Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 2134 ggr
Alexej
0

Insamlingar

Jag tänkte skriva lite om mina tankar angående insamlingar.

Vi är en grupp aktiva (nät)kattvänner som hjälper där vi kan. Och jag är övertygad att vi har redan hjälpt och ändrat mycket här i Sverige. Vi gör ett jättevärdefullt arbete, inte bara för katter utan också som bidrag i empati, vänskap och solidarität.

Ibland kommer hjälprop av privatpersoner som hjälper till lite extra eller som engarera sig lite mer. Vi alla har nog inte mycket pengar, många lever av förtidspension osv. men vi alla ger ändå lite till de som behöver det just nu.

Sedan är det som tex i fallet med rastplatskatten. Det kom ett hjälprop och en person åkte dit flera gånger och hämtade katten. Men sedan då? Det är skönt med dagens ros och tacksvar genom nätet. Men sedan står man där med en katt som ingen vill ha, mycket pga av att alla katthem är överfulla. Veterinären kostar pengar, maten kostar pengar.

Jag är jätteglad att det finns människor som blir aktiva när det gäller att rädda en katt och det måste vi värna om. Annars kanske folk tvekar som annars hade kunnat hjälpa.

Därför tycker jag insamlingar är så viktiga. Ingen ska känner sig tvungen att ge pengar. Det finns flera insamlingar där jag inte gav något, mest pga pengarbrist. Och ingen ska har dåligt samvete för det. Men samtidigt är det inte så svårt att sätta i lite pengar, när man ändå håller på att betala sina räkningar. Många små bäckar blir mycket vatten…

Jag vet 2 insamlingar som ligger mig om hjärtan. Det är till hadianus och Naquita. Lägg gärna till några om ni vet något.

Hadrianus (rastplatskatten): insamling genom Göteborgs Katthjälp kontonummer: PG 37 62 03 - 6, öronmärk pengarna med "bidrag Livia"

Naquita: pma henne om kontonummerGlad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Det kanske det smartaste i det fallet, är starta en hittekattsfond. Om nu någon orkar driva den. För Nelliefonden verkar ha dött.

Ibland blir det så att vi betalar mer än det går för katten, och då stannar de pengarna kvar dit de hamnade. Även om det sedan går till något bra, vore det bra om de gick till nästa akutkatt. 

Det viktigaste är att pengarna snabbt kommer till personen som behöver det. Men känner att det behövs viss koll så att inte troll kommer och låtsas rädda katter. Vilket inga av de ovanstående gör. Men så fort det finns pengar med i bilden så drar sig folk till plånboken.

En tanke, bara. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pelusa
0

Insamlingar till olika katthem varje månad i all ära men jag tycker det är ännu viktigare att hjälpa driftiga privatpersoner som på eget bevåg agerar och räddar missar som fallit i skuggan utanför katthemmens vingar.

Jag är medveten om att många anser att man aldrig ska punga ut med pengar till privatpersoner på nätet och även jag förordar försiktighet så klart. Det finns ju så många olika sätt att luras, det har vi väl blviit varse lite till mans.

Tycker ändå att en behjärtansvärd insamling kattvänner emellan, ska först och främst gå till dem som kämpar på egen hand och gör gott utan att ha en förening som stöd i ryggen.

/Pelusa

miranda1
0

vill göra klart att Hadrianus kämpar på egen hand och att Göteborgs Katthjälp inte ägar katten e.d. Vi har bara ställt upp med ett kontonummer, alla pengar som kommer in för Livia överförs till Hadrianus kontonummer omgående.

Lena
0

#3 Det tycker jag är en bra väg att gå att katthem på orten upplåter sitt konto för en insamling som ni nu gjort.. KKS brukar också göra på det sättet. Upplåta sitt konto för insamlingar till privatpersoner.

