Prislapp på katter - artikel!
Ordföranden i Olofstorps Djurskyddsförening i Blekinge uttalar sig i denna artikel om priset på katt och sommarkatter.
Citat: "En hund som är värd 5 000 kronor överges inte i en skogsdunge. En katt däremot, är i princip gratis. Kattungar har börjat säljas som ormmat. Fyra, fem kattungar för tio kronor styck blir billig föda. Priserna bör höjas för att katter ska ses som lika värdefulla djur som hundar."
Receptet enligt ordföranden är att ingen katt säljs för under 100 kronor. Personligen skriver jag under på det mesta i artikeln, fast tycker priset är på tok för blygsamt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, priset är för lågt. Men de kanske väljer att gå ut lite försiktigt? Men 300 vore bättre….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Priset är för lågt, men det är en start i varje fall. Tycker också att de ska säljas id-märkta, vaccinerade om de är kattungar. Vuxna kastrerade. Då skulle priset gå upp automatiskt. Men det får jag drömma om … /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag läste också den artikeln när den publicerades och jag reagerade också på det uttalet om priset. Det håller inte riktigt med det andra som sägs i artikeln.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

100 kr är en löjlig summa! Vad är meningen med att komma med förslaget när en hundring sätts som förslag? En katt ska inte kosta mindre än de gör hos de olika katthemmen, d.v.s. runt 600-700kr. Och även då tycker jag att de kunde ha varit dyrare. De lever ofta dubbelt så länge som hundar och att de skulle vara mindre sociala är ingen anledning till att hålla ett lågt pris! Dessutom finns det massor av katter som beter sig som är hur sällskapliga som helst, och de som inte är det är minst lika underbara, det finns en charm med det med. Nej, förslaget tappar cred i mina ögon när de fegar så med priset. Jag tycker inte att det finns nån anledning att "börja lugnt", detta skulle ju ha gjorts för länge sen!