Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 4607 ggr
Alexej
0

Sessan är döende!

Jag har sedan några månader 2 honor från KKS.

Sessan, 18 år och hennes dotter Ronja 17 år. De kommer från ett skilsmässahem, där kvinnan flyttade och mannen ville inte ha de. Först var de hos ett jourhem, men blev bara attackerad av katterna där och levde då i ett litet kök. Såg hjälpannonsen på kattakuten och erbjöd mig.

Ronja försvann efter 2 veckor eller nåt, men jag har sett henne ofta nu vid vedboden. Hon vill inte låter sig fångas in. Men hon ser väldigt välnärd ut, antar hon kommer in på nättarna och äter. Har kattluckan och köksfönstret är alltid öppet. Men hon var väldigt bitchig, fräste också mot hennes mamma. Inte för att hon var rädd, bara sur hela tiden.

Hennes mamma däremot är superkelig och snäll. Sitter jämt vid datorn och tiggade min mat.

Men igår var hon jättesvag, kunde knappt gå. Ville inte äta eller dricka något. Först ville jag åka med henne till veterinären, men fattade också att hon inte är sjuk. Hon är döende pga äldern. Hon har inte ont. Hon är pigg så, hon lyfter på huvud, men förvägrar all mat och vatten. Omöjligt att tvångöppnar munnen, hon bet mig. och tittar med sina stora ögonen arg på mig. Jag låter henne dö. Hon låg hela natten i min arm och jag grät och vi pratade om hur det var när hon föddes, hur hon lekte med sina syskon och var en lycklig kattunge. Jag vet ju ingenting om hennes liv, men hittade på. Hon är väldigt lungt nu och sover mycket, ibland blir hennes andning snabbare. Hon kan inte alls gå mer och vill det inte heller. Nu ligger hon i trädgården och kröp fram till korgkanten och la huvudet på gräset. Jag vet inte ens om hon var inne-eller utekatt, men hon älskade hos mig att ströva lite i rabatterna och ligger i solen.

Jag är lite sur att hennes dotter finns bara 30 m ifrån henne och gömmer sig, men samtidigt tror jag att Sessan mådde bättre utan sin fräsande dotter.

Jag hoppas att Sessan hade ett bra liv, hon får iaf en bra död.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vargmamman
0

*gråter* ho blev en väldig gammal dam och hon kommer ,som mina döttrar säger,till djurhimlen och får leka med alla andra djur..ååå ma blir så ledsen..

MariannE11
0

vad tråkigt… men hon låter som hon får det bästa slutet….så skönt att höra att hon är hos dej i den svåra stunden….kram på dej o puss på missenosen…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

anebit
0

"snyft" "snyft"   Varför måste våra älskade katter bli gammla och dö?     Jaja, jag vet,  egoistiskt tänkande……………Gråter

Så bra du är landfreak med henne. Ett helt värdigt och mjukt slut för henne och så skönt hon haft hos dig sina sista år.  Hon vet!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

martdat
0

usch ja, inte länge sen jag var med om samma sak,, jobbigt att e sin vänn dö,, men det finns inget man kan göra åt det tyvärr, hon fick leva ett bra liv hoss dej åtmindstone den sissta tiden,, KRAMAR från mig o kissarna!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Bara att det tar sä långt tid att dö. Var säkert i natt att när jag vaknar kommer hon ligga där död. Det är så att säga oförändrat hela tiden. Alla är tysta här. katterna är lugna, tom hundarna är lugna och jag gråter hela tiden. Springar ut hela tiden för att titta efter henne.

Det är ju lätt med aktiv dödshjälp för katter-spruta genom vterinären. men samtidigt tycker jag att döden måste få den tid den behöver och hon lider inte. Det är jag säkert på.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Så gott att Sessan finns hos dej…hon får känna sig trygg o älskad in i det sista..så svårt att behöva uppleva när livets slutskede gör sig gällande…du har allt vårt stöd här inne..

Många varma styrkekramar..

Sidentass

Titti
0

Åh, vad ledsamt. Det är nog så att det är dags för Sessan att tassa iväg till katthimlen. Hon får ett lugnt och värdigt slut på jordelivet.

Många tröstekramar och styrkekramar från oss.

//Titti och Vimsan

Började tänka på min förra katt Miran. De tre sista dygnen låg hon och bara suckade. Hon åt inget, drack inget och hade inte ont (inte vad jag märkte i alla fall). Bara väntade. Men jag höll henne inomhus (hon fick ligga i duschkabinen - favoritplatsen) för min mamma berättade att när kattor håller på och dö så går dom gärna och gömmer sig. Nu i efterhand så kändes det skönt att jag var hos henne de sista minuterna också.

