Namnförslag?
Vi har en hankatt som kom till oss för ett par år sedan och tiggde mat. Idag är han tam och väldigt gosig, dock okastrerad, så han har även en liten söt flickvän som springer runt här ute och vi matar henne också. Hon är inte tam men kan äta ur händerna ibland.
Nåja, hon har iallafall en kattunge. Vi ska försöka vänja både mamman (som vi kallar Mimmi) och kattungen vid människor så att de blir "våra katter". Då kan vi även kastrera/sterilisera ifall det skulle behövas (vi vill ju inte ha femhundratusen kattungar här ute en dag, det vore oansvarigt…)
Iallafall, vi behöver namnförslag till den lilla! =) Både han- och honnamn tack. Vi vet inte riktigt vad de är för kön än nämligen. H*n är otroligt busig, nyfiken och gudomligt söt! Bifogar några bilder. Namnförslag tas emot tacksamt.
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
En till bild… =) Vi tänkte på Agnes ifall det var en liten tjej, men vi vet inte.
En sista bild där man ser den från sidan. (gosar med mamma)

Gud så söt mamma och unge, så lika dom är… Agnes låter bra.
Jag måste fråga varför ni inte kastrerat hankatten? Han måste ju redan vara orsak till många ungar runt omkring. Dom är väldigt produktiva må du tro.
Snälla Kastrera honom i morgon dag annars är snart honan med barn om hon inte redan är det.
Försök sedan så snart som möjligt få in honan i en bur och kastrera/abortera henne med…….
Samt ungen vid ca 5 - 6 månaders ålder.
Tack för att du tar hand om dom…………….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#3 Vi vet att det är oansvarigt av oss att vi inte kastrerat hankatten ännu, men vi är ju fortfarande inte 100% säkra på att vi får behålla honom. Eftersom han kom som en hittekatt och vi märkte direkt att han var van vid att vara inomhus, har han alltså haft ett hem innan. Tänk om hans ägare kommer en dag och vill ha honom tillbaka - och vi då har kastrerat honom? Även om chansen inte är så stor.
Nej det är svårt det här!

Det är bara att kastrera! Ni har ju haft honom i ett par år eller hur?
Jag skulle aldrig tveka……………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

felix om det är en kille
#5 Mamma säger att hon inte heller är säker på att han klarar en operation. Vi bor i en liten by med ca 20 katter som lever mer eller mindre i vilt tillstånd och alla har kattsnuva (tror jag det heter). Han kanske inte skulle vakna igen efter narkosen?
Vilka ljuvliga små Plommon och Hallon! :)
Pyret tycker jag passar som namn för en sån söt liten kisse.
#7 Säger som Anebit kastrera kissen så snart ni bara kan. Ni har inget att förlora bara att vinna på att göra detta. Har kissen varit hemlös så länge är det inte troligt att en ägare helt plöstligt skulle dyka upp. Och om så vore fallet är det ändå bara en fördel att han är kastrerad. Det är inte sannolikt att han inte skulle klara av narkosen i samband med kastreringen. Veterinären gör alltid en undersökning innan kastreringen och bedömmer då hans tillstånd. Han kan samtidigt få behandling för ögonen.
Hör efter med den lokala djurskyddsföreningen där ni bor. De kanske kan hjälpa till med kastreringskostnaden. Vill ni sedan inte behålla kissen kan ni omplacera honom.
Ja namn var det ja. Agnes låter som klippt och skuret på den lilla söta katt tjejjen. Vilken fin bild på henne med sin mamma. Är det du som är så duktig fotograf?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Han är säkert far till alla barna….. och snart är nog den lilla namnlösa missen oxå dräktig, antagligen med sin far. Å den sjuka kolonin på ca 20 katter kommer mycket snart att fördubblas, tredubblas, fyrdubblas med vindens fart!
Om hankatten inte är idmärkt och registrerad och du har haft honom i din närhet i ett par år så anser jag att det finns absolut ingen anledning att vänta på att någon "ägare" hör av sig och har synpunkter på nå't. Föreslår att ni tar missen till veterinären idag för kurering och kastrering. Om han kan klarar en sövning eller inte, det kan bara en veterinär avgöra.
Tack för att du bryr dig, Attlid! Berätta hur det går, please!
/Pelusa
PS. Namnförslag…. kissen ser ut att heta Molly tycker jag
#10, #11 Ni har självklart rätt. Hör av mig med hur det blir… =)
#10 Mjaa, jag fotograferar en del ja! :) Men mestadels hästar så det är lite klurigt att hinna med att fota små kattungar ibland.

När du åker och kastrerar honom, så passa på att vaccinera. Då behöver du inte oroa dig för kattsnuva och kattpest. Sedan så tror jag inte att det är kattsnuva de har, för då skulle många av kissarna dö. För den sjukdomen är kan döda, och kattpest är mycket dödlig.
Ska fortsätta fundera på namn. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.