Könsroller
Jag har kommit att tänka på hur ofta de mänskliga könsrollerna ofta förs över på katter. Som i trådar om namn där pojkkatter får tips om namn som har med bilar och saker som hör till stereotypa mansroller hos människor. Vissa tänker att de vill ha en rosa sele till sin katt, men inte kan då de har en hankatt osv. Beskrivningar av kattens beteenden som "en riktig liten dam" och "tuff, busig grabb" och liknande. Är det bara jag som tycker att detta är lite knepigt? De mänskliga könsrollerna är dumma nog att sprida bland människor. De behöver inte överföras på katterna dessutom. Visst finns det vissa skillnader mellan hankatter och honkatter, men definitivt inget som har med rosa, bilar eller dylikt att göra.
Jag är nog inte den rätta att svara för jag har en "gammaldags" syn på könsroller. Jag tycker det har gått till överdrift inom könsfördelningar, att alla ska dela samma jobb osv. En man är för mig fortfarande en man med en annan betydelse än en kvinna. Man ska inte göra om en kvinna till man eller tvärtom. Man kan dela på ansvar och jobb efter egen vilja eller personlighet, men inte kräver att gränserna suddas ut. Min mening.
Men om jag skulle älskar rosa halsband, skulle jag självklart också sätta den på en hane!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Spelar ingen roll vilken färg halsband eller sele har.
Men vi kör med gråa reflexhalsband på våra oavsett kön

Här hemma hade Tusse ett lila halsband, för att jag älskar lila. Så han kunde gärna ha fått ett rosa om jag gillade den färgen.

Mycket tänkvärt, supermoccine! Har själv irriterats lite ibland när mina vänner skrattar läpparna av sig när de ser kissornas röda necessärer.
Necessärerna innehåller saker som kam, borste, extra halsband, klosax, blodstopper, dax, pincett, jodflaska, fästingborttagare, en socka med kattmynta, någon favvoleksak… osv. Är så praktiskt att veta exakt var grejerna finns om man skulle behöva använda snabbt, särskilt när vi åker till stugan.
Vet inte varför det är så himla kul? Å varför kallas mina killar för fjollisar?
Jaja…..
Visst är det löjligt. Det finns tillfällen då man faktiskt skäms lite för att säga att man är kattälskare. Bilden som då dyker upp i folks skallar är en prillig, puttinuttig, ej förnuftsbaserad men ack så känslosam kattprylssamlande tant som inte kan tas på allvar. Än värre blir det då man betänker att katten betraktas som ett "kvinnligt" djur ( hunden skulle vara manlig, då ) Med det i åtanke så är det kanske inte så konstigt att katten har den låga status den har.
Inget sentimentalt kattfjantande, tack.

Rosa håller jag mig ifrån. Färg på katternas sele är rött. Kopplet svart och en färgrann. Men det var en prisfråga.
Namn, där skäms jag att mina heter Findus och Tilda. Findus passade tyvärr honom, och Tilda hette det när hon kom till mig och hade gjort det hela livet. Fast när jag ropar på båda så slår jag ihop namnen: Filda, Tildus. Känns praktiskt :-).
Själv så försöker jag se hur katten är till sättet och utseendet innan jag namnger dem. Vill ha en bakranke med det hela. Som Vincent Lesly, det är ett namn som har en tanke bakom. Eller Love Tasslös som också har det. Skulle jag känna att bilmärket Camaro skulle passa en kisse, så skulle jag inte bry mig om könet, men utseendet då jag har en bild av hur snygga Camaros ser ut i mina ögon.
Mina kissar, en av varje, är olika till sättet, men kallar inte dem för söt, tuff.
Själv var jag på Universeum i GBG. Satt i hajtunneln och bara njöt av att se hajarna. Efter ett tag, så började jag lyssna på folket runt mig. Då slogs jag av könsrollerna. Småkillarna som kom in i tunneln utbrast "Cool", "balla" och så vidare. Småtjejerna som kom in utbrast "Fy fan vad fula."
Det gjorde mig ledsen, att det så tidigt blir ballt, sött, fult. Själv satt jag ju bara där och njöt av att få se dem. Har aldrig dömt ett djur på grund av dess utseende eller annat. Dömer i och för sig inte människor heller. Förrän de bevisat att de ska ur min adressbok. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det är lite för mycket fokus på könen vist är det det men samtidigt så håller jag med #1 att det har gått till överdrift. Män och kvinnor är bygda på olika sätt och därför så passar vi inte till samma jobb.
Det finns hankatter med tjejnamn och tvärt om men jag skulle nog inte döpa min hankatt till "fia lotta" eller min honkat till "pelle".
Måste säga med färgerna till olika kön bottnar i traditioner för länge sedan. Då oftast manliga avkommor var mer värda hos oss människor. Därför lindade vi in våra gossebarn i blåa saker för att skydda dom mot häxor, troll och andra skogsfolk. Färgen rosa till flickor har kommit senare för att det skulle bli en jämnvikt (detta har jag läst någonstans….)
Men jag måste tillägga att här hemma så har Trötter valt ut en rosa mus till favoriten och därför har jag börjat med fler rosa saker till min trötter kille.
dubbelt….

