Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6213 ggr
siberlina
11

gallsten

jag undrar   kan katter  få gallsten.jag läste att  om  en människa   får   en sten   i gallan  så  mår  man illa, jag har   funderat  på om det var  detta  som hände  med min sotis  , han  mådde illa  och slutade äta.  går det   att operera

Lena
0

Det var en bra fråga som jag måste erkänna att jag inte vet svaret på. Leverproblem är det ju ganska vanligt att katter kan få av olika orsaker. Men hur är det med gallsten? Någon annan som vet?

Leverproblem hos katt ger i allmänhet illamående och aptitlöshet. Vetrinärerna brukar behandla det med kortison

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
0

I Ann-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar" står det följande:

Katter kan få gallsten eller stopp i gallgången av gallsyrekristaller.   Symtomen är avmagring, gulsot, feber, kräkningar, upphörd aptit och buksmärtor.

Det behandlas med atibiotika, vitamin K och dropp.  Om det är en sten så opereras gallblåsan bort.  Om det är stopp måste han/hon operas och stoppet avlägsnas. Katten kan sen behöva medicin för att förebygga återfall.

Prognosen är god…………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vanessa
0

Fniss, Anebit. Jag som precis slog upp det i Ann-Maries bok, hittade svaret. Och så hade du redan skrivit in det. Den boken har verkligen svar på väldigt mycket. Rekommenderar alla att köpa kattens sjukdomar./Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.