Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 5216 ggr
kvasthilda
0

Liten hittekatt

Nu har det hänt mig det som hänt så många andra! Jag har tagit in en liten kisse som sprang ensam utanför mitt arbete. En svart söt kisse på kanske 4 månader eller så. För liten för att springa ensam ute. Tror inte den varit ute länge. Här runt omkring är det mest industriområde och ett par större vägar runt om. Bl a en infart där folk kommer fort som f*n. Känner inte för att bara släppa ut katten igen här! Men vill inte ta in någons katt ändå! Just nu är den ensam på ett kontorsrum. Har fått mat och vatten. Men ingen låda! Det konstiga är att jag såg en annan något större katt på området när jag kom i morse. Brukar inte se några katter här. Vet inte riktigt vad jag ska göra! Ta hem den eller sätta ut den igen trots att jag tycker den är för liten. Tar jag hem den måste jag så klart göra det man brukar göra när man tar in en katt bara så där. Villrådig….Fundersam

JosephineF
0

Snälla, släpp inte ut henne igen! Ta hem henne och polisanmäl henne upphittad och annonsera för glatta livet!!

Lena
0

Instämmer i #1 - släpp inte ut kissen. Det skulle kunna få ödesdigra konsekvenser. Följ istället rådet att polisanmäla och annonsera med flygblad i området. Hur verkar kissen? Är den tam? Verkar den mager och uthungrad. Var bor du någonstanns? Om det finns katthem i regionen där du bor kan du även kontakta dem.

Hoppas det löser sig! Jätterbra att de engagerar dig för kissen. Med tanke på att det även visat sig en större katt kan man börja misstänka att det rör sig om hittekatter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kvasthilda
0

Kattungen är tam. Kom fram nästan genast när jag kallade på den. Den åt   maten den fick men var inte utsvulten. Det ligger (så klart!) bostadshus en bit ifrån men det ligger ju hus i flera väderstreck. Kan inte springa runt och knacka dörr! Antingen har den sprungit vilse  eller så kan det ju vara en dumpad familj.

Lena
0

#3 Om du har ont om tid så börja med polisen! Det är det allra viktigaste. I vissa tidningar kan man sätta in annonser gratis om man hittar bortspungna katter. Det är också bra om du har möjlighet att ringa eventuella katthem. Om du nämner vilken ort katten har hittats på kan jag lägga in länkar till katthemmen som finns där.

Finns det något affärscentrum i närheten. Det är oftast effektivt med flygblad där i sa fall. Enklare än att springa runt i området.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Vilken tur att missen är inne hos dej..vågar inte tänka på vad den skulle kunna råka ut för om det fortfarande varit ute…trafiken är så farlig för många missar..finns det affärer där du bor? Isåfall borde en ev. seriös ägare söka efter misse med lappar…

kvasthilda
0

Har ringt och anmält kissen hos polisen nu. Tar hem kattungen så länge. Jag är redan stödhem så katter har jag gott om. Flört Ska fota katten i kväll och sätta upp lappar i morgon. Hoppas verkligen den har en familj som saknar den. Jag bor i Trelleborg och det är KKS jag är stödhem till.

Lena
0

#6 Ja ja då är du redan varm i kläderna med allt som gäller hittekatter! ;) Skönt att veta kisse får följa med dig hem. Vi får hoppas som sagt att den finns en ägare någonstanns som saknar den.

//Lena

Mettan
0

Så bra att du redan är stödhem åt KKS. Jag har själv funderat lite på det, men just nu har jag valt att ta hand om en katt åt gången. Det får räcka, så får mina 2 herrar vara "mammor" gemensamt och nu klarar de det jättebra. Jag har annonser ute på Semlan, som börjar bli så gammal nu att han är beredd att flytta. Men han har varit nyttig för mina herrar och i synnerhet för 5-årige Archie (skogis), som aldrig har har lärt sig att leka tidigare. Han leker med den lille numera, men jag tror att han behöver en paus på ett par veckor nu. Semlan slänger sig om halsen på honom, så han har lite ruvor just nu och de behöver ha få bli av med. Semlan har ju inte lärt sig att dra in sina vassa klor än. Det märks på min vänstra underarm också. CoolDen är INTE snygg precis!

Semlan är också hittad ute, men där fanns ingen efterlysning på polisen på honom heller. Han var fin i pälsen och inte utmärglad eller något sådant, utan bara törstig, hungrig och ledsen, så upphittaren tog med honom hem, för då hade hon hör honom gnälla hela dagen. Han KAN ju ha rymt, eftersom han var tam, men är de runt 4 veckor och inte har börjat äta själva, så har de kanske inte vett att vara rädda än. Han är i alla fall jättego och jag tror att han finns upplagd hos KKS också, för Lisbeth lovade det. Jag ska maila till en som ville ha Mimmi, men inte kunde ta henne just då. Jag ska höra om hon fortfarande vill ha en katt och om hon vill det, så vet jag att han får det jättebra. Men jag önskar att jag hade haft råd med vaccinering och sådant på honom, men det har jag inte och det har jag fått lite på öronen för på SKS i Lenas tråd om hur mycket en huskatt får kosta. jag har fått ett bra kontraksformulär av Ladykatt, som jag använder när jag söljer en katt. Där lägger jag in foto på katten också och det har fungerat jättebra hittills.

Någon som behöver ett sådant formulär, så maila mej bara på mettan@comhem.se, så skickar jag det i en fil. Jag har lagt till en extra sida med adresser till kattsidor och kattgrupper och det har gått hem väldigt bra hittills.

Nu ska jag sluta med mitt bubbel här, men det känns skönt att veta att du tar hand om katten och att du vet vad du ska göra.

Toppen