#1 Nellie fonden har ju tyvärr inte fungerat senaste tiden. Jag vet tyvärr flera exempel på dylika fonder som uppstått i andra sammanhang. Tanken var god men till tjyvens och sist gick det ändå inte till de som bäst behövde det eller också var fonden slut eller tid fattades för att administrera kontot. Bättre då med riktade insamlingar som går direkt till det som det ska vara till. Om vi ska ha en gemensam Hittekattsfond dit man sätter in pengar rent allmänt kan det bli problem med fördelningen av medlen eftersom någon annan en insättaren då ska fördela medlen. Det blir en administration omkring det som tar tid.

#2 Att vi har ett Månadens katthem behöver ju inte utesluta andra auktioner. Månadens katthem är ju även tänkt att ge lite extra fokus till det aktuella katthemmet. Det är inte bara själva insamlingen handlar om.

#0 Nu finns det föresten en egen kategori i Forumet för just insamlingar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Puttar upp

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Skulle gärna vilja höra mer åsikter om insamlingar.Glad

essut
0

Håller med Pelusa, vill gärna hjälpa privatpersoner i första hand som hjälper hemlösa katter i eget regi…

Lena
0

#6 Vad jag tycker vi ska slå ett slag för är minibelopp som att skänka 10 kronor. Att göra det mer poppis. Jag tror många som har mager plånbok tänker att en sådan liten summa inte är värt något. Men om alla satte in en tia var skulle det hjälpa mycket. Göra en trend av det helt enkelt så ingen skäms för att den sätter in ett litet belopp.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

#2 och #7 Det här är insamlingar till privatpersoner.

Sedan finns det månadens katthem. Tycker ni att vi skulle sluta med det och bara ger till privatpersoner?

Bella-Maria
0

Ett bra sätt är ju att placera insamlingsbössor i affärer och även foderkorgar. Då kan den som tar hand om katter, även få mat till katten.

Lena
0

#9  Nej inte ska vi sluta med månadens katthem, det behövs det också. Som jag skriver i #4 behöver inte det ena utesluta det andra. Var och en väljer ju i slutändan själva vad de vill skänka pengar till. Katthemmen behöver också uppmärksammas.

//Lena

Alexej
0

Jag ville framförallt höra vad andra tycker. Och när Pelusa och Essut skrev att de hellre ge till privatpersoner än katthem ville jag höra fortsättningen.

Själv tycker jag det är kul och spännande med månadens katthem och säkert en bra liten extrainkomst för månadens hem. Men själv ger jag hellre till privatpersoner just av den anledning som jag skrev om där uppe. Det är privatpersoner som är kända genom hittekatter, annars skulle jag inte heller vilja ge pengar.Men som du skrev Lena, vi måste komma lite ifrån det med "stora" gåvor, så att även 10 kronor blir värdefulla.

Lena
0

#12 Vi har haft en hel del nödrop för enskilda katter och personer under Hittekatters drygt ettåriga historia och det har alltid varit stor uppslutning till dessa.

Nu ska väl inte jag yttra mig kanske i egenskap av Sajtvärd. Du vill ju höra andras åsikter. Men detta är sådant som jag fångat upp genom medlemmar både här och på andra sajter. Jag talar alltså inte för mig själv nu. Många kan känna sig stressade av om det blir för mycket tal om att skänka pengar. Typ att det tar överhanden. Om den egna plånboken är tom osv. Därför är det viktigt att vi även har andra alternativ hur man kan hjälpa samt inför det här med "10-kronors" insamlingar.

//Lena

Alexej
0

Fast om jag räknar kanske 20 personer som skulle kunna ge 10 kr, blir det ändå bara 200kr. Om man hade 20-kronors insamlingar (och för en person är inteskillnaden så stor mellan 10 och 20 kr) då blir det 400 kr, som kanske skulle räcka att kastrera en hane.

Och jag personligen skulle tycker att sätter in 10 kr känns lite sjabigt, men 20 kr känns som bidrag. Min känsla.

Det var sånt jag ville ha en diskussion om, hur vi alla känner för insamlingar. Inte så att man tänker: Nej, inte en insamling till…Fundersam

essut
0

Visst kan vi ha kvar månadens bidrag för den som vill bidra till det. Själv är jag intreseerad att hjälpa privata här på hittekatten som tar hand om hemlösa katter.