Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1979 ggr
Kattens57
1

Bortsprungen Grängesberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efterlysning!

Miranda sprang i väg den 19de Januari 2014 i Grängesberg,
området (Spjutvägen)
Hon är en Perserkatt på 10 år. Oranga ögon. En special blandning av Orange, Bej och Mörkbrun färg på håret. Hon har lite tunare och kortare hår än på bilden för att hon är ganska nyklippt.
Hon är inte särkylt framåt och är blygg av sig. Håller sig på distans men kan lockas fram med tonfisk.
Miranda är id märkt. Hon är kastrerad. Är smal o liten och ser ut att vara 5 år.
Snälla snälla, hör av er till mig om ni har sett eller hittat min underbara oskyldiga katt. Vi saknar henne gränslöst mycket. Jag och min man har precis flyttat till Grängesberg och sent på kvällen (den 19de) så fort vi var framme vid vårt hus i Spjutvägen för första gången med Miranda, sprang hon snabbt i väg spålöst försvunnet. Vi är från Stockholm och hon har aldrig varit här för och känner inte igen området. Inte ens vårt hus.
En mycket desperat matte:
Faranak
Mobil: 070-721 31 89  P/S Någon säjer sej ha sett en liknande katt i Gbg.Så håll koll.D/S

Kattens57
1

Katten skall tydligen ha rakats över ryggen 2-3 veckor innan hon försvann,men pälsen har kanske växt ut en bit sedan dess.

Uppkatten
5

Söktips i den här typen av situationer: Anmäl till id-registret att hon är bortsprungen. Anmäl till polisen på 114 14 att hon är bortsprungen. Lägg in efterlysningar på katthemmens efterlysningssidor, på Blocket, på facebook, på Kattpolisen i Fokus mm. Sätt upp efterlysningslappar - MASSOR av sådana!!! - i området där hon har kommit ut. Lappa särskilt mycket i ett område som sträcker sig 400 meter åt varje håll sett från platsen där hon kom lös. Lägg även efterlysningslappar i folks brevlådor. Ha gärna med bra foton på lapparna och löfte om hittelön. Mejla katthem, veterinärmottagningar etc i närområdet och be att de håller utkik efter henne. Leta efter henne ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter lite extra aktiva och "modiga"! Förmodligen sprang hon raka vägen och gömde sig (på första bästa gömställe) när hon kom ut. Katter som kommer ut på det här sättet blir vanligtvis mycket stressade och ligger ofta och trycker (gömmer sig) under några dygn. De svarar då inte heller när man lockar på dem, vilket är en överlevnadsinstinkt. Vad man ska göra är att börja ställa ut mat på en gång när katten har försvunnit. Genom att mata katten förhindrar man att den börjar vandra p g a hunger. Maten bör ställas ut under kvällstid för att förhindra att fåglarna tar den. Man bör också ställa ut vatten. Nu har det gått ganska lång tid sedan den här katten kom lös men mitt råd är ändå att man börjar ställa ut mat på kvällarna på flera ställen (om hon inte redan matas). Märker man att någon äter av maten så försöker man ta reda på vem det är som äter! Det är väldigt viktigt att man letar mycket aktivt efter katten! Det kan handla om många timmars sökande varje kväll/natt/morgon under många veckors tid. Sök noga av alla tänkbara gömställen där en katt kan tänkas gömma sig. Ofta finns katterna kvar längre än man tror i närheten av där de kom lösa. Om man får tips om vart hon kan vara eller om någon verkar äta av maten som ställs ut så kan det vara en god idé att kontakta något katthem och be att få låna/hyra en s k kattfälla som kan hjälpa till att få tag på katten igen. Se till att få noggranna instruktioner om hur fällan ska laddas/användas innan du använder den! Är det här en innekatt så är det väldigt viktigt att man snarast får tag i henne igen. Det är för kallt för innekatter att vara ute så här års på egen hand (risk för förfrysningsskador), och sannolikt har hon mycket svårt att få tag på mat själv. Så leta mycket aktivt! Hoppas att hon snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattens57
0

Ägaren har gjort allt det som skrivits ovan ang efterlysningar m.m

Imasy
1

Har ni varit i kontakt med dt.se? De brukar lägga in efterlysningar på bortsprunga djur och då nås ju detta meddelande till många.

Hoppas att Miranda hittar hem snart igen :)

Kattens57
0

Vet ej,skall kolla detta.Tack för tipset!

Issa
1

Om katten måste tas med fälla så ligger Hopp för hemlösa precis i närheten och kanske kan hjälpa till?

Kattens57
0

Ägaren är i kontakt med Hopp för hemlösa.Någon skrev ju på sidan Efterlysta djur på Fb,att hen sett en liknande katt i Gbg,hon skickade med bilder,men dålig kvalitet,jag kan inte förstora dom heller,för ju större förstoring,desto suddigare.Någon här som kan se någon likhet?

Kattens57
0

,,En till bild

kattassen
2

Jag har fått dessa bilder till mig och jag kan nog till 100 % avfärda att det rör sig om samma katt. Ansiktet är inte alls likadant. Nospartiet på Göteborgskatten är helt svart.

Har talat med henne som tagit bilderna och hon skall försöka få någon bättre bild.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
0

Katten i Göteborg är mer svart än brun/röd

kattassen
0

Är Grängesbergskatten örontatuerad?

Lena
0

Dessutom verkar ju inte katten i Göteborg vara rakad över ryggen heller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
1

11# Miranda är chipmärkt bara tror jag. 12# pälsen kan ju ha vuxit ut fast kanske inte så snabbt.. Det är jag som sett katten i Gbg:)

Lena
0

#13 Det tar allt ett tag innan pälsen växer ut ordentligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
1

#13 Hihi där ser man 😉

#14 Nej päls växer inte så snabbt. Vi rakar vår långhårige kille varje försommar och i augusti är han fortfarande korthårig. Det tar allt 4-5 månader innan allt är utväxt igen.

Djurälskaren87
0

15# ok men är ändå rätt så självklart att det inte är Miranda.. Dom var lika på långt håll men när du jämförde fotona så såg jag