Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 385 ggr
KickanLilja
0

Stöd/jourhem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Det här är första gången jag besöker den här sidan. Hemma har jag 2 hankatter på dryga året och en tik på 1 år.

Jag undrar lite om det här med stöd/jourhem, hur går det till? Vad krävs det?

Skulle gärna ta emot katter under en kortare tid tills nya hem hittas, men jag kan inte behålla de livet ut då jag tycker det räcker med två busar :)

Jag och min sambo bor i ett hus på landet.

vanessa
0

Oj, här finns hur mycket information som helst. En av de hårdaste reglerna är att man inte får släppa ut katten. Sedan så är det vanliga saker om att man tar hand om dem med vänlig hand och bra mat. Veterinärkostnader står föreningen för. Man skriver under ett kontrakt, som innehåller vilka regler som gäller.

Ger lite framförhållning om man inte längre kan ta hand om pälsklingen. För nya tillfällig hem trollar man inte fram. Om du endast kan vara hem kortare stunder så säg det till föreningen.

I listen ovan finns en massa katthem och föreningar som du kan vända dig till. De står under länkar, katthem. 

Sedan så måste jag applådera dig för att du funderar på detta. Vartenda stödhem som kommer fram räddar en katt till livet. Och i förlägningen en massa katter.

Dina katter måste vara vaccinerade, så att de inte av en händelse blir smittade. Ifall en kat kommer direkt till dig, istället för att passera ett hem och karantän. Den kisse du får bör vara skild från de andra katterna i två veckor om den kommer direkt utifrån. Som en form av karantän.

Skulle kunna skriva massor, men väntar med det :-). För andra kommer säkert att säga bra saker här, det vet jag. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för ditt svar! Ska jag kontakta katthem nära mig eller spelar inte det nån roll? 

Jag kan ta hand om en i ca 1 år som max, eller något sånt, men vill inte ha flera egna busar=)

Vad är tanken bakom att man inte får släppa ut de? Jag gick med mina i koppel när du var små i ett par månader ute så de skulle känna igen omgivningarna innan de blev utsläppta. Är inte det heller okey?

Har länge velat hjälpa till, men det är svårt när man bor i lägenhet, men nu när vi bor i hus har vi så mycket mer yta att skänka till vilsna djur.

Vad ska mina katter vaccineras emot?

vanessa
0

Dina katter ska vaccineras mot kattpest och karrsnuva. Den vanliga blandningen. Det går även att slänga in mot clamydia. Vilket inte bara är en könsjukdom :-/.

Anledningen att man inte vill släppa ut dem är att då har man inte koll på dem. Och det är väldigt lätt att de springer bort, vilket vore en kattastrof. Ibland så har katter kommit ut, och det har inneburit en massa arbete från föreningen att få tag på dem igen. Energi som kan läggas på något vettigare. Men om de kan ha sele på sig så är det bra. Annars kan du bygga en lite rastgård i anslutning till hemmet/altanen. Om du vill att kisse ska få frisk  luft och lite att se på.

Du kan välja vilket hem som helst, men enklast är det väk om det åtminstonde är i samma län som du finns. Då slipper man köra över halva Sverige för vård och avlämning. Många katthem har bra överrenskommelser med veterinärer, och det blir genast dyrare om man väljer en annan veterinär.

Men kolla runt på olika hem. Var finns du någonstans?/Vanessa

KickanLilja
0

Jag finns i Julita, ca 5 mil från Örebro, 4 mil från Eskilstuna, 3 mil från Katrineholm, 8 mil från Norrköping. Tips på något katthem?

essut
0

Du kan kontakta Örebro katthem, dom behöver jourhem just nu. Gå till deras hemsida och läs under rubriken Jourhem sökes, sen kan du alltid ringa Kicki som är jourhemsansvarig.

http://www.orebrokatthem.com/

Jag har Milou därifrån och kommer att få ännu en katt därifrån om 3 veckor..

vanessa
0

Örebro katthem är de bästa som finns, så dit ska du vända dig. Så gör du deras dag väldigt, väldigt lycklig då en kisse kan räddas till livet.. /Vanessa

vanessa
0

Såg på din sida att du utbildar dig till förskole lärare. Titta gärna in på denna länk som handlar om projekt REDE: Respekt, Empati, Djur, Etik. Som är inbyggt i skolplanen och dessutom alldeles gratis. Kanske en kul grej för dig att vidarebefodra. /Vanessa