starta katthem
Hejsan.
Jag heter marie och jag och min man har pratat om att starta ett hjälphem för katter. Jag har under många år själv varit aktiv uppfödare och utställare, men under de senare åren har lusten inte funnits. Jag har bara 2 kastrater kvar nu. Jag har varit i kontakt med kommuner o fått lite papper hemskickat, men de är bara om §16 och den vet jag ju redan(eftersom jag fött upp katter). Skulle behöva lite råd vart jag mer kan vända mig. Vill oxå poängtera att det här är under planering, men tanken är att detta ska starta inom en 3 års period. (Bor i VästraGötaland)
Vänliga hälsningar Marie
Var bor du? Jag bor i Skara och skulle blir glad över varje nytt djurhem. Det behövs.
Djurskyddsmyndigheter har bestämt nya regler innan de fick slutar, hur man ska förvara djur, storlek på burar osv.
Sedan är det säkert bra att vara ansluten till en förening tex djurskyddet Sverige, som säkert också kan hjälpa er. För de har vissa krav för att vara ansluten där.
Men bäst, kollar med Miranda på katthjälpen Göteborg http://www.goteborgskatthjalp.com/ , hon har ett eget katthem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Var ligger västra Götaland? jag är verkligen kass på geografi, kan någon nämna någon stötrre stad elr håla i närheten?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hej. Jag bor i uddevalla, och jag vet att det finns behov för hjälp till katter och även andra djur just här. djurskyddsinspektören i kommunen sa att måtten på bura och sånt är under "omförhandling" så hon skulle återkomma när de nya besluten blev fattade. Ska ta kontakt memed Miranda, jag tycker det är jätteviktigt att ha lite "kött på benen" innan man startar något sånt här. Tack så jättemycket för ditt svar.
Marie
De regler som Djurskyddsmyndigheten arbetade fram ligger som remissförslag och är inte fastställda än.
Du hittar en hel del matnyttig information på Jordbruksverkets hemsida, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hundochkatt.4.b1bed21121e26684180007810.html
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag har ett stödhem och ja bor i Strömstad…:)

En bra början är att starta en förening för att driva katthemmet. Sen kan man ansöka om plusgiro och organisationsnr mm. Här finns en blankett och information om vad som behövs för att ansöka om organisationsnr.

Viktigast av allt är att först starta en förening. Där man sätter upp mål, regler med mera. Startar en styrelse som håller i trådarna. Efter det finns det flera vägar att gå. Man kan bli medlem i Djurskyddet Sverige, och där kan man få bidrag för djurhemmet.
Sedan läs på reglerna David presenterade ovan. Ordna sponsorer, veterinärer, och miljoner andra saker. Som hemsida där du kommer ut med kissarna. Volontärer som hjälper till med katterna, kunskap och så vidare.
En sak som är viktigt är att du själv funderar på vad du vill få ut med hemmet. Själva galgen som allt hängs upp på. Gå gärna in på olika katthems hemsidor. Ring/maila och fråga saker, dock inte nu under den mest hektiska tiden :-).
Sedan hur ska det se ut? Var ska det ligga? Följ varenda regel som finns om karantän, och planera gärna ett sjukrum samt familjerum. Sjukrum för de som är klara med karantän men blivit krassliga av andra anlednigar. Familjerum, för mammor med ungar. Som gärna får vara ett rum utan någon annan luftkontakt med andra på katthemmet. För alla gånger går det inte att ordna jourhem på ett bräde för att rädda dem. Så tillfälligt kan de placeras där.
Ska det vara rastgårdar? Ska alla sitta själva i sina burar, ska man blanda skygga och tama? Ska man och så vidare. Puttar upp en tråd om katthemmet som jag finns med på. Som arbetar lite annorlunda än många katthem. Fast de som gör det också, finns här :-).
Bra att du planerar så långt i förtid. Då blir det kanon. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vad bra att du funderar på att starta ett katthem i Uddevalla. Här i Västra Götalandsregionen är det stor brist på katthem. Bor själv i Mellerud och arbetar i Göteborg.
Här är länkar till de aktiva katthem/föreningar som finns i regionen och som jag känner till:
- Djurens Vänner i Skara
- Djurhemmet Tigerharen i Skara
- Göteborgs Djurskyddsförening
- Göteborgs Katthjälp
- Kattslussen i Trollhättan
- Råmossens Katthem, Alingsås
Vad som är viktigt att tänka igenom innan man startar katthemmet är vilken policy man vill jobba efter. Vissa katthem befattar sig t.ex. inte alls med skygga katter utan jobbar mer med omplaceringar. Andra katthem/föreningar ser det mer som sin uppgift att ta hand om de hemlösa samt att jobba för att kattägaren ska ta sitt eget ansvar. Vissa riksföreningar som Djurens Vänner och Djurhemsföreningen har riktlinjer där de förordar avlivning när en katt varit en viss tid på katthem utan att få ett hem. Ja det finns en hel del skiljelinjer när det gäller sättet att driva katthem samt att se på hittekatter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kan ingen starta ett kattehem i Boråstrakten? Behovet är mycket stort..

Stort behov, men vissa sår måste nog läka i Borås. Dessutom behöver vi ca 2000 katthem med plats för 50 katter för att kunna ta hand om alla 100 000 hemlösa katter. Då är inte omplaceringar inräknade. Så det är en svår värld där ute, och alla hem som kan starta är mycket efterlängtade. Oavsett var. /Vanessa
Är mycket tacksam för era svar , nycket av det har vi redan tänkt på men det är bra att höra att man tänkt Riktigt" i allafall . Jag suger åt mig allting, för det är ju inte bara att fixa allt över en dag. (Även om jag hade velat det) Tack så jättemycket för er hjälp
Marie

Det är snarare vi som ska tacka för att du tänker på detta att starta ett hem. Dessutom med planering, för det behövs. /Vanessa
Som sagt, man behöver ju lite resurser innan och kunskap och hjälp. Jag har ju själv haft kattuppfödning under 20 år , men avslutat det. Blir fruktansvärt berörd det man hör o läser i tidningar om våra kattvänner. Min familj och jag känner att vi måste göra något. Även andra djur har vi tänkt oss, men det är ju i framtiden.
Ni e så duktiga alla som jobbar med detta, jag avundas er.
Marie
Bor i Strömstad jag med. Kan gärna ställa upp på praktiska grejer lite grann, om det behövs senare!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....