jobbig hittekatt
Min pojkvän har två katter varv av ena hittades när han var ett par veckor i en gösselstack,. skulle gissa att han var max 3-5 veckor då han fick plats i en handflata och inte kunde äta själv.
Och vilket som, nu är han ca 6 månader och nykastrerad men ändå försöker han sig ''på'' honkatten, han är väldigt klängig och jag får inte ens bajsa i fred eftersom katten vill ständigt vara med och är världens klängapa…han vill till och med vara med när vi duschar, låter vi inte honom vara i samma rum står han och skriker hysteriskt och försöker brta sig in
Han är även väldigt hyperaktiv och klättrar jämt o ständigt i våran bokhylla på KANTEN och använder hyllorna som trappsteg.
något tips på hur man kan få honom lugna ner sej lite?
har haft katt HELA mitt liv och aldrig stött på någon som honom
Haha, min katt är precis likadan och inte tycker jag att det är jobbigt ^^ Hon får gärna sitta i mitt knä under nummer två om hon vill. Och katter klättrar, han kanske bara har ett större aktivitetsbehov så ni får leka med honom mer. Han är trots allt fortfarande kattunge.
En kattunge som tagits ifrån sin mamma för tidigt får ofta sådana psykiska störningar. Den har inte fått lära sig det rätta kattbeteendet och blivit otrygg i sig själv. Hittar man en så liten unge så bör man hitta en amma till den, eller iaf låta den växa upp med andra jämngamla kattungar och någon äldre katt som fostrar den.
#2 har lång erfarenhet av kattungar, så jag kan inte tillägga något betr. det.
Du skriver att han är nykastrerad. Det kan ta några veckor innan hormonerna går ur kroppen på honom. Då brukar just beteendet att försöka betäcka allt och alla försvinna. I övrigt får ni nog leva med att han är extremt klängig. Ni har ju fått rollen som mamma när han var liten och det tror jag inte han kommer att växa ur även om han med tiden kommer att bli lugnare. Det blir alla ungkatter. Försök aktivera honom så mycket ni kan. Det finns t ex leksaker man kan hänga upp i dörröppningen som brukar fungera bra. Se bara till att den inte hänger där när ni inte är hemma. Snören är kul men farliga leksaker för en ensam katt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag har en katt som bokstavligen rev mitt hem då jag fick hem henne.
Du har fått fina råd i de tidigare svaren… #1 #2 #3
Det råd jag fick o det råd jag tänker ge dig är att ha tålamod.
Katten kommer att lugna ner sig när han blir äldre. Alla är vi olika o så även katter. En del är mer aktiva än andra o en del tar även längre tid på sig att bli vuxna. 😉

https://jazzans.wordpress.com/
Som andra redan skrivit beror det med all sannolikhet på att han inte växt upp med sin kattmamma. Men om jag förstår det rätt har ni ytterligare en katt därhemma. Det är bra för det kompenserar till viss det förlusten av mamman. Just nu är han troligen i ett extra jobbigt stadie som kommer att lugna ned sig när hormonerna går ur kroppen och han växer till sig.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Du har nog jobbigaste tiden med katten nu när han är 6 - 12 månader. De brukar lugna ner sig. Men med ungkatter på halvåret kan man ibland fundera på om det är en katt eller en klätterapa man fått hem! 
Och klorna verkar vara extra vassa i den åldern också! 
Håll ut och lycka till!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#6 Ja det brukar vara en jobbig tid när de är i tonåren!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"