Tycker det är synd om könet ska styra mer än hjärnans kapacitet och uppfinningsrikedom. Vill snarare sudda ut gränserna mellan oss, så att killar kan göra kvinnosaker och tjejer manssaker.
Vilka saker passar tjejer till och vad passar killar till? /Vanessa

Tycker det är synd om könet ska styra mer än hjärnans kapacitet och uppfinningsrikedom. Vill snarare sudda ut gränserna mellan oss, så att killar kan göra kvinnosaker och tjejer manssaker.
Vilka saker passar tjejer till och vad passar killar till? /Vanessa
Det jag tänker på mest som killar passar till att göra är mer kroppsarbete. Vist kan tjejer bli lika starka som killar (?) men killar bygger lättare upp muskelmassa.
Och jag måste säga av mina egna erfarenheter att vi tjejer är bättre på pilljobb och att vi har bättre tålamod (i det stora hela men vist är det från person till person)
När det gäller kilar och deras muskelmassa, så är den uppbygd för snabba utbrott, exempelvis strid och jakt. De får kortare snabba muskler. Tjejer får långa muskler som skall orka med segdragan arbeten, som tex förlossingsarbete. Ok färgsättning, jag har en transportbur som är rosa. Skulle aldrig tänka mig att sätta Arne i den…. Han har en som är sobert grå i två nyanser…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
När det gäller kilar och deras muskelmassa, så är den uppbygd för snabba utbrott, exempelvis strid och jakt. De får kortare snabba muskler. Tjejer får långa muskler som skall orka med segdragan arbeten, som tex förlossingsarbete. Ok färgsättning, jag har en transportbur som är rosa. Skulle aldrig tänka mig att sätta Arne i den…. Han har en som är sobert grå i två nyanser…..
Jag gör gärna "kvinnogrejer" om killen lagar min bil och gör alla tunga, jobbiga saker. Tycker
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag gör gärna "kvinnogrejer" om killen lagar min bil och gör alla tunga, jobbiga saker. Tycker inte att man behöver kunna göra allt.

Då är det fel på mig. För jag gör gärna saker som killar gör. Jobbar bland annat som säkerhetsvakt. Ville bli brandkvinna, men på min tid så gick det inte. Kan inte fixa med småsaker. Har varken tålamod eller finmotorik. Jobbade som copywriter (reklamskribent) när det fortfarande var väldigt mansdominerat.
Jag är också vad jag kallar för prylflata, för jag kan ju inte gärna vara prylbög. Älskar tekniska saker, gärna helt onödiga. Skulle inte ha några problem eller ickeintresse att lära mig mecka med bilar. Men då jag inte ens har körkort, så känns det lite meningslöst.
Gillar allt från inredning till bilar. Skulle inte kunna sy en sak rätt, men har inga problem att lyfta tungt. Så vad gör det mig till? /Vanessa
Nej då, Vanessa, jag är också egentligen en sån där killtjej. Älskar att ta i och jobba hårt och gillar tekniska pryttlar….Men det har jag fått sota för, diskbråck på kuppen….
#18 som sagt det är väldigt inviduet. var glad över att du är så mångsidig :D
Jag har en killkompis som knappt vet i vilken ände man håller en skruvmejsel men han är en fena på att baka. Har en svåger som driver eget företag men klarar knappt klippa en hel gräsmatta utan att få hjärtsnörp. Tror jag skulle klara slå runt honom när som helst och hur som helst vid behov. Har en annan manlig vän som inte kan skruva i ett vinkeljärn men han är en fena på att deklarera.
Har flera sådana exempel på att det här med strikta, förutfattade ståndpunkter på pojksaker och flicksaker är så urbota dumt och och löjligt så man blir knottrig vid bara tanken.
Själv nätar jag lätt in en balkis eller stakar ut och snickrar till en rastgård till missen men är rätt bortkommen i köket. Städar jättebra, kör bil med schvung och är en fena på datorer men be mig aldrig knyppla eller brodera en julduk.
Jag tror kvinnlighet och manlighet sitter mycket djupare och på ett helt annat plan än om man har anlag för pyssel eller inte. Skulle t ex en man som pysslar med sin älskade frimärkssamling eller sin rosenrabatt vara mindre manlig än en man som gräver diken och kärrar jord?
Anser att våra könsroller är just det…. roller! Det enda strikt kvinnliga och manliga som finns är det biologiska…dvs kvinnliga och manliga hormoner och därmed själva könet. Allt annat är inlärt och cementerat beteende som vi borde ha frigjort oss från och lämnat bakom oss för länge sedan i ett modernt land som vårt.
/Pelusa

Hehe, nu blev det mest en diskussion om de mänskilga könsrollerna. Intressant också iofs, men är det inga fler som reagerat på att desamma överförs till våra husdjur? Jag har sett det i många trådar här på hittekatter i fokus och annorstädes.
Gunilla, varför skulle du inte kunna tänka dig att ha Arne i den rosa transportburen? Varför en sobert grå? Egentligen?
Gunilla, varför skulle du inte kunna tänka dig att ha Arne i den rosa transportburen? Varför en sobert grå? Egentligen?
Haha, ja, just det….För att den rosa är för tjejerna! Så där kom vi tillbaka till ursprungsresonemanget!