Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 1744 ggr
Zelmabus
2

Tips mottages

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha tips på hur vi kan gå vidare med våran hittekatt Fräs. Bakgrund. Hon fångades in när hon var ca 10 v, hennes mamma var förvildad. Fräs hade innan aldrig haft kontakt med människor . Hon var mycket rädd, vi fick ha skyddshanskar när man skulle ta henne, hon skrek som någon höll på att döda henne och hon fräste och bet. Hon både kissade och bajsade på sig varje gg i början . Hon visade sig aldrig framme. Då vi tyvärr inte har någon vana av katter som är så rädda så är vi troligtvis lite efter i hennes "utveckling". Vi brukade muta henne med räkor /fisk så hon blev lugn. I dagen läge är det om hunden är instängd är hon ofta framme, leker med mina andra katter. Om jag är själv så är hon gärna med mig vart jag än går, men på en arms avstånd. Man får inte klappa, men hon gosar gärna med mina händer eller försöker dela frukost med mig. Häftiga rörelser och man får inte lyfta henne. Vi har haft henne sen oktober.

Zelmabus
2

Fräs försöker dela frukost med mig :-)

Lena
2

Tycker det verkar som det går åt rätt håll och att hon gjort en hel del framsteg. 

Det där med hundar kan vara lite lurigt. Om en katt blivit skrämd av hundar kan det ta lång tid innan den kommer över det och bli vän med andra hundar. Vissa katter kommer alltid vara lite på sin vakt. Tyvärr vet vi ju inte vad de varit med om tidigare. Synd att de inte kan tala om det för oss. 

Att ge godsaker som ni gör är ett bra sätt att börja få en kisse att förknippa saker och ting de är lite på sin vakt mot med något angenämt. Detsamma gäller när man leker med katten. Då kan de helt plötsligt glömma bort att de är rädda.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
5

Det kan dröja innan man får klappa en katt men ibland går det bra om man använder en borste eller elementpensel..så man inte kommer allt för nära. Ligg ner eller sitt ner och lek med henne, gärna med en vippa så hon får komma till dig, klappa henne då hon är upptagen med leken. Man anses som hotfull om man tittar en katt i ögonen en längre tid , om man blinkar långsamt talar man om att man är snäll-och tittar åt sidan.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
1

Lek brukar fungera bra. Och som #3 skriver, använd gärna en elementpensel för att lära henne att tycka om beröring. Efter hand så kan man börja 'lura' henne genom att smeka med penseln men samtidigt röra henne med handen längre bak.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zelmabus
6

Tack för tipsen! Idag när jag skulle smöra en macka så kom lilla Fräs som vanligt å tiggde. Så hon fick slicka av smörkniven, passade då på att röra henne på kroppen med ett finger. Förut så brukade hon ta ett steg bort, men idag stod hon still och jag fick röra henne ganska länge (för att vara henne ). Hon kändes inte direkt spänd heller. Ett litet kort när hon tigger , hon var lite närgången..

Katthemsmatten
4

Kul att hon fann sig i beröringen. Fortsätt utnyttja hennes tiggande. Hon är f ö helt bedårande på bilden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
3

#5 Hon blev nog lite förvånad över beröringen men var så upptagen med det andra spännande som hände så hon visste liksom inte riktigt hur hon skulle reagera. Så har mina skyggisar ocks varit första gången som de accepterar beröring. Det låter som att du gör helt rätt, fortsätt så!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!