Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 1180 ggr
rulda
0

Sommarkatter

Jag har funderat på detta med sommarkatter nu under semstertiderna.
Om man pratar med vuxna människor så slår dom gärna dövörat till och kör med sitt "katter klarar sig alltid"

Men hur vore det om man gick direkt till barnen istället?
Om man kan ta kontakt med tidningar som Bamse och kalle anka mfl. och ber dom på ett barnvänligt sätt tillägna en sida om just sommarkatter. Informera lite om just katter och varför dom inte klarar sig och hur man kan förhindra situationen.
För ofta så är det just barn som tjatar till sig en katt under sommaren.
Är det någon som känner sig manad till att skriva ihop ett bra brev och skicka till redaktionerna för tidningar som inriktar sig just till dom yngre åldrarna?
Jag skulle gärna ha gjort det själv men är väldigt dålig på att formulera mig i skrift.
Men jag vet att vi har riktiga profs här inne :)
Min tanke är att själva brevet ska beskriva på ett öppet sätt om kattens situation. Fakta blandat med känslor och varför vi vill att just barnen ska få ta del av detta.

Tycker du att detta är en bra ide? Vilka fler tidningar kan vi kontakta? Det blir ju långsiktigt då bäta tiden att publicera någonting som detta är i början av sommaren. Eller vad tycker ni?

Jag har hittat mailadress till bamse men inte till kalle anka men någon kanske är bättre på att söka än vad jag är?

Lena
0

Kamratposten vore en bra kanal också för dylika budskap. (Den tidningen finns väl kvar föresten?).

Sedan finns det väl en del ungdomstidningar också. Är lite dåligt bevandrad nu för tiden.

Kanonbra idé tycker jag!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

rulda
0

Hmm den fanns kvar när jag var yngre men jag har ingen aning om den finns nu :S  Ska googla :)

Erika91
0

Jag tycker att det var en jättebra idé rulda! Vem vill ta tag i saken?

Jag läste en gamal bamsetidning (kom inet ihåg redigt var det var för tidning) i sommras hos farmor och på baksidan var det en insändare om sommarkatter :) Den var faktisk bra skriven och den var publicerad 1975 tror jag att det var.

Erika91
0

Kamratposten fanns för fyra år iaf ;)

rulda
0

#3 jag hittade en pytteliten insändare i en kalle anka tidningar från 1980-någonting så lite har ju funnits genom åren (men inte myket)

rulda
0

http://www.kamratposten.se/

Den lever fortfarande :)

Erika91
0

suveränt :D
Lyckoslanten är också en bra tidning att få med om sommarkatter är. Den får allla elever från trean till femman gratis i skolan.

rulda
0

Finns det inte en tidning som heter glöd också?

Erika91
0

jo :D Den läst ejg i torsdags - mend et är prat om att den ska läggas ner :/

Alexej
0

Kanonbra idé!

Kommer ihåg en bamsetidning om mobbing. En svart kanin bland alla vita och ingen ville leka med honom. Den var souverän skriven och gjorde stort intryck.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

rulda
0

#10 jag har också något minne utav detta… bamse tidningen är väldigt bra på att berätta om allvarliga saker för att det ska passa barn.

Någon som känner sig manad att skriva ett brev?

Thesslund
0

Mycket bra idéGlad

vanessa
0

Väldigt bra idé. Det finns fler tidningar, som dessutom är inriktade på djur. Som "Pets", tror jag att en av dem heter.

Om ingen annan känner sig manad kan jag skriva. Men det kan dröja en vecka eller två innan det kommer iväg. För jag har ganska fullspikat just nu. Sätter upp det på "Att göra listan". Men om någon annan vill göra det så släpper jag gärna till den. /Vanessa.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

rulda
0

#13 du får jättegärna ta på dig att skriva, som sagt är jag inte den bästa på att formulera mig i ord.
Jag ska ta denna vecka till att leta e-mail adresser till olika tidningar (ska in å kika på pressbyron och se vad det finns)

vanessa
0

Leta tidningar du, så ska jag försöka trolla med tangentbordet. Men som sagt, vill någon annan så lägger jag gärna undan tangentbordet för er skull. /Vanessa

Lena
0

#6 Vad bra att kamratposten fortfarande existerar!

#7 Lyckoslanten ja det är ju rena rama nostalgi kicken detta! Väcker gamla barndomsminnen. Är själv uppvuxen med Spara och Slösa. Kul att den också finns kvar. Helt klart också en bra tidning att ha med om hittekatter / kattens status osv.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
0

Kanonbra idé!  Har letat efter Bamsetidningens hemsida men hittar ingen, bara en massa andra sidor om Bamse bl.a. den här som förklarar stammning. Det vore ju kanon om dom skrev en berättelse om sommarkatter och hemlösingar…

http://www.anita.se/bamse.htm                 + den här

http://www.magazino.se/magasinet-bamse/

Ringde min dotter som pren. på Bamse åt barnen och hon hittade den här mejladressen……. kanske nåt……

bamse@eggmonts.se

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

rulda
0

#17 det var den adressen jag hittade till bamse tidningen fast bara med ett g :P

Erika91
0

En till djurtidning är ju Mina djurvänner!
Den älskade jag när jag var yngre!
Maskot finns också.

#10 Att de gör en sådan berättelse om sommarkatter/katters status vore ju suveränt!

rulda
0

#19 maskot hade jag helt glömt bort :)var medlem i den klubben när jag var mindre

vanessa
0

Okej, har börjat med detta lite. Ska jag skriva ett brev som är med fakta om vad som sker överallt i landet. Sedan kanske skriva en berättelse om en sommarkatt. Jag vet inte.

Vad tycker ni, hur ska jag hantera det hela? /Vanessa

rulda
0

En jättebra ide om att skriva en berättelse om en sommarkatt. Tycker att du ska ta upp fakta och vad som händer med en katt. Alla faror där ute.
Varför vi vill nå ut till barnen om denna hemska sanning.
Inte bara siffror och statestik utan även den käsnlomässiga sanningen. Att katter också har känslor.
Vad barnen kan göra för att hjälpa till att påverka hur katten i hemmet behandlas.