Tara vill inte att jag petar på det, då jamar hon åt mig. Jag får inte kamma henne över ryggen längre, då försöker hon komma undan, vilket hon inte gör annars. Det är också en hel massa hudavlagringar/mjäll där. När jag undersökte det innan idag kände jag en några centimeter lång, ojämn sträng (rak, inte cirkelformad), kanske av håravlagringar, kanske nåt annat.

Hon är pigg, äter och dricker och leker som vanligt i övrigt.

Nån som vet vad det kan vara? Kan det vara ringorm eller något liknande? Har ju flera hittekatter, kan de ha tagit nåt med in (de har ju blivit kollade av veterinär, men…)?

anniii
0

Låter som ringorm tyvärr… Har bara sett det en gång på katt. Tror dessutom att denna katt smittade tre av oss människor för vi fick också utslag och salvor. Det var en katt från en uppfödare och inte en hittekatt och hon var vaccinerad och veterinärbesiktigad, men det kanske är lätt att missa?

bananacosmicgirl
0

Jo, jag har också kommit fram till det. Kan bara inte hitta att ringorm ska göra ont, och Tara hoppar till om jag petar på det, jamar och vill undan. Ska ringa veterinären imorgon.

Känns också som att kattungarna borde påverkats i första hand av ringorm, eftersom det ska angripa de "svagare" - Tara är ju snart ett år och i perfekt kondition… *suck*

Lena
0

Det låter misstänkt ringorm tycker jag också. Någon form att hudåkomma är det säkerligen i alla fall. Nog bäst att boka ett veterinärbesök för att komma tillrätta med problemet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anniii
0

Tror att katter kan vara bärare utan att det utbryter. Varför vissa får det och andra inte är en gåta. Hoppas att det inte är ringorm bara, det är jobbigt att sanera!

martdat
0

Ringorm är ju luftburen smitta så det KAN räcka att man träffat någon, djur elr människa ute som bär på det, både jag , dottern och ena katten har hafft det,, det blir ju en viss uppbuckning, så det kan ju vara det.. däremot gjorde det inte ont på mig i allafall,,,, det kliade messt,,, ös på potatismjöl, det skadar inte, och är det ringorm så lindrar det iallafall,, vetten bra att uppsöka så du säkert vet och kan få rätt behandling, lycka till iallfall.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marieborg
0

Länkar om Ringorm om det kan hjälpa…

Bilder på ringorm

Fler bilder

Hoppas Tara bilr bra!

Alexej
0

Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Issa
0

Eftersom hon verkar ha ont när man rör vid stället, så funderar jag på om hon inte har kunnat fått ett bett där och att det är en inkapslad böld under med var??

Alexej
0

Läste att ringorm inte gör ont, men kliar. Kollar med veten!Glad

bananacosmicgirl
0

Ringde vetten nyss. Hon trodde det var svamp eller ringorm, och sa att jag ska tvätta med Fungoral-schampo. Blir det bättre så är det ju bra, blir det sämre så ring igen… tack för er hjälp ^^

Lena
0

#11 Bra med handfast råd från veterinären. Ofta får man jobba med uteslutningsmetoden när det gäller hudåkommor.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"