Alexej
0

Tack för alla tröstande ord!Gråter

Hon kan inte gå nånstans mer, hon har inga krafter i sina ben. Men hon lyfter huvud när jag kommer och tittar på mig. Nu ligger hon i kvällssolen och ser ut att mår bra.

Jag hoppas att hon nu i sina tankar är en liten kattunge igen, med sin mamma i närheten och sina syskon omkring. Då när hennes värld var ny och spännande och det inte fanns något ont i kattvärlden.

karins
0

Vad ledsamt Landfreak! Så skönt för henne att du finns där nära och att hon tryggt kan tassa vidare bortom regnbågsbron! Många styrkekramar till dig!

marieborg
0

Gråter Va ledsen jag blir men samtidigt så glad att hon har dig som kan ta hand om henne och vara med till sista andetaget. Hon känner all den kärlek du ger henne och känner sig trygg och kan somna in i frid! Så otroligt fint du tog hand om dem!

kramar till er båda

elena
1

Låter konstigt att en katt på 18 år ska dö av ålder. Katter kan bli betydligt äldre.  Du kan ju inte veta säkert om hon är sjuk?

Jobbar själv inom sjukvården och de gamlingar som dör där har  nästan alltid ont men orkar eller kan inte alltid visa det. De får morfin som lindring. Sen får de även dropp. Inte för att förlänga liv men för att slippa dö av törst som ska vara väldigt plågsamt.

I djurskyddslagen står det faktiskt att man är skyldig att  vidta åtgärder att ge djur vård eller avliva.(9§)

Alexej
0

Det är klart att jag skulle kunna åka med henne till veterinären, där hon får dropp och medicin och allt och kanske lever ett halv år till eller mer.

Men jag gör det inte för jag känner att hon dör av åldern. En hel lugn död. Hon har inte ont, där är jag säkert på och hon lider inte. Jag har inga stora erfarenhet av gamla katter, men är sjuksköterska själv och har upplevt döden alldeles för ofta.

Har inte en katt rätt att uppleva en fridsam död?

Jag tror att djurskyddslagen gäller lidande djur. Men om jag bara skulle märka att hon inte mår bra längre ska jag såklart åka in med henne.

essut
0

#11. Varför stressa henne med att åka till veterinären, låt hon få somna in där hon trivs. Hon kanske inte har ont alls, det kan man aldrig veta. 

Man blir ledsen när ens katt blir sjuk, det var inte så länge sen min Tusse fick somna, och han blev ju nästan 15 år.

Alexej
0

Sedan det med att hon ska vara 18 år, det är ingen som vet säkert. Kanske hon är yngre eller äldre.

Och vatten försöker jag ger henne. Bara några droppar vid munnen, hon gillar det inte, men det måste hon.

anniii
0

Stackars lilla kise, så ledsamt… Gråter Men hon får ju en bra sista tid och det är det man får trösta sig med…

karins
0

En katt på 18 år är ju en gammal katt. alla katter blir inte 20 år eller mer. Låt katten få vara hemma om hon inte ser ut att lida och låt naturen ha sin gång. Det är något vi inte rår över. Jag tycker Landfreak gör rätt. Kram till både henne och Sessan!

Jenna-Gun
0

Kram till dej Landfreak

maggan47
0

Jag tycker också du gör rätt, en katt på 18 år ÄR en gammal katt, och visst ser man om en katt har ont, min Sara 13 år som fick cancer i njurarna, med snabbt förlopp, såg jag att hon fick ont, och hon fick somna in hos veterinären, sedan röntgen visat cancern. Min Lucas däremot, som lever med dåliga njurvärden på grund av ålder, blir 20 år på tisdag , äter, dricker, och sover mycket ser jag att han inte har ont, han kommer säkert bara att somna in, katter lägger sig ofta bara i något gömsle kram Maggan47

miranda1
0

tycker också du gör rätt Landfreak, fast vänta inte för länge, hon behöver inte vänta i dagar på att tassa vidare, det blir plågsamt…. tycker jag. Kanske finns det veterinär som vill åka ut till dig för att somna in henne om det behövs?

Kram till dig och Sessan

Lena
0

Ja 18 år är en hög ålder för en katt. När kissen är gamla och döden är väntad samt att allt går sådär lungt och stilla är det oftast humanare att de får somna in hemma och slipper stressen att åka iväg till veterinären. Det har hänt en gång att en gamal katt jag hade, Tina, somnade in hemma. Det gick också så där lungt tillväga. Begravde henne sedan i en vacker skogsdunge. Oftast blir det mera plågsamma situationer som gör att veterinärbesök blir nödvändigt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Hej, tack till alla.

