Kastrera När?
Hur gammal bör ens hankatter vara när man kastrerar? :)
Hört något bu eller bä om tidig/sen kastrering?
Det går att kastrera så tidigt som från och med 12 veckors ålder. De flesta veterinärer i Sverige har dock en 6 månaders gräns.
Det är en fördel att göra det innan katten börjar bli könsmogen. Har kissen ifråga redan blivit könsmogen och börjat urinmarkera kan den fortsätta att göra det även efter kastreringen. Det finns även en risk att det blir bråk om man har andra katter. Och sedan kan det ju hinna produceras kattungar med, vilket inte är någon höjdare när vi redan har så mycket hemlösa katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vi kastrerade vår katt när han var 5 månader men jag har hört att man han kastrera tidigare. Det viktigaste är att båda kulorna vandrat ner i pungen om jag förstått det rätt sen spelar åldern mindre roll
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Fast ju förr desto bättre. Okastrerade hankatter har större revir och tenderar att vandra iväg efter ett tag och det skulle inte jag våga riskera, sen hamnar de ju lättare i revirstrider med andra hankatter också + att de kan göra de okastrerade grannhonorna på tjocken :P sen luktar okastrerade hankatters kiss riktigt äckligt också (tycker jag) och i värsta fall revirmarkerar de inne. De blir heller inte lika ojämna i sättet och mer lugna och harmoniska. Sen ska man ju passa sig så katten inte blir tjock iockmed att den blir lugnare men då har åldern när den kastreras ingen betydelse ;)
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Lakritz, hittekatten vi adopterade var redan kastrerad när vi fick hem honom. De gissar att han föddes i juni så han var väl ungefär 5 månader när han kastrerades.
Det var på grund av att han bodde med sina 3 systrar i jourhemmet och man kastrerar som sagt tidigare nu än förr har jag förstått.
/Maria
Simba kastrerades tidigt för att han rymde genom ett fönster när han var 4 månader och trots att han var ute i knappt 30 minuter innan vi fick in honom så gav det mersmak och han var helt odräglig att ha instängd efter det. Jag var rätt konsekvent på att han inte fick vara lös ute så länge han var okastrerad så det bästa för alla inblandade var att kastrera en månad tidigare än vad veterinären rekomenderat ^_^ Simba är en stor och muskulös kisse så den där skrocken att tidig kastrering skulle hämma tillväxten hos hankatter (fick höra av flera att jag borde vänta med kastrering till han var 1 år och grovnat till sig) ger jag inte mycket för :P
Kanske skulle lagt till att det är två innekatter jag pratar om :p Sorry. Så de kommer inte ha tillgång till några flickor under åtminstone två år framöver. Läst artikeln om tidig kastrering och man blir lite kluven utav den. Ingen av dem har börjat markera möbler eller liknande och känner ingen luktskillnad i kattlådan. De är ca 4½ månad nu.
#6 Är det två unga hankatter du har då?
Även om de är innekatter så tycker jag absolut att du ska kastrera dem så snart som möjligt. Skulle någon av dem dra iväg (bli skrämd eller nåt) och försvinna så behöver du i alla fall inte ha på ditt samvete att katten har vvarit på friarstråt. Och sedan så är det smart att chippa/märka katten i samband med kastreringen.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Om en månad tycker jag att du ska kastrera, då slipper du att de hunnit börja felkissande som är väldigt vanligt vid könsmognad. Ett beteende som kan vara svårt att få bort om det väl har börjat.
#7 Ja det är det, två bröder till och med. Anser du att jag ska kastrera dem redan nu även om dem bara är ca 4½ månader?
#8 Jo det låter vettigt. Är å nojjig bara, man vill ju inte göra så de blir konstiga oavsett om man kastrerar för sent eller för tidigt x) Får lite halvpanik ^^
Och ja, vi ska chippa och vaccinera i samband med kastreringen :)
Mina två sista katter har som sagt kastrerats vid 5 månader och det har inte varit några problem alls.
/Maria
#10 Jo men han gick ju även med honor så det "behövdes" ju på ett annat sett :) Allt är ju så individuellt så allas tankar och erfarenheter är värdefulla :) Och med tanke på att katterna inte ens vill sitta vid balkongdörren nu när det är kallt så tror jag inte de smiter ut ;) haha. Mesiga mina småkisar :p
De festa veterinärer vill inte kastrera innan 6 månader då det är ett pilligt arbete och risken finns att katten är kryptokid(inte har båda kulorna i pungen) men har katterna båda kulorna nere så är det inget bekymmer att kastrera dom omgående.Men kollar gärna varje dag i några dagar för kulorna kan vandra lite upp och ner.
#12 Ååh tack för tipset, då blir det till o pilla pung ikväll x) haha
Kulorna vandrar inte upp och ner. Är kulorna nere som de flesta katter föds med så stannar dom där.
Jag tycker att du ska ringa till den veterinär som du tänker anlita och fråga dem vad de säger. Om de inte har något emot att kastrera tidigt så kan du ju boka tid mer eller mindre bums. Det finna många veterinärkliniker som har rabatter så här års angående kastrering så det kan ju också vara bra att ha koll på!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!