Sessan är död nu. Hon låg i mina armar och började plötsligt krampar. Kunde knappt hålla henne, hon kissade på sig, kanske bara i en halv minut, men kändes jättelänge. Då ångrade jag totalt att jag inte hade åkt med henne till veterinären. Men sedan sträckte hon på sig, gnyde lite och började spinna. Hon spann aldrig annars. Hon låg i mina armar och spann och var totalt avslappnad. Och sedan dog hon bara. Nu vet jag att jag gjorde rätt. I morgon ska jag begrava henne under min körsbärsträd.Gråter

Lena
0

#21 Det är normalt att det blir sådana där kramper i det sista. Även vanligt att katter spinner när de ska dö. Nu vet du att hon har det bra i landet på andra sidan.

Sov sött lilla Sessan under körsbärsträdet!

Kram Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut
0

Vila i frid Sessan…Vad skönt att hon fick somna in hemma..

Förstår att du är ledsen nu. kram på dig.

anebit
0

Sov sött lilla Sessan där på andra sidan regnbågsbron….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d54a6225-0dbd-40e8-89d3-d8684846c61a&Filename=Rasmus + KKS möss 015.jpg)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

miranda1
0

Sov gott lilla Sessan…. Gråter 

Vad skönt att hon fick somna in hemma i trygghet = du.

Kram Miranda

elena
0

#12 Skrev inte alls att du skulle in till vetten för att förlänga liv. Det missförstods förstås. tyckte du kunde tagit hem en vette till henne.

Djurskyddslagen gäller inte bara lidande utan som är sjukt skadat eller genom sitt beteende visar tecken på ohälsa.Tur i oturen att det gick så fort. Tack för mig.

Naquita
0
karins
0

Så skönt att hon fick somna in i din famn. Förstår att du är ledsen nu. och jag känner verkligen med dig.

Titti
0

Sov gott, Sessan. Sov i ro.

Jag har tänkt på dig jättemycket idag Landfreak59. Hur tungt du har det. Alla kattor borde få dö på det här viset.

//Kram från Vimsan och Titti

[helenal]
0

Vilka sorliga bilder men man såg att hon såg ut att må bra hos dig!" tur att du fanns vid hennes sida dem sista andetagen hon tog!

siberlina
0

jag  tycker   du jorde  helt rätt, jag tror  man känner  det skälv om  man  älskar  katter.men det är jobbigt  hur man än  gör,

sköt om dig

Engla
0

Så sorgligt. Jag blir alldeles tårögd. Kram till er och kram till Sessan som nu myser runt i Nangijala. Gråter

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

maggan47
0

sov gott lilla Sessan, nu finns du bortom regnbågsbron Maggan47

och många kramar till digLandfreak59

vanessa
0

Nu tassar hon fritt i himlen, i solsken när hon vill och i skugga när hon vill. Tänker på dig Landfreak. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vargmamman
0

vila i frid sessan..hälsa kajsa i himlen om du träffar henne:)

Alexej
0

Tack alla ni.

Det här var inte lätt. Jag sa en gång att jag ville ha nån typ pensionärshem för katter, men inte tänkte jag så mycket på döden då. jag måste lära mig mer om det. Sedan den moraliska aspekten, hur mycket vi som människa får ingriper i dödens gång. Jag är extrem motståndare mot avlivning (undantag så klart när katten är sjuk eller skadat) just för att vi människor lätt tror att vi kan bestämma över andra eller vet så mycket mer. Använder vår makt på fel sätt. Det är nåt med respekt. Samtidigt är jag för aktiv dödshjälp för människor. Katter kan inte uttrycker sin önskan, det är där vi måste kanske ingriper och bestämmer, men när blir det rätt eller fel.

När jag jobbade inom vården såg jag många människor dö och fick också den känslan att en människa fick nån slags ro till slut, en bra avslutning som kanske är viktigt. Det var kanske då när Sessan började spinna. Och jag kunde prata till henne och berätta vad som väntade henne. Och vem. Jag vet att min kille finns där nånstans och kommer att ta hand om alla mina katter, kanske hennes mamma och många andra katter finns också där och väntade på henne. Jag antar hon hade ett bra liv jämförd med så många andra katter som inte fick leva sitt liv färdigt.

Jenna-Gun
0

Tröstekramar till dej.

Sessan har det bra nu.

Vila i frid.

Jenna:(

JosephineF
0

Kram på dig Landfreak. Det finns värre öden för en katt än att få dö i någons armar med kärlek omkring sig och bli SAKNAD när man tassat vidare. Du är en klippa för många katter!

emjon
0

Beklagar sorgen över Sessan och det är alltid svårt att skiljas. Nu har hon det bra i regnbågslandet.För egen del skulle jag aldrig kunna se min kisse dö så långsamt utan jag hade tagit hem en veterinär och hjälpt kissen.

Har också varit med om fruktansvärt jobbiga avslut på livet för människor bland annat min mamma och kunde då inte göra något för att hjälpa. Att få hjälpa mitt älskade djur till den sista vilan ser jag inte som något maktmissbruk utan bevis på min kärlek.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

hadrianus
0

Så sorgligt! Tack för att du gav henne ett värdigt slut!

Sidentass
0

En varm kram till de Landsfreak…det är med tår i ögat jag tar del av att Sessan somnat in…tänk att hon slapp stressa iväg i det sista..när tiden ändå var inne..var det allt det allra bästa att hon fick avsluta så nära dej…då kände hon sig trygg…nu har Sessan blivit omhändertagen av andra små änglakatter bortom Regnbågsbron där gräset alltid är grönt o mjukt för små tassar…

tänker på dej…

Lena
0

#36 Det där är väl något av det svåraste vi ställs inför som djurägare, att göra det rätta den dagen våra kära fyrfota vänner inte orkar mera. Att veta om och när tiden är inne för att hjälpa dem vandra vidare. Hitintills har jag för egen del ändå alltid känt när det är dags och om det är det bästa för de katter som varit döende. Det allra finaste både för människor och djur är ändå om döden kommer helt stilla till oss i hemmets lugna vrå. Vad jag skulle önska är att fler veterinärer gjorde hembesök i dylika situationer.

//Lena

rulda
0

jag skickar en stor kram till dig landfreak. Otroligt starkt av dig att orka gå igenom hennes död på detta sätt.
Det är inte ofta man hör eller läser att en katt tassar vidare på grund av en naturlig död.

ouchie
0

Så ledsamt!   =(  Men det låter som att hon fick ett väldigt bra slut, och en bra död (om man nu kan säga så utan att det låter konstigt?)… fint av dig! Många tröstkramar från mig!

ouchie
0

Så ledsamt!   =(  Men det låter som att hon fick ett väldigt bra slut, och en bra död (om man nu kan säga så utan att det låter konstigt?)… fint av dig! Många tröstkramar från mig!

Hawknestgrove
0

Ouchie, visst finns det en god död! När man bara somnar in, eller när man inte ens är medveten om, att man dör… Det är därför jag föredrar vilt.  OK, Sidospår, sov gott lilla Sessan, hoppas du får träffa lilla Pyssa däruppe! Hon har varit där i 4 år och tar säkert hand om dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Ouchie, visst finns det en god död! När man bara somnar in, eller när man inte ens är medveten om, att man dör… Det är därför jag föredrar vilt.  OK, Sidospår, sov gott lilla Sessan, hoppas du får träffa lilla Pyssa däruppe! Hon har varit där i 4 år och tar säkert hand om dig!

Hawknestgrove
0

karins
0

Sov i ro Sessan, bortom regnbågsbron.

kattlover
0

Vad jobbigt för dig Landfreak att Sessan har dött. Det blir så hemskt tomt efter en älskad katt.

Apropå att Sessan spann innan hon dog. En veterinär sa en gång till mig att katter ofta spinner när de är rädda eller stressade för att lugna sig själva,  det blir en slags trygghet för dom.

Alexej
0

Det visste inte jag!Ledsen

rulda
0

#50 jag har också hört det men jag tror att det låter lite olika.
Ibland när Toker följer med mig på promenader och han bli riktigt rädd för någonting så kurrar han men det är som ett panik kurr. Han tar i från tårna och stressar fram det… svårt att beskriva men det låter inte på samma sätt som ett "matte jag älkar dig kurr"

evangeline
0

Först och främst vill jag beklaga sorgen för dig Landfreak..det är hemskt när ett älskat husdjur dör. Stor kram till dig!

Dock stämmer det att katter kan spinna när de är rädda eller har ont. Ofta för att lugna sig själva. Antagligen blev kisse lite rädd av kramperna och spann sig själv lugn och avslappnad igen. Bra att du fanns där för kissen! Kärleken och tryggheten hos dig fick kisse med sig hela vägen…

Helen

Faxlin
0

Beklagar så din sorg. Men trösta dig med att inte alla missar har en älskande famn att vila i när de drar sina sista andetag. Att du fanns där, en trygghet och någon som älskade henne.

Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

marieborg
0

Beklagar din sorg, men hon fick känna din kärlek in i det sista!

Tack för att du tog så bra hand om henne! Finner inga kloka ord att skriva förutom att jag är så ledsen…